איך בוחרים יועץ משכנתא?

(צילום: Pexels)

בשביל לבחור יועץ משכנתא, צריך לאסוף המלצות, לרכוש ידע מוקדם ולבדוק האם הגישה מתאימה לצרכי המשפחה. עדיין מתלבטים? הנה המדריך שיחסוך עבורכם זמן וכסף.

אריאל גולן 12/02/2019

התפקיד של יועץ משכנתאות הוא לסייע לנו לחסוך כסף עם ההלוואה הכי חשובה שניקח בחיים. לפי הערכות, ב-2018 בוצעו בישראל מעל 98 אלף עסקאות לרכישת דירה וכ-55 אלף מתוכן היו של זוגות צעירים. מטבע הדברים, רוכשי דירה ראשונה צריכים להשיג מינוף גבוה יותר מהבנק על מנת להגשים את החלום שלהם ויש להם פחות ידע בהשוואה למשפרי דיור ומשקיעים.

בנוסף, הפעילות המתוגברת בשוק הביאה לגידול של 12% בהיקפי המשכנתאות ולרמה של הלוואות בסך 59.6 מיליארד ש"ח. המשמעות היא שמי שלא מערב יועץ משכנתאות עלול למצוא את עצמו בסיכון ולספוג הפסדים רבים בגלל תכנון לא נכון של ההלוואה.

- פרסומת -

אז איך בוחרים את היועץ וכיצד יודעים שמדובר באדם המתאים? הנה כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם:

1. המלצות של לקוחות קודמים

השירות שניתן על ידי יועץ משכנתאות נמדד לטווח הארוך וזה גם הקושי בבחירה שלו. היות ואין לנו דרך לנבא מה יוליד יום, הפתרון הוא להשתמש בהמלצות של לקוחות קודמים וותיקים. ככל שנאסוף יותר חוות דעת אובייקטיביות על היועץ, כך נוכל להיות בטוחים שקיבלנו החלטה נכונה.

מבחינה פרקטית, הכי נוח לאסוף המלצות מחברים, קרובים ובני משפחה. במידה ולא מכירים באופן אישי אנשים שאפשר לסמוך עליהם, ניתן לנסות להרחיב את מעגל הממליצים בעזרת פורומים מקצועיים ורשתות חברתיות.

2. ידע מוקדם

יועץ משכנתאות לא חותם במקומנו על ההלוואה והוא גם לא זה שנדרש להחזיר אותה. אם נרצה לבחור יועץ מתאים, נצטרך להגיע אליו עם ידע מוקדם ולגלות בקיאות בחומר. את זה נוכל לעשות למשל על ידי הפעלת מחשבון משכנתאות ובעזרת הערכת העלות הכוללת של הדירה – לרבות מס רכישה, תיווך, הובלה וריהוט.

הטעות הנפוצה היא להגיע ליועץ משכנתא עם מידע חלקי כמו מחיר הדירה כפי שנקבע בהסכם מול המוכר. בפועל, העלות הכוללת תהיה גבוהה יותר והיועץ חייב להיות מודע אליה על מנת להגיע למסקנות נכונות. האחריות שלנו היא להביא את אותו ידע מוקדם ולתכנן את התקציב עוד לפני שמתאמים את הפגישה.

3. גישה שמתאימה לצרכים האישיים

כל משק בית הוא עולם ומלואו וחשוב שהגישה של יועץ המשכנתא תתאים לו. יועץ טוב ישים את טובת הלקוח במרכז גם תמורה ויתור על עסקה, ילווה את משק הבית במטרה ליצור חינוך ותכנון פיננסי נכון ויתפוס את המשכנתא כחלק מחיי המשפחה.

אפשר לקבוע פגישת ייעוץ לא מחייבת ולהחליט אחריה איך מתקדמים. אם היועץ עונה על הציפיות, כל שנותר הוא להקדיש כמה שבועות להשוואה בין מסלולי משכנתא וליהנות מהיתרונות של ייעוץ אישי צמוד.