איך יודעים אם מזוזה היא כשרה ואיך לבחור מזוזה?

מזוזה
מזוזה. צילום: Pixabay

קודם כך איך יודעים אם מזוזה היא כשרה?

יש כמה תנאים שחשוב לוודא על מנת לקבוע שמזוזה היא אכן כשרה. במידה ואפילו אחד מהתנאים לא מיושם בצורה ראויה המזוזה לא תהיה כשרה, כלומר צריך לוודא שהמזוזה עומדת בכל התנאים הבאים ללא יוצא דופן:

  • התנאי הראשון קשור לאותיות והוא אומר שכל האותיות חייבות להיות שלמות ואסור להן לגעת אחת בשנייה. כל אות חייבת להיות מוקפת בדף (קלף) ואסור לה לגעת בשום דבר אחרת המזוזה לא תהיה כשרה.
  • התנאי השני גם קשור לכיתוב שבתוך המזוזה. כל הכתוב בה צריך להיות שלם. לא יכולה להיות מילה לא נכונה, איות שגוי של מילה, אות אחת שחסרה בתוכה – שום דבר. במידה והכיתוב בתוך המזוזה לא שלם ויש בו אפילו שגיאה אחת קטנה זה הופך את המזוזה ללא כשרה.
מזוזה
מזוזה. צילום: Pixabay

כמו שאמרנו כל אחד מהתנאים חייב להיות מוקפד, לא סתם סופרי סת"ם משקיעים זמן רב בדיוק ווידוא שהמזוזות נכתבות בצורה הנכונה ללא פגם. ההלכה מקפידה מאוד בקטע הזה ואסור לזלזל בו. חשוב להגיד שמזוזה לא כשרה לא רק קשורה למזוזה חדשה. שום דבר לא מחזיק לנצח וגם בתי מזוזות וקלפים יכולים לצבור פגמים עם הזמן. האותיות יכולות להימחק, להתבלות עם הזמן לכן הרבה אנשים מקפידים לבדוק את המזוזה אחת לשנה או שנתיים. ניתן לבדוק את המזוזה בעצמכם אם אתם מכירים ומקפידים על התנאים אבל יש הרבה אנשים שיסכימו לבדוק את המזוזה בשבילכם בחינם או בעבור תשלום סמלי נמוך לכן לא אמורה להיות בעיה שבה תהיו עם מזוזה לא כשרה.

איך לבחור מזוזה?

אז כמובן חשוב לוודא שאתם קונים מזוזה כשרה אבל מעבר לכך יש עוד כמה דברים שאתם צריכים לבדוק כשאתם בוחרים מזוזות:

 

  • מחיר המזוזה: אמנם מזוזות הן לא דבר יקר מאוד, אבל ללא ספק חשוב לוודא שאתם עומדים בתקציב מסויים. אם אתם לא בטוחים כמה עולה מזוזה תוכלו לראות במחירון שבקישור. המחיר של מזוזות בדרך כלל נע בין 125 לבין 155 ש"ח למזוזות יותר מעוצבות ויפות. אם תקנו מזוזה במארז של 4 או 5 מזוזות המחיר לרוב יהיה יותר זול. ויכול להגיע לבערך 100 ש"ח לבית מזוזה. את הקלף לרוב רוכשים בנפרד.
  • מיקום המזוזה: כשאתם בוחרים מזוזה חשוב לחשוב על המיקומים שבהם אתם רוצים להתקין כל אחד ולבחור את המזוזה לפיכך. כמובן המיקום עצמו הוא לא לבחירתכם כי כל חדר בבית שיכול לשמש בתור חדר שינה, כלומר מעל 2 על 2 מטרים, מוכרח במזוזה אפילו אם מדובר במחסן או בחדר ארונות גדול. הכוונה שלנו היא שבהתאם למיקום בו אתם מתקינים את המזוזה תוכלו להתאים את עיצוב המזוזה. תמיד אפשר לבחור מזוזות יותר קלאסיות ונקיות שיתאימו כמעט לכל סגנון של חדר, אבל אם אתם מסוג האנשים שכבר השקיע לא מעט בעיצוב החדר – קניתם רהיטים ואביזרים לחדר ואתם רוצים שהמזוזה תשלים את העיצוב ותעזור לו ללא ספק כדאי להשקיע מעט מחשבה.