מפיחים חיים בנשמה

האמן האוצר וראש המכללה בפתיחת התערוכה (צילום: שי הלוי)

בגלריה האחרת של מכללת תלפיות נפתחה תערוכה תחת השם "…בְּאַפָּיו נִשְׁמַת…" של האמן הדתי אלירן ג'אן בנושא רוח וחומר.האמן אלירן ג'אן ששכל את אחיו בפיגוע משתמש ברוח וחומר – צמד מילים המבטאות לעתים תכופות גוף ונפש ומשמשות מטאפורה בולטת בעבודות המוצגות בתערוכה. ג'אן מנסה להפיח חיים בחומר דומם, לעתים אטום ולעתים שקוף. בפתיחת התערוכה נכחו גם אוצר התערוכה אבנר בר חמא וראש המכללה בנימין בהגון.

ליאת עפרי 08/04/2016

רוח וחומר – צמד מילים המבטאות לעתים תכופות גוף ונפש, משמשות מטאפורה בולטת בעבודות המוצגות בתערוכה. האמן אלירן ג'אן .  בלעדי הנשמה – הגוף נותר כגוש בשר חסר תכלית, השב לאדמה. פרידה אנכית דו כיוונית זו, מפרידה בין העולם העליון – עולם האינסוף, שבו הנשמה שבה למקור שממנו חוצבה, לבין גוף דומם וחסר חיים הנטמן עמוק באדמה.

אלירן, במעשה האמנות, בוחר בחומר הבסיסי שממנו נוצר אדם הראשון – 'עפר מהאדמה' כדי לעצב צורות, בדר"כ כלי הכלה: כדים, והוא מפיח בהם חיים דרך אור חי ונושם, המוקרן עליהם ממקרן  וידאו.האמן ששכל את אחיו בפיגוע, אולי מבטא בעבודות אלו תפילה ומשאלה נסתרת.

- פרסומת -

אלירן מעצב צורות של מבנים מעניינים בכלים שלו והוא מחיה אותם דרך האור המתנועע. בשונה מהבורא המחיה בכל יום תמיד מעשה בראשית, אלירן מכיר במעשה האשליה שלו המחובר למקור אנרגיה, והוא בונה כלים, בהם יתרחשו חיים חדשים גם אחרי ה'מוות' שיתרחש כביכול עם ניתוק הזרם.

אלירן ג'אן, הוא אמן דתי המתייחס לחומר האטום (חימר) והשקוף (זכוכית) ועושה בהם שימוש ייחודי שמעבר לחיקוי מבנים ארכיאולוגיים דוממים. צורת הכד שלו היא קליפה ותוכן החלל, הוא הגרעין המחיה את הצורה בעזרת האור.

בידיעה ברורה של הגבולות, זהו ניסיון חיקוי מודע ומתמם של מעשה הבורא שברא את העולם יש מאין, לעומת האמן היוצר יש מיש. בעבודה בה הוא מקרין עיניים ממצמצות על כד דומם מבותר, נותר הצופה משתהה אל מול היצירה הדוממת לכאורה שהחלה לתת אות חיים.

אוצר התערוכה: אבנר בר חמא

הערה 1

Comments are closed.