מה עושים אם אין תעודת בגרות?

הדרך הנפוצה ביותר להגיע ללימודים אקדמאיים היא באמצעות הצגת תעודת הבגרות. אבל, לא כל אחד יוצא מבית הספר עם תעודת בגרות בכיס - האם זה אומר שהוא לא יוכל להגיע ללמוד באקדמיה? כדי להתגבר על כך, יש שתי אופציות אפשריות: לשפר את ציוני הבגרות ולהשלים מקצועות ליבה כדי לקבל תעודת בגרות מלאה, או להגיע לאקדמיה בדרכים אחרות.

אוניברסיטה

השלמת מקצועות לקבלת תעודת בגרות

ישנם מכונים רבים המציעים עזרה בהשלמת תעודת הבגרות. יש את מקצועות הבסיס שחובה להשלים כדי לקבל תעודה ויש מקצועות נוספים שגם אם הם אינם חובה שווה לשקול להשלים אותם כדי לשפר את הסיכויים להתקבל ללימודים.

מקצועות הליבה יהיו: לשון, תנ"ך, ספרות, היסטוריה, אזרחות, אנגלית ומתמטיקה. כדי לקבל תעודת בגרות יש צורך במינימום 20 יחידות לימוד בכל המקצועות יחד.

מקצועות נוספים שיכולים להיות רלוונטיים ללימודים ספציפיים יהיו למשל פיזיקה ללימודי הנדסה ומחשבים, מתמטיקה מורחבת ברמת 4 או 5 יחידות לימוד וכדומה. כדאי לבדוק מראש מה ייתן סיכויים טובים יותר בקבלה לתואר ולהיערך לבחינות הבגרות בהתאם לכך.

הגעה לאקדמיה ללא תעודת בגרות

ובכל זאת, גם אם עדיין אין ביד תעודת בגרות, אפשר למצוא דרכים נוספות להיכנס לאקדמיה:

מכינה קדם אקדמית

- פרסומת -

מכינה קדם אקדמית קיימת במוסדות אקדמיים שונים, ובה מכינים את הסטודנטים לקראת התואר. המכינה מאפשרת לשפר תעודת בגרות, נותנת ייעוץ אקדמי ובחלק מהמקרים אף מכינה במיוחד לקראת תארים ספציפיים.

אפשר להגיע למכינות באמצעות עמידה בתנאי הקבלה שלהן, אשר חלקם יכללו בגרות חלקית או מלאה, פסיכומטרי או על פי מוצא, כמו למשל מכינות ייעודיות עבור חרדים המעוניינים להשתלב בשוק העבודה וחסרה להם תעודת בגרות

האוניברסיטה הפתוחה

בשביל ללמוד באוניברסיטה הפתוחה אין צורך בתנאים מקדימים כלשהם כמו תעודת בגרות. בחלק מן המקרים מתאפשר לסטודנטים שלמדו מספר קורסים מסויים באוניברסיטה הפתוחה לעבור ללמוד באוניברסיטה אחרת, בתנאי שהם קיבלו ציונים גבוהים באוניברסיטה הפתוחה. כך גם מי שאינו בעל תעודת בגרות יכול להגיע לאחת האוניברסיטאות המרכזיות בארץ ללא תעודת בגרות.

חשוב לדעת שבחלק קטן מן הקורסים באוניברסיטה הפתוחה יש צורך לעמוד ברף מסוים בבחינות אמי"ר או בחלק האנגלית בבחינה הפסיכומטרית.

מבחן התאמה

מבחן התאמה הוא נדיר והוא נעשה על ידי האוניברסיטה עבור אנשים שלמדו עצמאית תחום מסויים והתמחו בו. הצלחה במבחן ההתאמה מאפשרת להתקבל לתואר ראשון בתחום באוניברסיטה שערכה למועמד את המבחן.

לימודים קודמים

לימודי תעודה, הנדסאי או לימודים במסלולים עוקפי בגרות יכולים לאפשר קבלה למוסד לימודים אקדמאי גם ללא תעודת בגרות.

לימודי תעודה

ניתן ללמוד לימודי תעודה במכללות מקצועיות, בתחומים כמו הייטק ותקשורת, כאשר חלק מן המכללות עובדות בתיאום עם אוניברסיטה כלשהי ומאפשרות לעבור אליה בתום לימודי התעודה ולהתקבל לתואר או שיש צורך לעמוד ברף גבוה בקורסי השלמה ואז ניתן להתקבל לתואר.

לסיכום, ניתן להירשם ללימודים אקדמיים גם ללא תעודת בגרות. אמנם, דרושה מעט השקעה, אך בעזרתה ובהתמדה רבה ניתן להיעזר באמת האפשרויות המצוינות לאורך המאמר, דוגמת מכינה, או השלמה וכך להירשם לתואר הנכסף. לחצו כאן להסבר נוסף על מכינה קדם אקדמית.