תביעה: נפגעי הטרור תובעים את הרש"פ על 1.2 מיליארד ₪

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תביעה בסכום של 1.2 מיליארד ₪ על ידי 61 תובעים – נפגעי פעולות טרור ובני משפחות של נרצחים – כנגד הרשות הפלסטינית, אש"ף ואבו מאזן (מחמוד עבאס).

פיגוע
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. צילום: דוברות זקא

הנתבעים נושאים באחריות לפיגועי טרור רצחניים ומזעזעים המהווים את יישומה של מדיניות נפשעת, רחבת היקף, שיטתית ומתמשכת. הנתבעים מודים בפה מלא, מחוץ לכתלי בית המשפט, ואף מתגאים בעידוד, הסתה, מימון, סיוע ובשליחות המחבלים לביצוע הפיגועים.

התביעה הינה בגין פיצויים לדוגמא (פיצוי עונשי) ופיצוי בגין נזקי גוף העולים כתוצאה ישירה של מעשי הנתבעים, בין היתר עידוד, הסתה ושידול מעשי טרור ומתן תגמול בגינם, באמצעות תשלום 'משכורת' חודשית למחבלים שהורשעו בגין פשעים פליליים על רקע לאומני ולבני משפחותיהם וכן לבני משפחות של "שהידים".

גובה המשכורות המשולמות למחבלים והתנאים הנלווים אליהם, מופלגים ומרחיקי לכת ותלויים במשך המאסר שהושת בגזר הדין. ככל שמעשי הפשיעה חמורים יותר,  כך תהא המשכורת המשולמת למחבל ולבני משפחתו גבוהה יותר.

משך תקופת המאסר מקנה למחבל וותק תעסוקה כעובד ציבור של הרשות הפלסטינית ומובטח להם עם שחרורם מהכלא מקום עבודה ברש"פ, מלגת לימודים וכד'.

- פרסומת -

בנוסף, הרש"פ מסיתה לטרור ומשבחת את המחבלים על ידי מתן 'אותות כבוד' למחבלים ולמתכנני פיגועים בשם הרש"פ ואבו מאזן, דברי שבח והלל ל'אחינו הגיבורים' בריאיונות טלוויזיוניים רשמיים, קריאת אבו מאזן לקיום 'ריבאט' – מלחמה דתית להגנה על אדמת האיסלאם, הנצחת מחבלים באמצעות קריאה לרחובות, כיכרות, בתי-ספר, קייטניות ואירועי ספורט על-שמם ועוד.

"משכורות השהידים והאסירים הן 'קו אדום' והן מקודשות. גם אם יישאר בידינו גרוש אחד הוא עבור משפחות השהידים ולא החיים."  (אבו מאזן בדברי הפתיחה בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף  ב- 28.10.2018)

בפסיקה נקבע, לא אחת, כי על בתי המשפט לבטא את קדושת ערך החיים, ועל כן ההבחנה בין הפיצוי הכספי הישיר, המבטא את ערך הנזק שנגרם לתובעים, לבין הפיצוי העונשי (פיצויים לדוגמא) שתכליתו לתת ביטוי לסלידת בית המשפט ממעשי הנתבעים, להענישם בגין התנהגותם להרתיע אותם ואחרים לעתיד.

עוד גבי מירון
עו"ד גבריאל (גבי) מירון. צילום: יהושע יוסף

61 התובעים מ- 11 פיגועים שהתרחשו בין השנים 2010 – 2020 שהוכרו לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. הפיגועים הללו תוארו, לעיתים, על ידי כוחות הבטחון והתקשורת כ'פיגוע/טרור בודדים', אינם מעשים אקראיים, אלא מדובר בטרור שיטתי, שהינו תוצאה ישירה של מעשי הנתבעים שהניחו את התשתית בדרכים שונות, ביניהן, עידוד, הסתה ושידול, קריאות ברורות ומובהקות לביצוע טרור ובמתן תשלומים נכבדים למבצעי הפיגועים ולבני משפחותיהם.

(תיאור הפיגועים בסעיפים 1- 11 לכתב התביעה, פרטי התובעים בסעיפים 13 – 23 לכתב התביעה)

התובעת, טל הרטוב (קיי סוזן וילסון), שרדה פיגוע במהלכו נרצחה חברתה כריסטין לוגן ז"ל ביום 18.12.2010, בסמוך למושב מטע באזור בית שמש על ידי אותה חוליה שרצחה את ד"ר בלאט-שורק ז"ל. המחבלים סברו כי הצליחו לדקור את הרטוב למוות והותירו אותה כפותה עם 13 דקירות סכין, אך היא הצליחה בשארית כוחותיה לחלץ עצמה לחניון שם נמצאה על ידי מטיילים אחרים.

אירוע ה"פיגוע באזור התעשייה ברקן" במפעל אלון ביום 7.10.2018. התובעים הינם עזבון המנוחה קים יחזקאל-לבנגרונד ז"ל, אשר נרצחה בירי כשידיה כפותות באזיקים, בעלה, גיא יחזקאל שמגדל את בנם שהיה בעת הפיגוע בן שנה וחמישה חודשים (תובע אף הוא), כן תובעים אמה – חווה, אחיה – שחר ואביה – רפי שראה את בתו ירויה על הרצפה כשהיא כפותה, עוד בטרם פונתה מהמקום.

התובעים, רפאל לוי ורעייתו. שרד בנס פיגוע טרור בדקירות בראש העין ביום 15.8.2020 (יום שבת) כשאשתו היתה בחודש התשיעי להריונה הראשון. רפאל הגיע לאתר הבנייה על מנת לבחון קצב התקדמות הבנייה של דירתם החדשה. הוא ראה את המחבל, שב"ח תושב ג'נין בן 23, חשב שהוא השומר באתר, והאחרון אמר לו שיש לו את מפתחות הדירה ויראה לו אותה. כשעלו לקומה, שלף המחבל סכין קרא "אללה ואכבר" והחל לדקור אותו – 28 דקירות בחזה, גפיים ובבטן באורח אנוש. לקח את הטלפון הנייד שלו ואת מפתחות הרכב ונמלט מהמקום. רפאל בכוחותיו האחרונים ובמשך 3 שעות הצליח לרדת 34 מדרגות (2 קומות) ללא אור ומעלית. הוא התמוטט בפתח הבניין עד שעבר במקום תושב כפר קאסם שהזעיק משטרה ואמבולנס והציל את חייו. המחבל אותר כעבור 10 ימים ונעצר עם 4 סייענים שסייעו לו להתחבא מכוחות הבטחון. הוגש כתב אישום וטרם נגזר דינו.

כתב התביעה הוגש על ידי עו"ד גבריאל (גבי) מירון , עו"ד (רו"ח) גיל ממן ממשרד עורכי הדין MM-LAW וע"י עו"ד רועי כוכבי המתמחים בייצוג קורבנות טרור והגשת תביעות כנגד ארגוני טרור ברחבי העולם וארגונים המסייעים במימון הפעילות.

בין היתר, הגיש משרד עו"ד MM-LAW תביעה על סך של מעל 20 מיליארד שקל כנגד הבנק הערבי (Arab Bank Plc) על ידי 1132 תובעים, בגין שיתוף פעולה, תמיכה, סיוע, מימון ועידוד פעילות טרור בישראל, יהודה ושומרון וחבל עזה, שגבתה אלפי קורבנות; תביעה של 3000 משפחות שכולות וחיילים אמריקניים שנהרגו או נפצעו בעיראק ע"י ארגוני טרור – אל קעיאדה וארגונים נוספים; תביעה נגד איראן ובנקים איראניים שדרכם הועברו כספים לארגונים; תביעה נגד בנקים אירופאיים שקשרו קשר עם איראן להעברת מאות מיליארדים לאיראן בניגוד לסנקציות אמריקניות ותביעות נוספות.

עו"ד (רו"ח) גיל ממן
עו"ד (רו"ח) גיל ממן. צילום: עמי ארליך

עו"ד (רו"ח) גיל ממן: "המלחמה של מדינת ישראל בטרור ובמימון טרור וסלידת מערכת המשפט חייבת להיות חד משמעית, ברורה ובלתי מסוייגת – מי שמסית לטרור, מבטיח תשלום למחבלים והופך אותם ל"גיבורים" חייב להפסיק זאת ולפצות את כל הקורבנות בשל פעולות אלו.

הכספים המועברים מדי חודש לרש"פ על ידי מדינת ישראל, משמשים, בין היתר, לתשלום משכורות למחבלים ובני משפחותיהם. כאשר, למעלה מ- 7% מתקציב הרש"פ מופנה לאסירים לאומניים ולמשפחות המחבלים.

התביעה נגד הרש"פ ואש"פ הינה לפיצוי על הנזקים שנגרמו לתובעים כתוצאה מהפיגועים, על סך של מעל 1 מיליארד ₪, בשל אחריותם לפיגועי טרור.

בסיס התביעה הינו ההסתה של הרש"פ לביצוע פיגועים, הבטחה של תשלום כספי למי שייתפס ויאסר בישראל או לבני משפחתו במידה והוא ויהפוך לשהיד במהלך הפיגוע, האדרת המחבלים לאחר הפיגועים ובסופו של יום תשלום גמול כספי אשר הינו נגזרת ישירה של חומרת הפיגוע.

ככל שהפיגוע קשה יותר וייגזר על המחבל עונש מאסר ממושך יותר, כך יגדל השכר אותו יקבל המחבל וההטבות להם הוא יהיה זכאי. כאשר, תקופת המאסר של המחבלים נחשבת להם כ"וותק" לעניין הזכויות שלהם לאחר שישתחררו מהכלא. זאת לצד האדרת שמם במתן אותות כבוד, קריאת כיכרות ומוסדות על שמם ועוד."