כשרות לפסח וקטניות – אילו מוצרים נחשבים ואלו לא נחשבים לכשרים?

כל מה שרציתם לדעת על קטניות וכשרות לפסח – המדריך המלא

צריכת קטניות בפסח נחשבת לאחד מהנושאים היותר מבלבלים בקרב האוכלוסייה – בחלק מהעדות צורכים קטניות בפסח, בעוד בעדות אחרות טוענים שאכילת קטניות בפסח צריכה להיות מאוד מוגבלת ומבוקרת בשל נושא הכשרות.
במדריך שלפניכם נעשה סדר בנושא זה, ונסביר מה מותר ומה אסור מבחינת ההלכה בנוגע לאכילת קטניות בפסח:

סימון האריזות ב"כשר לפסח לאוכלי קטניות"

באופן כללי – קטניות וחמץ נחשבים לשני דברים שונים, כך שאם מוצר מסוים כולל קטניות זה לא בהכרח הופך אותו לחמץ. למעשה, גם כאשר רשום על המוצר שהוא כשר לפסח לאוכלי קטניות – גם אנשים אשר מקפידים על איסור קטניות עדיין יכולים לצרוך מהמוצר.
המידע על כך שמדובר במוצר שמיועד לאוכלי לקטניות למעשה מיועד לכלל הציבור, גם לאותם אנשים שמקפידים על איסור צריכת קטניות, ולמעשה אין להם הגבלות על צריכה של המוצר.
ובמידה ותהיתם אם המידע אשר מצוין על אריזות המוצרים מהימן – האריזות עוברות דרך פס ייצור של מכונות אריזה חכמות שמנפיקות ומייצרות אותן, והכל עובר בקרה מאוד קפדנית, כך שבהחלט ניתן להסתמך על המידע שמודפס על האריזות.

- פרסומת -

מה בעצם נחשב לקטניות?

גרגרים ממשפחת הדגנים אשר מגיעים בשקיות במצב יבש כגון אורז, עדשים וכד' – הם אלו שנחשבים יותר לקטניות.
גרגרים שמגיעים במצב טרי וטבעי יותר כמו שעועית או אדממה (שמגיעים בתרמילים) – מוצרים מהסוג הזה נחשבים כירק, ולא מוגדרים בתור קטניות, ואין בעיה איתם מבחינת נושא הכשרות לפסח. כמו כן – גם קטניות שבתהליך הייצור שלהן מופרדות מסביבה שיש בה מים כמו פופקורן, נחשבים לכשרות לפסח.

מה לגבי שמן ושאר מוצרי יסוד?

חשוב לשים לב על המידע שמצוין ע"ג האריזה – כאשר מדובר בשמן סויה או שמן שלא עבר השרייה, או שמן אשר מופק מליפתית – המוצר נחשב ככשר לפסח. אם מדובר בשמן שעבר השרייה כמו שמן תירס למשל, כאן כבר כן נדרש להימנע.
אם הקטניות מהוות תפקיד מינימלי בתרכובת המוצר או לחלופין שיש להן תפקיד מהותי ביצירת הטעם של המוצר – גם כאן אין כל בעיה מבחינת הצריכה.

ומה לגבי מוצרי חלב?

בכל הנוגע לכשרות לפסח על מוצרי חלב אשר מכילים קטניות –  אין כל בעיה לגבי מוצרים מחלב ניגר (יוגורטים, גבינות לבנות וכד'). מעדני חלב – מעדנים בהם הקטניות נחשבות למרכיב העיקרי עבור הטעם, מותרים לכל המקפידים על כשרות רגילה לאורך השנה. לאלו אשר מקפידים על כשרות למהדרין – יש לצרוך מעדנים אשר מצוין עליהם שאין חשש לקטניות במוצר.
מעדנים עם תוספות של קטניות (פצפוצי אורז וכד') אינם מותרים למקפידים מהעדות האשכנזיות.