אזכרה ראשונה אחרי 72 שנה לקלמן שפירא הי"ד שנרצח בדקירות סכין

על המצבה החדשה נכתב: "מצבת זיכרון ליהודי גאה, בית"רי נאמן, שלחם וחלם על הקמת המדינה היהודית". ח"כ ריבלין באזכרה: "קלמן, קיימנו את הדבר שלמענו חלמת ופעלת, הקמנו מדינה לעם היהודי.

טולי פיקרש 20/04/2007

אחרי 72 שנה נסגר המעגל: בבית העלמין הר הזיתים בירושלים התקיימה היום, לראשונה, אזכרה רבת משתתפים לקלמן שפירא הי"ד, שנרצח לפני 72 שנה בדקירות סכין על ידי ערבים, בעת שניסה להגן על קרובת משפחתו. על המצבה החדשה נכתב: "מצבת זיכרון ליהודי גאה, בית"רי נאמן, שלחם וחלם על הקמת המדינה היהודית".

באזכרה השתתפו כ-150 איש, ובה נשאו דברים ח"כ רובי ריבלין, יוסי אחימאיר ודב שפירא שאיתר את הקבר במצוות אביו. ח"כ ריבלין אמר בטקס: "לאורך מאה שנות ציונות של חתירה עיקשת לשוב ולתקוע יתד בארץ הזו, רצינו מאוד להיות תמימים ולהאמין שהנה אויבנו משלימים עם קיומנו, והנה הם מכירים בזכותנו על הארץ הזאת כזכות לגיטימית, היסטורית ונצחית. רצינו מאוד – אך פעם אחר פעם נכזבנו". את דבריו חתם ריבלין באומרו: "קלמן, קיימנו את הדבר שלמענו חלמת ופעלת. הקמנו מדינה לעם היהודי בארץ ישראל שתהיה מגן ומחסה בפני הקמים עלינו".

- פרסומת -

הימים, ימי אביב שנת תרל"ה (1935), ימים של שגשוג וצמיחה ליישוב היהודי כאן בארץ. מספרו הוכפל בתוך שנים מעטות, העלייה גאתה, יישובים חדשים הוקמו והמשק הארץ-ישראלי צמח ופרח. את האופטימיות והתקווה ברחוב היהודי הפר מעשה הרצח של קלמן שפירא הי"ד.

קלמן, שעלה לישראל בדרך לא דרך בגיל 21, בחר לשלב תורה עם דרך ארץ. הוא הקדיש חלק מעיתותיו ללימוד תורה בישיבת 'חיי עולם' ובמקביל כחניך בית"ר פנה במכתב לז'בוטינסקי והציע את שירותו של "חייל נאמן המוכן להקריב את כוחו ואת נפשו בעד גאולת העם". קלמן נטל חלק בפעילויות בית"ר השונות, שכנע, הסביר וגייס עשרות בני נוער לתנועה, וגם קנה לו שם של עובד אדמה מצטיין בפתח תקווה וכפר סבא. האידיאל הציוני היה בעצמותיו, ויחד עם חבריו ארגן את גוש העבודה הרביזיוניסטי בירושלים, והיה ממקימי הסתדרות העובדים הלאומית.

באותה השבת בה נרצח, התארח קלמן אצל משפחתו בשכונת 'כרם אברהם' בירושלים לרגל יום השנה לפטירת קרובו, ר' חיים מאיר יחיאל שפירא. לאחר סעודת ליל שבת יצאה המשפחה כנהוג לפוש מעט באוויר הירושלמי, וטיילו אל השטח הריק הסמוך למתחם מחנה שנלר. קלמן ואשת בן דודו נותרו אחרונים ושוחחו, לפתע התקרבו אליהם שני ערבים במבט עוין. קלמן חסם את דרכם והורה לאישה לברוח, ואולם הם תקפו אותם, האחד הפיל את האישה לרצפה וסתם את פיה בסמרטוט, והשני, שלף סכין ודקר את קלמן מספר פעמים עד שהתמוטט. צעקות האישה הניסו את התוקפים, קלמן קם וניסה להתקדם עם האישה מס' צעדים אך נפל. האישה הזעיקה עזרה אך מאמצי ההחייאה לא הועילו ולפני חצות, ליל שבת א' אייר, נפטר והוא בן 33.

במוצאי השבת נקבר קלמן בהר הזיתים בירושלים בליווי קהל של כ-5000 איש. בשנים הבאות לא ביקרו בני משפחתו את הקבר עקב מאורעות המרד הערבי, ואלו שבאירופה נספו בשואה, מלבד חמישה בני דודים שניצלו, ובהם משה שפירא.

מתש"ח היה הר הזיתים בשליטת הערבים והקברים בו חוללו, בהם קברו של קלמן שפירא. צוואת בן דודו של קלמן, משה שפירא, לבנו דב בשנת תשס"א, היא שהניעה מחדש את החיפושים אחר הקבר. באמצעות הצלבת נתונים, מספרי החלקות ומפות 'חברא קדישא' אותר הקבר ומצבה חדשה הונחה השבוע. היום, כאמור, לראשונה אחרי 72 שנה- התקיימה אזכרה לקלמן שפירא הי"ד.