איך תבחרו את הטיפול המתאים עבורכם

צילום: Bewakoof.com Official on Unsplash

נתחיל בדבר החיובי. בשנים האחרונות אנחנו רואים בכל מקום עליה במודעות של האוכלוסייה לאופן בו טיפול נפשי יכול להיות ממש מציל ומשנה חיים. פסיכולוגיה, חקר נפש האדם, התפתחה לראשונה בשנות העשרים של המאה הקודמת. מאז, אנחנו ראינו איך זו עוברת תמורות רבות. עם זאת, אנחנו יודעים כי לצד פסיכולוגים ומטפלים אשר עובדים על פי דיסיפלינות יחסית וותיקות, מתפתחות טכניקות חדשות אשר יכולות להביא לשינויים אדירים. במאמר הבא נדבר על השינויים הללו ובעיקר, ננסה לעזור לכם להחליט איזה טיפול מתאים עבורכם.

חשוב לציין כבר בשלב הזה כי אנחנו כאן רק כדי להעשיר את הידע שלכם ולעזור לכם לבחור טוב יותר. אנחנו לא יכולים כמובן לייעץ לכם מה לעשות ואת הבחירה הסופית, אנחנו משאירים בידיים שלכם. בואו נתחיל.

מה המטרה של טיפול בעצם

אז באמת קצת קשה להגדיר מה המטרה של טיפול. יש מי שמגיעים כדי להכיר את עצמם קצת יותר טוב, יותר מקרוב. יש מי שמגיעים לטיפול כדי לשנות דפוסי התנהגות. השאלה תמיד היא, האם האופן בו הטיפול מתרחש, באמת תורם לשינוי הזה. לצורך העניין, אנחנו יודעים כי שינוי של הרגל הוא דבר מאוד לא פשוט, גם אם מדובר על הרגל שאין בו בהיכרח פגיעה משמעותית באיכות החיים. לצורך העניין, חישבו על עצמכם. אם אתם בדרך כלל פונים ימינה ביציאה מהבית, באילו מקרים תפנו שמאלה?  האם לא תתבלבלו מפעם לפעם? כמה פעמים הלכתם לכיוון המטבח מתוך הרגל כאשר בכלל רציתם ללכת לחדר אחר? אלו כמובן דוגמאות קטנות לאופן בו המוח שלנו עובד. המוח שלנו רגיל לעבוד על בסיס תבניות קבועות. למוח נוח יותר להתרגל לעשות פעולה מסוימת ולכן, אם נרצה להטמיע הרגל חדש נדרש לעבוד על כך. כמו להתחיל בפעילות גופנית או לאכול בריא יותר. מה נעשה אם נרצה לשנות דפוס המושרש עמוק יותר? כזה הפוגע באיכות החיים אבל שהמקור שלו בילדות המוקדמת? סכמה תרפיה מתעסקת בשאלה הזו בדיוק.

יש כמה דרכים להביא לשינוי

בדרך כלל פסיכולוגיה דינמית או פסיכולוגיית העצמי, יתעסקו בשיח על העבר. בקצרה נגיד כי מטפלים רבים מאמינים בכך שיצירה של נרטיב, סיפור, על אירועי העבר יכול להוביל אותנו להרגיש טוב יותר היום. הדבר הזה נכון במידה מסוימת, אבל לא בהיכרח יכול לעזור לנו לשנות התניות קבועות מהעבר. למשל, אם גבר צעיר בן שלושים, חושש כל הזמן מכך שלא יהיה לו כסף, למרות שהוא עובד ואין סיבה שלא יהיה לו כסף, לא בהיכרח שיח על העבר יפתור את זה. אנחנו יכולים לדבר על ההורים ועל הגורמים שהובילו אותו להרגיש כך. אבל במקרים מסוימים רק תרגול על בסיס מיינדפולנס או שיטת CBT יכול להביא לשינוי דרמטי. סכמה תרפיה למעשה לוקחת את כל שיטות הפעולה הללו כדי לנסות ולהביא לשינוי אמיתי באורח החיים. ננסה לשנות את האופן בו משתמש המטופל בכסף למשל, ננסה להבין מה המחסום הרגשי שמייצר מערכת יחסים מורכבת מהסוג הזה ועם הזמן, נוכל ליצור שינוי.

כל תהליך דורש זמן

- פרסומת -

הדוגמא אותה נתנו, כידוע, היא אחת מיני רבות. אבל העיקרון זהה. טיפול זו חוויה המתרחשת במימד אחר, בקליניקה של איש מקצוע באופן קבוע. היכולת לתת אמון במטפל והיציאה למסע מהסוג הזה, יכולה ללמד לא מעט ובעיקר, להפוך את החיים של המטופל טובים יותר.

דווקא היום, אין סיבה לשמור בבטן. אם אתם מרגישים בצורך, פנו לקבלת עזרה. השינוי יכול להתרחש. אם רק נלך בדרך הזו ביחד.