ממציא הג'לטין הכשר הלך לעולמו

פרופסור שלמה גרוסמן
פרופסור שלמה גרוסמן. צילום: אלונה כהן לוגסי

פרופסור שלמה גרוסמן, ממציא הג'לטין, הלך לעולמו בגיל 82. גרוסמן היה פרופ' אמריטוס לביוכימיה בפקולטה למדעי החיים באוני' בר- אילן ונשיא המכללה האקדמית אשקלון ונפטר בפתאומיות. הותיר אחריו ארבעה ילדים.

המכללה האקדמית אשקלון איבדה את אחד מסמליה הבולטים, נשיא המכללה, פרופסור שלמה גרוסמן, שכיהן בתפקיד משנת 2012. גרוסמן היה חוקר מוערך, נשיא אהוב ומודל לענווה וצניעות. פרופ' גרוסמן אחראי על פיתוח הג'לטין הכשר מדגים, המצאה שרכשה לו שם עולמי.

גרוסמן היה פרופ' אמריטוס לביוכימיה בפקולטה למדעי החיים, ראש המחלקה למדעי הטבע, דיקאן הפקולטה למדעי הטבע וסגן נשיא למחקר של אוניברסיטת בר-אילן. הוא כיהן שנים רבות כחבר המועצה להשכלה גבוהה, וכיו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת), במשך 7 שנים.

בעבודתו המחקרית עסק באנטיאוקסידנטים. הוא פיתח שיטה להכנת ג'לטין כשר, מעור של דגים, שעליו רשמה אוניברסיטת בר-אילן פטנט עולמי. פרופ' גרוסמן היה גם חבר האקדמיה האירופית למדעים ואומנויות וחבר האגודה הביוכימית הישראלית.

- פרסומת -

פרופ' גרוסמן זכה באותות הוקרה של הקתדרה "לויט שוורץ" -חילוף חומרים בתהליכי חימצון באוניברסיטת בר אילן, יקיר המכללה האקדמית "תל חי" ויקיר המכללה האקדמית "בית ברל".

פרופסור שלמה גרוסמן
נשיא המכללה האקדמית אשקלון, פרופסור שלמה גרוסמן ז"ל. צילום: גולן סבג

כנשיא המכללה האקדמית אשקלון פעל לפיתוח מקצועות הבריאות במכללה. בתקופת נשיאותו נפתחו במכללה 3 חוגים: בריאות הציבור, סיעוד ותזונה. יחד עם מנכ"ל המכללה שקד על פתיחת החוג למדעי החיים: קדם רפואה בשיתוף המכללה האקדמית אחווה ומוסדות בחו"ל.

אשתו, יהודית, נפטרה בשנת 2018. הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים.

ד"ר פנחס חליוה, מנכ"ל המכללה האקדמית אשקלון: "המכללה האקדמית אשקלון מרכינה את ראשה עם מותו הכואב והפתאומי של נשיא המכללה, פרופסור שלמה גרוסמן. גרוסמן היה אחד המאורות הגדולים של המכללה, הוא פעל רבות לקידום המצוינות בהוראה ובמחקר וקידם את הנגשת האקדמיה לאוכלוסיות חדשות ובעיקר בפריפריה ובמגוון רחב של מקצועות הלימוד. גרוסמן היה איש מיוחד מאוד, אינטלקטואל בצורה בלתי רגילה, ועם זאת אדם עניו, שמסתכל על כולם בגובה העיניים. אני שולח את תנחומיי למשפחה, יהי זכרו ברוך".

רקטור המכללה, פרופ' שמעון שרביט: "המכללה האקדמית אשקלון אבלה על הסתלקותו הפתאומית של נשיאה האהוב והיקר פרופ' שלמה גרוסמן ז"ל, ושולחת את תנחומיה לבני משפחתו. פרופ' גרוסמן היה איש נעים הליכות ואהוב על הבריות, כמו שנאמר "נקי כפים ובר לבב… הולך תמים ופועל צדק ודובר אמת בלבבו". שינוח בשלום על משכבו ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים"

דקאן המכללה, יואל ישורון,  שיתף  בעמוד הפייסבוק:  ״אני מתקשה מאוד לעכל את בשורת האיוב שקיבלתי ממש ברגעים אלה, הנשיא היקר והאהוב של המכללה, פרופ׳ שלמה גרוסמן, הלך לעולמו הבוקר. הצער הגדול מאז מות אישתו, אהבת חייו הגדולה, הכריע אותו. הדמעות כבר זולגות מעיניי כנחל. הלך אחד מגדולי דור הנפילים. נשיא מכללה ענק. אינטלקטואל בחסד עליון , עניו וצנוע, לב ענק וכוח נתינה אדיר. מורה נבוכים של חכמה, בינה ודעת.וואי, הלב בוכה. אני מסרב להאמין. לחשוב שמקומו של הענק הזה נפקד מאיתנו לעד..? רק בשישי בבוקר התכתבנו כבכל יום שישי. הייתי שולח לו את ברכת השבת עם הפתיח ״הנשיא האהוב שלנו״. בשישי האחרון השיב לי: ״ליואל תודה על הברכות. נקווה בע"ה לחודש של בשורות טובות ושמחה .שבת שלום לך ולכל המשפחה היקרה״.שלמה גרוסמן.אך, בשורת האיוב שהפציעה הבוקר קטעה את חייו של אוהב ואהוב הבריות הגדול שהכרנו כל עובדי המכללה ותלמידיה. אוי, כמה עצוב. אני כותב ובוכה. לא מאמין. לא מעכל. אחתום ממגילת איכה:״עַל־אֵ֣לֶּה ׀ אֲנִ֣י בוֹכִיָּ֗ה עֵינִ֤י ׀ עֵינִי֙ יֹ֣רְדָה מַּ֔יִם כִּֽי־רָחַ֥ק מִמֶּ֛נִּי מְנַחֵ֖ם מֵשִׁ֣יב נַפְשִׁ֑י הָי֤וּ בָנַי֙ שֽׁוֹמֵמִ֔ים כִּ֥י גָבַ֖ר אוֹיֵֽב״

אגודת הסטודנטים של מכללת אשקלון שיתפה בדף הפייסבוק: "אגודת הסטודנטים מביעה את צערה הכבד על פטירתו של נשיא המכללה פרופ' שלמה גרוסמן ז"ל איש עניו וצנוע, ואהוב על הבריות. בתפקידו כנשיא המכללה עזר וסייע לסטודנטים והיה אהוב על כולם. אגודת הסטודנטים מבקשת להשתתף בצער המשפחה ושלא תדע עוד צער. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים"