קרב רב: רבנים בכירים בציונות הדתית במחלוקת סוערת בעניין ספרי וולדר

חיים ולדר
חיים ולדר. צילום: דוד25, ויקיפדיה

במקום שבו שורפים ספרים? פרשת ההטרדות המיניות של הסופר החרדי הנערץ חיים ולדר שפעל במשך שנים ארוכות בכתיבה ספרותית עם למעלה מ־80 ספרים וכן במאמרי השקפה והגות בעיתון "יתד נאמן" הליטאי בבני ברק ובייעוץ בעניין חינוך ילדים ב"מרכז לילד ולמשפחה" התפוצצה לפני מספר שבועות בתחקיר של עיתון "הארץ" שבו הובאו מספר עדויות וטענות להטרדות מיניות מצידו.

בעקבות כך קרא הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, ומי שעוסק רבות בתחום של הטרדות מיניות ע"י רבנים כמו בפרשת הרב עזרא שיינברג מצפת שכיום נמצא בכלא, וכן של אנשי חינוך ודמויות בציבור הדתי וחרדי, להוציא בצעד חריג את ספריו מהבית.

לשאלת מאזין בעניין הוא השיב כי "התורה רוצה שנתייחס לאונס בחומרה הכי גדולה שיש, ואומרת לנו שאונס נחשב כמו רצח: "כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה", כל שכן שמדובר במי שנחשד על אונס של נשים רבות, צעירות ומבוגרות. מדובר בספק האם מדובר ברוצח המונים".

בגלל הספק הנורא הזה אני לא מחזיק בבית את הספרים שלו, למרות שיש בהם מעלות רבות. לא שורף אותם, אבל למי שזה קשה אני מציע לשים אותם במחסן עד שיתבררו העובדות. אי אפשר להחזיק בבית ספרים של מישהו שחשוד בפגיעה מינית בכל כך הרבה נשים. זה משדר לילדים ולסביבה פשרנות מול התועבה הנוראה הזו. העובדה שילד קורא בספר של חשוד באונס, הופכת את הסופר לדמות שיש לה לגיטימיות וזה אסון חינוכי".

- פרסומת -

"חייבים לקרוא בקול גדול: אין פשרה במלחמה בתועבה הזו. צריכים להבהיר לילדים שלנו ולסביבה שאין לתופעה הזו שום רסיס של לגיטימיות. הם צריכים להבין שאם החשדות נכונים מדובר בתועבה".

בהמשך כאשר הגיעו לידי בית הדין שכינס הרב עם רבנים נוספים 22 עדויות כנגד ולדר הוא הכריז שוב וביתר נחרצות על ההמלצה להוציא את ספריו מהבתים וכך גם ממוסדות הלימוד- בתי הספר, הספריות העירוניות ביישובים, הישיבות התיכוניות ועוד. הוא אף אמר שעשה זאת באופן אישי והוציא את ספריו מהבית.

הרב שמואל אליהו הרב צבי טאו לאחר פגישת הפיוס ביניהם. צילום: ללא

ואכן, מאז היו תיעודים רבים מרחבי הארץ של ספריות שהודיעו במכתב למנויים שבעקבות החשדות הם הוציאו אותם מהספרייה וכן של שריפת ספרים באמצע הרחוב בבני ברק וכך גם אנשים שהעלו לפייסבוק תמונות עם ספריו כשהם בערימה מחוץ לבית. עם זאת, בחנויות ספרים בירושלים בעיקר בשכונות החרדיות שבהם ביקרנו השבוע היו מי שדווקא המשיכו למכור את ספריו בטענה שאין בכך דבר פסול. לעומת זאת, הוצאת הספרים החרדית פלדהיים שבארצות הברית הפסיקה את מכירת ספריו המתורגמים בעקבות מחאת הקוראים.

אלא שאז הגיב לכך מי שנחשב לאחד מהרבנים הבולטים בציונות הדתית וראש ישיבת עטרת כוהנים שברובע הנוצרי הרב שלמה אבינר וכתב כי "למה צריך לעסוק בזה? מה הצורך? הציעו לך שידוך את הבת שלו? גם אם כן, מדובר בו לא בבת שלו. אז למה לחטט בעניינים כאלה?", תהה הרב. "מה זה נוגע לנו? לא יודע למה אנשים מחטטים בזה".

הרב אבינר מתנגד לפרסומים בתקשורת של הפרשה ואומר: " גם אם אדם חטא ופשע, אין זו סיבה לעשות לו לינץ' ציבורי, ולהכפיש אותו בתפוצה רחבה, מה שכמובן פוגע גם במשפחתו. קל וחומר, כאשר שום דבר לא הוכח כדת וכדין.

"לא לפרסם בתקשורת על ספקות, וגם על וודאי אין לפרסם. הבן אדם הזה, הרגו אותו, חיסלו אותו, רצחו אותו. גם אם זה אמת. ואם הוא עשה עבירה, אז עשה עבירה, עשר עבירות. זה מצדיק לפרסם?". ולכן, בין השאר, הרב פוסק כי מותר לקרוא בספריו של ולדר.

לדבריו הצטרף גם הרב צבי טאו נשיא ישיבת הר המור ומי שמוביל את הקו הקיצוני בציבור הדתי לאומי בכל הקשור למגמות הפוסט-מודרניות, התקשורת החילונית והליכה אל האקדמיה החילונית.

בסרטון שפרסם הוא אמר כי "תדעו לכם שזה הכל בנוי על שקר. רצו לתקל בו. שמעתם על הנשיא קצב? תפרו לו תיק. למה תפרו לו תיק? הכל זה עלילות. למה? בשביל להפיל אותו. הם חשבו שגם הוא יתאבד אבל הוא לא הסכים להתאבד. חיזקנו אותו. למה? בגלל שהוא לא היה מוכן לקבל את המשלחת של הרפורמים בתור נשיא. כי רפורמים זו כמו נצרות, זו דת אחרת. הוא לא קיבל אותם. הוא לא היה מוכן להכיר בהם כזרם לגיטימי של יהדות. הוא החזיק עמדה. על זה היה צריכים להתנקם בו. תפרו לו תיק הכל שקר מההתחלה ועד הסוף. הם ציפו שהוא יתאבד והוא לא התאבד ברוך ה'".

הרב שלמה אבינר (ארכיון). (צילום: אריה מינקוב, ויקיפדיה CC0.4)

המניע, לדברי הרב טאו, לפרסום העדויות נגד ולדר הוא ביקורת על בית המשפט. "פה תפסו אחד שהוא כתב ביקורת מוחצת, חריפה, אי אפשר לתאר, על הנשיא של בית המשפט המכונה בית המשפט העליון, אהרון ברק, והיו צריכים בשביל זה להתנקם בו ולחסל אותו. מי שכותב דברים כאלה אז תפרו לו תיק".

"כל העסק מצוץ. הכל שקר והכל כזב. שלא תאמינו מילה אחת בכל האשמות האלה. לא היה על זה לא בית דין ולא חקירה. זה הכל סיפורי התקשורת שמתנקמת במי שפוגע בציפור נפשה של השמאלנות בארץ, החילוניות בארץ. מה שהיום עוקרים את הדת והמדינה באופן טוטאלי שלב אחרי שלב זו בדיוק המדיניות של אותו נשיא של בית המשפט העליון. הוא הוריד את כל זה והוא וחבורתו וכל הקליקה שלו וזה המצב ה' ישמור. אנחנו מקווים שבמהרה ניפטר מהממשלה הזאת והשיבה שופטינו כבראשונה".

בהמשך הרב התייחס לפרסום ההאשמות נגד ולדר ותקף את בית הדין והרב שמואל אליהו. "לא היה בית דין על זה. הרב שמואל סובל ממקארתיזם, אחרי מה שהיה עם שיינברג בצפת הוא איבד את כל הגבולות. אין באמת בית דין, אל תישמעו לו בדבר הזה, הכל זה בלוף, שקר וכזב".

"כל מה ששמעתם זה מפוברק ומומצא" טען הרב בסיכום. "בית הדין זה צחוק אחד גדול, אל תאמינו לזה. הכל שקר, ומי שמלבין פני חברו ברבים אין לו חלק בעולם הבא".

יש לציין שמדובר לא רק במהלך נדיר וחריג של הוצאת ספרים מהבית שכן יש בכך משום פגיעה חופש הביטוי אלא גם בעצם המעורבות הפומבית של הרב טאו שנמנע מכל עיסוק תקשורתי.

ההתבטאות הזו כנגד הרב שמואל אליהו הרימה גבה אצל רבים בציבור הדתי. בעקבות הדברים נערכה פגישת פיוס בין שני הרבנים וכן הדיינים שעסקו בפרשה ושמעו את העדויות הגיעו אל הרב טאו ותיארו בפניו את מהלך הדברים. בסיום הפגישה נטען כי ההדורים יושבו.

בתגובה תקף הרב רפי פויירשטיין מהחוגים הליברליים בציונות הדתית ולשעבר מראשי צהר את האמירות הללו וכתב כי הוא הוציא את ספריו של הרב טאו מהבית. "בשבוע שעבר הוצאתי מביתי את ספרי ולדר, שילדי ואחר כך נכדיי קראו בהם. והשבוע הוצאתי את כתבי הרב טאו מספרייתי ומביתי. בהוצאת ספרי הרב טאו מספרייתי, שאני נותן לה פומבי, בלב כבד, אני מבטא את מחאתי על חילול ה' הגדול שנובע מאיש רם מעלה כמוהו.

הרב רפי פויירשטיין. צילום: מכון פוירשטיין

"בימים אלה, לומר 'שהכל בנוי על שקר'. ובמקום לחזק את אומץ ליבו של הרב אליהו שליט"א, ואת יושר לבבו, להאשים אותו לא פחות ולא יותר 'במקארתיזם'. כרב קהילה בישראל חושש אני שבני קהילתי, בניהם ובנותיהם, יראו את ספרי הרב טאו בספרייתי ויטעו לחשוב שאסור להם להתלונן אם חלילה וחס ייפגעו. ושדבריהם, אם חלילה וחס יפגעו יחשבו על ידי גדולי הדור 'כבלוף, שקר וכזב'".

"אם היה הרב טאו מקים בית דין, מזמין את המתלוננות, חוקר אותם בחקירות ודרישות ומגיע למסקנה ששקר דיברו, הייתי בכבוד שוקל מחדש את עמדתי. אבל מבלי לשמוע, לחקור ולדרוש, לקבוע שהכל שקר ועלילה? הרי יש בדברי גדול בישראל להטיל מורך וחרדה בלב הנפגעים והנפגעות הפוטנציאליים או אלה שנפגעו", סיכם הרב פוירשטיין.

לעומת זאת, יש לציין כי בעקבות פרשיות דומות כמו זו של הרב מוטי אלון ראש ישיבת חורב וישיבת הכותל ומי שנחשב לדמות כריזמטית במיוחד בציונות הדתית היו מי שקראו להוצאת סדרת הספרים שלו מהבית. אלא שבתגובה אמר הרב אהרון ליכטנשטיין שהיה מהרבנים שפרסמו את החשדות נגדו במסגרת פורום תקנה, כי "אנשים שואלים האם להוציא את הספרים של הרב אלון מבית המדרש. אמרתי שלא. צריך לשפוט את האדם לכף זכות, אולי הוא קצת אנוס, אולי עלה לו הדם לראש."

בהקשר הזה מאז התאבדותו של ולדר פורסמו מכתבי רבנים כבר מלפני עשרות שנים מתוך העולם החרדי שקראו להוציא את ספריו מכל הבתים ומוסדות הלימוד מכיוון שיש בהם השפעות זרות של ספרות חול והם מקלקלים את החינוך.