נתונים חדשים ליום המשפחה: 6.6% מן הדתיים והחרדים שוקלים להתגרש. מרבית הויכוחים כספיים.

סקר מיוחד שנערך לרגל יום המשפחה, מגלה נתונים חדשים ומסקרנים בנוגע לעמדותיהם של הישראלים ביחס למוסד הנישואין.הנטייה "לפרק את החבילה" בקרב נשים גדולה באופן מובהק מזו הקיימת אצל הגברים. 62.2% מן הנשים מעדיפות להיפרד אם שני בני הזוג אינם מסתדרים ביניהם, לעומת 44.2% מן הגברים בלבד.

עטרת זרביב 22/02/2015

יום המשפחה 2015: נתונים חדשים מסקר שערך מרכז "עמק השווה", לניהול ויישוב סכסוכים במודיעין מציירים תמונה מסקרנת לגבי השקפתם של הישראלים על מוסד הנישואין.

הסקר, שנערך באמצעות האינטרנט, על ידי מכון "גיאוקרטוגרפיה", בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים, בחן כיצד תופסים הישראלים את מוסד המשפחה ועד כמה הם מוכנים "להקריב" את אושרם האישי בכדי לשמור את התא המשפחתי עבור ילדיהם.

- פרסומת -

על השאלה "אם שני בני זוג עם ילדים אינם מסתדרים ביניהם, האם עדיף שייפרדו או שיישארו יחד, לטובת הילדים" השיבו 53% מן הישראלים, כי הם בעד פרידה. 25.8% בלבד מן הישראלים דוגלים בהמשך קיום המערכת הזוגית, גם אם בני הזוג אינם מסתדרים ביניהם, לטובת הילדים.

מעניין לראות, כי הנטייה "לפרק את החבילה" בקרב נשים גדולה באופן מובהק מזו הקיימת אצל הגברים. 62.2% מן הנשים מעדיפות להיפרד אם שני בני הזוג אינם מסתדרים ביניהם, לעומת 44.2% מן הגברים בלבד.

עוד עולה מן הסקר, כי בשנה אחרונה בלבד, שקלו 15% מן הזוגות הנשואים להתגרש. גם כאן, אופציית הגירושין עולה על הפרק בקרב נשים יותר מאשר בקרב גברים. 17.7% מן הנשים שקלו להתגרש, לעומת 12.3% בלבד מן הגברים. מעניין לראות, כידווקא באזור הדרום שקלו זוגות רבים יותר את אופציית הגירושין (22.2%). בירושלים אופציה זו כמעט ולא עלתה על הפרק. רק 5.2% מן הזוגות הירושלמים שקלו להתגרש בשנה האחרונה. את האחוזים הגבוהים בקרב תושבי הדרום ניתן אולי לייחס למצב הביטחוני הקשה ששרר בדרום לפני ובמהלך מבצע "צוק איתן" ואולי אף למצב הכלכלי הלא פשוט אליו נקלעו תושבי האזור.

עוד מעניין לראות, כי האוכלוסייה המסורתית היא זו השוקלת את אופציית הגירושין באחוזים הגבוהים ביותר. מעל לרבע מן המסורתיים שקלו להתגרש במהלך השנה האחרונה, לעומת 11.5% מן החילוניים, ו-6.6% מן הדתיים והחרדים.

בשאלה "מהו הנושא העיקרי סביבו נוצרים לרוב סכסוכים במשפחה שלך" תפסו הנושאים הכספיים את המקום הראשון (23.9%), חלוקת עבודות הבית את המקום השני (21.1%), נושאי זוגיות את המקום השלישי (16.6%) ונושאים הקשורים למשפחה המורחבת של בן/בת הזוג את המקום הרביעי (11.1%).

מסקרן לראות, כי כסף אינו בהכרח המתכון לאושר… דווקא בקרב הזוגות הנמצאים במצב כלכלי נמוך (מתחת לממוצע), נושאי הזוגיות תופסים מקום נמוך ברשימת הנושאים עליהם נסובים וויכוחים ומהווים רק 13.8%. בקרב זוגות בני המעמד הגבוה, לעומת זאת, נושאי הזוגיות תופסים מקום גבוה ברשימת הנושאים עליהם נסובים הוויכוחים (22.4%, המקום השני ברשימת הנושאים עליהם מתווכחים).

ראובן קרוגר, מנכ"ל "עמק השווה" לניהול ויישוב סכסוכים אשר במודיעין: "ביחס לעבר, ישנו כיום שינוי משמעותי בקרב הישראלים בתפיסת מוסד הנישואין וערכי המשפחה. הישראלי אינו מוכן כיום לקיים את המערכת הזוגית בכל מחיר, גם לא עבור הילדים, מה שהיווה בעבר שיקול משמעותי בהמשך קיום המערכת הזוגית. חשוב להבין, כי כלים שונים לניהול ויישוב סכסוכים, אותם ניתן ללמוד ולרכוש, יכולים לסייע בשיפור ניהול הסכסוכים במשפחה ולמנוע מקרים רבים של גירושין".