בדיקת חברות קשורות

כאשר אנחנו עומדים מול החלטה להשקיע בעסק כזה או אחר, יש ביכולתנו לקבל דוח מידע מקיף על התמונה הפיננסית של העסק. הסיבה שאולי נרצה לעשות זאת, היא כדי לאמוד מדדים, שנכנסים תחת הכותר: סיכוני התקשרות. סיכון התקשרות, הוא מושג שמתאר לנו כמה נכון לנו להשקיע בקשר עסקי או/ו פיננסי עם חברה כזו או אחרת.

צילום: freepik

אם לדוגמה, אני יוצר קשר עם חברת מייקרוסופט, ומתוך השיחות שלנו עולה שיש לי הזדמנות נהדרת להשקיע במוצר מסוים שהם מפתחים, ייתכן שאתרגש מאוד כי סביר מאוד להניח שמדובר במשהו שיכול להצליח ולהכניס הרבה מאוד כסף בהמשך. על פניו, הדברים שאני ארצה לשקול הם:

      1. האם המוצר באמת יכול להצליח?
      2. האם החברה באמת תפיק ותביא אותו לעולם?
      3. האם החברה תישאר בזירה העסקית גם מחר?
      4. האם נכון לי להשקיע בפיתוח המוצר?

ובכנות, אלו שאלות שאני פשוט לא יכול לדעת מראש. כן, אם אני אדע כל מיני פרטים, אני אוכל להתקרב לאמת. אם לדוגמה, אני מגלה שמי שעובד על פיתוח המוצר, הוא גאוני של עיצוב תעשייתי – ועל כן אפשר שהוא הולך להכין דבר מה נהדר, ועל כן אפשר שהמוצר באמת יכול להצליח. ואם אני מגלה שמי שאחראי על הפרויקט, הוא אדם מאוד מאוד נלהב, ועל כן סביר שהפרויקט באמת ייצא לפועל ויוגשם, אז אני יכול להניח שהחברה באמת תביא אותו לעולם.

ואם אני תוהה לעצמי האם החברה תישאר בזירה העסקית גם מחר, אני יכול פשוט להניח, שעקב כך שמדובר בחברה כמו מייקרוסופט, שיש לה יציבות מדהימה, לפחות לדעתי ברגע זה או אחר, ועל כן סביר שהיא תשגשג גם לטווח הארוך. אלא, שזו רק דעה, רק השלכה של התפישה שלי. באופן דומה, כפי שביררתי מי אחראי על הסעיפים האחרים בתחום פיתוח הפרויקט, אני יכול לבדוק מי ומה אחראיים על היציבות הפיננסית של החברה. אם לדוגמה אני מוציא דוח מידע עסקי מחברות כמו DataCheck, אני יכול לגלות אם יש התחייבויות, עיקולים, שעבודים, עניינים שקשורים לבעלי מניות וכיוצא בזה.

לגלות אילו חברות קשורות לחברת המגזר השביעי בע"מ

- פרסומת -

כך שאני יכול לגלות מידע כזה או אחר, שיכול להאיר לי את הזרקור מה קורה עם החברה הזאת. כך שבמקום להסתמך על השם, או על פרטים שוליים, אני רואה יותר לעומק, מה קורה איתה בזירה הכלכלית. באופן דומה, אני יכול לגלות אילו חברות קשורות לחברה הזו. אנחנו קוראים לזה בדיקת חברות קשורות, וזה מאפשר לנו לגלות איזו אפילציה יש לחברות מסוימות.

הסיבה שאנחנו אולי נרצה לבדוק איזו אפילציה יש לחברות קשורות, היא כי אנחנו יכולים לגלות מעט יותר על האינטרסים שלהם בשוק. אם לדוגמה אנחנו רואים שמתוך בדיקה של חברת מייקרוסופט, עולה שיש חברה שמחזיקה בעיקר המניות שלה, ומחזיקה גם בעיקר המניות של גוגל – אנחנו מבינים, שאם מייקרוסופט מוציאה מוצר, סביר מאוד להניח שהוא לא הולך להתחרות בגוגל. וזה יכול לספק לנו עוד אפשרות להרהר במצב.

כך שזו יכולה להיות עוד דרך, לבדוק מה הם מוקדי העניין של חברה, ובכך לדעת להתכוונן לגבי הדרך בה היא תפעל. זהו כמובן לא מדע מדויק, אלא מדע של ניחושים. ואפשר שאנחנו דווקא נשמח לגלות שיש חברות שקשורות לחברה שבה אנחנו רוצים להשקיע, כי אולי זה דווקא מתאים למה שאנחנו רוצים לקבל מתוך ההשקעה. כך או כך, אם לדוגמה אנחנו רוצים לבדוק אילו חברות קשורות למגזר השביעי, אזי שניתן להשתמש בבדיקת חברות קשורות, כדי לגלות אילו חברות קשורות לחברת המגזר השביעי בע"מ, וזה יכול לספק אינפורמציה מעניינת, למי שיודע איך לשים אותה בהקשר ולהפיק מכך הבנות.

על כל פנים, זה היה על קצה המזלג, תודה על קריאתך.