שדולה חדשה בכנסת: לקידום מעמד היידיש

צילום: אלון ז׳ראר, תיאטרון היידישפיל (צילום מסך מתוך פייסבוק)

השבוע נערכה באולם שפרינצק בכנסת השקת שדולה חדשה לקידום מעמדה של שפת היידיש ותרבותה בראשות ח"כ טלי פלוסקוב. השדולה היא פרי יוזמתם של פרופ' דב-בער קוטלרמן מאוניברסיטת בר-אילן המחזיק בקתדרה לחקר תרבות היידיש והחסידות, מייסד תיאטרון יידישפיל שמואל עצמון, חברי הכנסת טלי פלוסקוב ועוזי דיין וארגונים שונים.

השדולה תעסוק בשילוב היידיש בתכניות ממלכתיות בתחומי התרבות, המורשת, החינוך, התפוצות והמחקר ובשיתוף פעולה עם ארגוני תרבות יידיש בארץ ובעולם, בין השאר באמצעות פורום בינלאומי רחב.

בהשקת השדולה השתתפו פעילי יידיש בולטים מחו"ל וביניהם העורכת הראשית של העיתון הוותיק ביידיש "פאָרווערטס" שרה-רחל שכטר מניו-יורק, חבר מועצת השפות הממלכתית של שוודיה ז'אן הסל מסטוקהולם, מנהל מכון ייוו"אָ לחקר יידיש בארגנטינה פרופ' אברהם ליכטנבאום מבואנוס-איירס ובלשן ומחייה שפות, נשיא האגודה האוסטרלית ללימודי יהדות פרופ' גלעד צוקרמן.

פרופ' קוטלרמן, שמונה למנכ"ל השדולה, קרא לאמץ את גישת מועצת אירופה לעידוד השימוש בשפות המיעוטים בחיי החברה. למדינת ישראל מעמד של משקיפה בארגון זה שנכון להיום שבע מדינות החברות בו הכירו ביידיש כשפת מיעוט רשמית. לדברי ח"כ פלוסקוב, השדולה תצרף לשורותיה את כל חברי הכנסת המוכנים לפעול לקידום ולשימור העושר התרבותי של שפת היידיש כמכנה משותף לקהלים שונים ומגוונים.

הערה 1

Comments are closed.