מחקר: עלייה בתמיכה של רבנים למציאת שידוך באינטרנט

צילום: Pixabay

ט"ו באב יחול מחר, אבל לא כולם יזכו לציין אותו בזוגיות יציבה וקבועה. ממחקר של אוניברסיטת אריאל שנערך לאחרונה עולה כי השימוש הגובר באתרי שידוכים לדתיים ותופעת הרווקות המאוחרת נותן את אותותיו גם ביחסם של רבנים ומנהיגי קהילות דתיות בנוגע לשימוש באינטרנט לצורך שידוכים.

מחקר של פרופ' יואל כהן מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל ופרופ' רות צרויה מציג ממצאים מעניינים בנושא יחס רבנים להיכרויות ברשת. במסגרת המחקר נסקרו 330 רבנים מכל הזרמים, חרדים, רבנים מהזרם החרד"לי, רבנים אורתודוכסיים מודרניים וכן קונסרבטיבים ורפורמים. הרבנים נשאלו מספר שאלות לגבי היכרויות במדיה החדשה ובאינטרנט וחלק מהתוצאות מפתיעות במיוחד.

בגזרת הרבנים החרדים, קרוב למחצית (47.4%) מהם מסכימים שהאינטרנט עוזר במציאת שידוכים ברמה כלשהי, ואילו רק 22% מהרבנים החרדים שהשתתפו במחקר דחו זאת על הסף.

על פי נתוני הסקר בולטת הגישה השלילית של רבנים  חרד"לים  (חרדים לאומיים) בנוגע לחשיפה יומיומית לאינטרנט. יחד עם זאת, נמצא נתון מפתיע כאשר 43% מהם הסכימו שאינטרנט וניו מדיה תורמים במציאת שידוך במידה רבה או רבה מאוד, 45% במידה מסוימת ואף לא אחד דחה על הסף אפשרות של היכרות באינטרנט.

- פרסומת -

בקרב רבני הציונות הדתית המודרנית הממצאים פחות מפתיעים כאשר 49% מסכימים במידה רבה או רבה מאוד, 33% במידה מסוימת ורק 2% אחוזים דחו על הסף את האפשרות של מציאת שידוך באינטרנט.

צילום: Pixabay

מלבד הזרם אליו השתייכו הרבנים גם התפקיד הרבני אותו הם ממלאים השפיע על תשובותיהם. הקבוצה התומכת ביותר אלה רבני הקהילות עם 52% אחוזי הסכמה במידה רבה או רבה מאוד וכ-40% נוספים במידה מסוימת. בקרב הרבנים שעוסקים במקצועות חינוכיים בבתי ספר ובישיבות ישנה ירידה וכ-37% הסכימו במידה או רבה מאוד לגבי הסיוע של הרשת להיכרות ואילו ירידה משמעותית בתמיכה נרשמה בקרב האברכים, המשקיעים את רוב יומם בלימוד תורה ורק 15% הסכימו במידה רבה או רבה מאוד.

המחקר בחן את היחס בין הרבנים שמשתמשים באינטרנט באופן קבוע לבין השקפותיהם על עולם השידוכים המקוונים ונמצא כי ככל שהרב משתמש יותר ברשת, כך יחסו לגבי היכרויות באינטרנט יהיה חיובי. בנוסף המחקר בחן מהן הסיבות המרכזיות להתנגדות של רבנים לעניין השידוכים המקוונים ונמצא כי לשון הרע, רכילות ובעיות בצניעות הם הגורמים המרכזיים לגישה השלילית לנושא.