אחרי מהפכת הגיוס – הצעירות הדתיות בדרך לאקדמיה ולשוק התעסוקה

להשתלב גם באקדמיה ובשוק התעסוקה. צילום: rawpixel

לאחר שהובילה את מהפכת גיוס הצעירות הדתיות לצה"ל מסתערת כעת עמותת "אלומה" על היעד הבא – שילוב הצעירות הדתיות בכלל תחומי לימודי האקדמיה ושילוב של הצעירות הדתיות בכל תחומי העשייה בשוק העבודה.

אחרי ש"אלומה" היתה ממובילות השתלבות הצעירות הדתיות בתפקידי שירות משמעותיים בצה"ל, בעמותה החליטו להסתער על יעד נוסף.

בכנס זום אליו נרשמו עד כה למעלה ממאה בנות, יוצדו עיקרי המודל, במסגרת תכנית "משרתות באמונה", בשיתוף עם צה"ל ואוניברסיטת בר אילן שיאפשר שילוב של לימודי מדרשה תורנית עם לימודי עתודה אקדמית וכן ייעוץ והכוונה אקדמית לצעירות שהשתחררו מצה"ל ולבוגרות השירות הלאומי.

העמותה, שהקימה את תכנית "משרתות באמונה" לפני 15 שנים, זיהתה כי בשוק התעסוקה הצעירות הדתיות משתלבות לרוב דווקא במקצועות מתחומי ההוראה והטיפול, כשהפער ניכר באופן ברור במיעוט בנות דתיות במקצועות ההנדסה והרפואה – הן ביחס לצעירות שאינן דתיות והן ביחס לבנים בוגרי החינוך הממ"ד. מטבע הדברים, הדבר מביא לפערי שכר משמעותיים בהמשך הדרך בין הנשים הדתיות לבין בן זוגן ונשים שאינן דתיות בגילאים הבוגרים יותר.

- פרסומת -

לאור זאת, החליטו כעת בעמותה לרכז מאמץ על מנת להביא לכך שיותר צעירות דתיות ישתלבו בתחומים מגוונים יותר במוסדות האקדמיים. זאת באמצעות שתי תוכניות חדשות המיועדות הן לצעירות טרום גיוס והן למשוחררות מצה"ל- תוכניות שיפעלו במסגרת "משרתות באמונה".

מסלול חדש שיחל בשנה הקרובה בשיתוף עם צה"ל ויוצג באופן רשמי בכנס מקוון שיתקיים היום (16.06) בשעה 16:00 יאפשר לראשונה לצעירות דתיות לשלב עתודה אקדמית יחד עם לימודי מדרשה. כיום עבור הרוב מוחלט של הצעירות הדתיות- לימודי עתודה אקדמית בכלל לא בשיקול העדיפויות שלהן, מה עוד שרבות מתלבטות בין לימודי מדרשה לעתודה ומסלול ארוך יותר שישלב את שתי האופציות בהחלט מרתיע אותן.  במסגרת המסלול החדש יתאפשר לצעירות דתיות לשלב לימודי מדרשה באוניברסיטת בר אילן במהלך לימודי העתודה אקדמית במסלול מובנה באישור וליווי של העמותה וצה"ל.

רס"ן ליטל טמיר, בשיחה לצעירות דתיות טרום גיוס. צילום: דובר צה"ל ועמותת אלומה

במקביל ייסדה העמותה תכנית "להכוונת חיילות משוחררות דתיות ובוגרות השירות הלאומי באקדמיה". במסגרתו תוכלנה הצעירות הדתיות לקבל ייעוץ אקדמי במשך מספר מפגשים פרונטליים או טלפוניים, לבחירת הצעירה, על מנת שתוכל לבחון את האפשרויות האקדמיות העדכניות ביותר הקיימות כיום ובחינת ההתאמה לשאיפות ויכולות המועמדות.

העמותה מפעילה מספר שנים את תכניות הנגשת ההשכלה הגבוהה לאקדמיה של המל"ג בעשרות יישובים ברחבי הארץ ע"י ייעוץ פרטני וליווי אישי של רכזים בשטח וכעת החליטה לרתום את הידע הנרחב והניסיון הרב שרכשה בתחום זה גם עבור הצעירות הדתיות שאיתן היא עובדת במשך שנים במסגרת "משרתות באמונה".

מנכ"לית עמותת אלומה יפעת סלע: "אנחנו מלווים את הצעירות הדתיות עוד בימי התיכון, ממשיכים ללוות אותן במהלך השירות הצבאי וכשמגיעה הנקודה הקריטית של החיבור לאקדמיה ולשוק העבודה – רבות מהן שוב מוכוונות למקצועות מסוימים ומוגדרים בלבד. חשוב להדגיש – חינוך, עבודה סוציאלית ושאר המקצועות עליהם אנחנו מדברים הם חשובים ומשמעותיים מאוד לחברה הישראלית, אך יש מקצועות נוספים שחשובים לא פחות."

עוד הוסיפה סלע ואמרה, "כפי שלדעתנו לפני צעירה טרום גיוס חייבת להיות הבחירה האמיתית והידע המלא על האפשרויות העומדות בפניה – כך נושא הלימודים האקדמיים והבחירה במקצוע לחיים חייבים להיות מונגשים בפני כל צעירה דתיה. זאת על מנת שתוכל לקבל את אחת ההחלטות המשמעותיות בחייה באופן המיטבי ביותר."