איך לגרום לתינוק להירדם בקלות?

Pixabay (צילום: Pixabay)

ההורות היא מהמתנות הגדולות בחיים הללו. אין סיפוק רב יותר מזה של הורה מילדו; אין אושר גדול יותר מלראות את הילד או הילדה שלכם, עוברת בין נקודות הציון של החיים בשמחה ובהצלחה. אבל, ביחד עם הסיפוק והשמחה שבהורות, מגיעים אתגרים, ואחד הראשונים שבהם הוא האתר ללמד את התינוק הרך להירדם בכוחות עצמו.

עידן הראל 16/11/2017

תינוקות שזה אך התחילו את חייהם, הם מוגבלים בתקשורת. הם זקוקים להמון מגע חם ועוטף, ותחושת הביטחון וההגנה שלהם נובעת מהקרבה הפיזית של ההורים שלהם. תינוקות הם לא "מפונקים" – הם זקוקים למגע פיזי. אבל ביחד עם זאת, אין גיל צעיר מדי, להתחיל להקנות לתינוק הרגלי שינה טובים.

למה הרגלי שינה טובים הם מתנה לחיים?

הלילות שלנו מכילים מספר מחזורי שינה, ביניהם אנחנו מתעוררים – לחלוטין או באופן חלקי, אורך מחזורי השינה הוא בין 90 ל – 120 דקות, ולאחריהן, אנחנו נדרשים למצוא בעצמנו את היכולת להירדם שוב, למחזור נוסף של שינה.

- פרסומת -

תינוק (או פעוט, או ילד), אשר לא רכש את היכולת להירדם בכוחות עצמו, לא יידע כיצד להתחיל מחזור שינה חדש – וכך, גם באישון לילה, הוא יידרש ל"טקס הרדמה" מחודש, בין אם זה על הידיים, בהנקה, בנדנוד בעגלה, בקפיצה על כדור פיזיו, או כל הרגל אחר שנקשר אצל התינוק להירדמות.

מאידך, תינוק אשר למד להתמודד עם תהליך ההירדמות, יוכל בקלות "להרדים את עצמו", לאפשר לשינה להגיע, להירדם לעוד מחזור שינה יעיל ונעים.

 גם ההורים צריכים "זמן מבוגרים"

במקרה של תינוקות שאינם יודעים עדיין להירדם לבד, היקיצה ממחזור שינה שתם, והמעבר לבא אחריו, כרוכה בחוסר נוחות. הם מתעוררים, הם בוכים, הם נדרשים לעזרה, ההורים אשר אינם בטוחים שיש להם את התשובה לשאלה איך להרדים תינוק, חשים חסרי אונים, מנסים לסייע אבל משתוקקים לחזור בעצמם למיטתם, לשנת הלילה הכה חיונית להם, לטובת היום שמיד יתחיל. לעיתים, מדובר בדקות ארוכות של ניסיונות, לעיתים גם בלילות ארוכים ללא שינה.

גם ההורים, כאמור, מוצאים את עצמם טרוטי עיניים, מתקשים לשמור על שיגרת היום, חסרי אונים, לעיתים אף כועסים, כשהרגלי השינה של התינוק אינם רציפים.

הבשורות הטובות הן – שזה תלוי בכם.

איך מרגילים את התינוק לסגל הרגלים של שינה טובה?

הרגלים של שינה טובה הם מתנה גדולה לחיים, שהורים לתינוקות יכולים להעניק לתינוק שלהם. המטרה היא ללמד את התינוק להירדם בכוחות עצמו, שבע, נינוח ובטוח. הנה שלושה טיפים לתהליך הלימוד:

  • דאגו שהתינוק יהיה עייף לקראת שעת ההרדמה. אם צריך – אל תאפשרו לו שנת צהריים ארוכה מדי טרם ההשכבה בשעת הלילה
  • דאגו שהתינוק יהיה נינוח בשעת ההשכבה שלו. דאגו שבגדיו יהיו נינוחים, שהוא יהיה שבע, שהטיטול שלו יהיה נקי, וגם – שהוא יידע שאתם שם, לידו, למקרה שיזדקק לכם. אין סיבה להשאיר תינוק בוכה, חסר ביטחון ומפוחד להירדם מתוך עצב או ייאוש.
  • דאגו סביבת התינוק תהיה בטוחה, נעימה, ומקדמת שינה. מצעים נקיים ונקיים מגירויים בלילה, אור רך, ושקט – כל אלה, יסייעו לתינוק להירדם.

אם אתם מרגישים שתהליך הלימוד של התינוק לשינה עצמאית, רצופה ומספקת, הוא מאתגר עבורכם – פנו למאמנת שינה, שתדריך אתכם ותסייע לכם ללוות את התינוק שלכם במסע הלמידה שלו, מתוך שמחה, ואל שגרת לילות לה הרבה יותר – גם לתינוק וגם לכם .יועצת שינה מנוסה, תוכל להבין מהם הצרכים הייחודיים שלכם ושל התינוק, ולסייע לכם לבנות תהליך למידה שיתאים בדיוק לכם, על מנת לאפשר לתינוק את היכולת רבת העוצמה, של הירדמות עצמאית לקראת שנת לילה מתוקה. לילה טוב!