לראשונה בכנסת: שדולה לשיפור שירותי הדת בישראל

בית הכנסת קהל חסידים (צילום: אליעזר שפר)

יו"ר השדולה ח"כ מתן כהנא: "השדולה תפעל לשיפור מערכות מתן שירותי הדת לאזרח, ולחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית לישראל כגורם מוביל בתחומי ההלכה, ותשאף לייצר פתרונות שיזכו להסכמה רחבה של המפלגות השונות והארגונים האזרחיים הפועלים לשיפור שירותי הדת."

יושב ראש הכנסת אישר אתמול את בקשת ח"כ מתן כהנא להקים שדולה שתפעל לשיפור שירותי הדת בישראל.

במשך עשרות שנים עוסקת המערכת הפוליטית בשירותי הדת בישראל, הממשלה הקימה לאורך השנים וועדות שונות שדנו בנושא הרבנות הראשית, המועצות דתיות, כשרות, ומינוי רבנים. מבקר המדינה פרסם דו"חות חמורים, וועדות הכנסת קיימו דיונים, בג"צ דן בעתירות, ואפילו ברבנות הראשית הוקמו וועדות פנימיות וגובשו המלצות, אבל בפועל כמעט ולא חלו שינויים בהתנהלות שירותי הדת בישראל, והליקויים שמלווים את עבודת המערכת לא תוקנו.

ספר תורה. צילום: בראסט

ח"כ מתן כהנא: "במטרה להביא שינוי אמיתי החלטתי להקים את השדולה שתפעל לשיפור מערכות מתן שירותי הדת לאזרח, ולחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית לישראל כגורם מוביל בתחומי ההלכה, ותשאף לייצר פתרונות שיזכו להסכמה רחבה של המפלגות השונות והארגונים האזרחיים הפועלים לשיפור שירותי הדת.
הנושאים שהשדולה תקדם כוללים בין היתר את הסדרת מערכת הכשרות בישראל, שיפור מנגנון מתן כשרות על מוצרים ביבוא ישיר ומקביל, מינוי רבנים מקומיים והרכבים למועצות הדתיות, וגיבוש מנגנון למתן שירותי דת ברשויות בהן לא פועלת מועצה דתית. השדולה תקדם חקיקה שתיצור וודאות ותצמצם את המעורבות הפוליטית בשירותי הדת בישראל.
כל פעולות השדולה יעשו תוך שמירה על ההלכה האורתודוכסית ועל מעמדם של הרבנים הראשיים והמקומיים, ושמירה על מנגנוני מתן שירותי הדת לאזרח, ומתוך הבנת ההיבטים הכלכליים של שירותי הדת ושימת דגש על הפחתת הנטל מבעלי העסקים, שיפור מעמדם של משגיחי הכשרות ועובדי המועצות הדתיות, והפחתת הרגולציה בתחום שירותי הדת.

- פרסומת -

"השדולה תהווה כתובת לפניות של אזרחים, בעלי עסקים, רבנים, ארגונים אזרחיים, ועובדי מערכת שירותי הדת עצמם, ותפעל לפתרון בעיות ולהנגשת מידע לציבור הרחב על עבודת הרבנות הראשית לישראל, מדיניות המשרד לשירותי דת ועבודת המועצות הדתיות והרבנים המקומיים".

יוזם השדולה, מתן כהנא צילום: Arielinson, ויקיפדיה

"שיפור שירותי הדת הם צורך ניכר של החברה הישראלית. בכוונתי לפנות בימים הקרובים לחברי וחברות כנסת ממגוון סיעות הבית ולהציע להם להצטרף לשדולה.
לאזרחי ישראל מגיעה נציגות בכנסת שתטפל באופן הרציני ביותר בבעיות הקיימות כיום בשירותי הדת בישראל."

את עבודת השדולה ילווה כיועץ עו"ד עמיחי פילבר ששימש בעבר כמנהל תחום כשרות במשרד לשירותי דת וכמנהל בפועל של מחלקת יבוא הבשר ברבנות הראשית לישראל. עו"ד פילבר מביא איתו ידע וניסיון רב בתחום שירותי הדת, וכן תוכנית מקיפה שגיבש להסדרת מערכת הכשרות בישראל.

בנוסף ילווה את השדולה הרב ש"י ויצמן, יועצו הפרלמנטרי של ח"כ כהנא ולשעבר יועץ סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, אשר מכיר מקרוב את המערכת ואת צרכיה.

בתגובה לפתיחת השדולה לשיפור שירותי הדת, הגיבו בארגון 'עתים', המסייע לציבור בבעיות מול שירותי הדת ופועל לשיפורם: "כל יוזמה שמטרתה שיפור פני הממסד הדתי בישראל היא מבורכת. במציאות שבה סקרים מלמדים כי ל-80% מהציבור היהודי אין אמון במוסדות הרבנות, נדמה כי עבודה רבה מונחת לפתחיהם של חברי הכנסת, החל מחשיפת הליקויים הקיימים במערכת ועד להצעת פתרונות מעשיים. אנו מברכים על הקמת השדולה ונשמח לסייע לעבודתה ולתרום מניסיוננו בתחום".