בכיר בפנטגון מתריע: "רק ימים בודדים מפרידים בין איראן לפצצת אטום"

גורם בכיר בפנטגון הזהיר אתמול (שלישי) את חברי הקונגרס בוושינגטון כי "איראן יכולה לייצר כמות מספקת של חומר בקיע כך שתגיע לפצצה גרעינית בתוך 12 יום בלבד" – כך דיווחה הבוקר (רביעי) רשת ABC News האמריקנית.

קולין קאהל, תת שר ההגנה האמריקני, מסר עדות בקונגרס ובמסגרתה התבקש לתאר ההתקדמות האיראנית לפצצת גרעין מאז שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ החליט לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאיראן ב-2015, בתקופת הנשיא שקדם לו, ברק אובמה.

קאהל אמר בעדותו כי "מאז שעזבנו את ההסכם, ההתקדמות האיראנית לפצצה הייתה מדהימה. אם ב-2018, בזמן שממשל טראמפ החליט לצאת מהסכם הגרעין עם איראן, היה לוקח לאיראן 12 חודשים להגיע לפצצה, כיום איראן יכולה לייצר חומר בקיע שיספיק לפצצה אחת תוך 12 ימים בלבד", אמר קאהל

קאהל אמר לחברי הקונגרס כי לדעתו עדיף לחזור לחתום הסכם עם איראן מאשר שלא לעשות הסכם בכלל, מכיוון שזה יכול "להציב אילוצים" על הרפובליקה האיסלמית, אבל במקביל הודה קאהל כי כרגע זה לא סביר בהתחשב בכך שהמאמצים לחזור להסכם מול איראן הם "על הקרח", כשרק בקיץ האחרון דחתה איראן את ההצעה האמריקנית להסכם חדש.

- פרסומת -

הדיווח המדאיג מגיע זמן קצר לאחר הפרסום בארה"ב כי איראן העשירה אורנים לרמה של 84%, אחוזים בודדים מתחת לרמה הדרושה לייצור פצצת גרעין העומדת על 90%. זו הרמה הגבוהה ביותר של אורניות מועשר שנמצאה באיראן על ידי פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

בדו"ח שפורסם אתמול אישרה סבא"א את הדיווח ברשת 'בלומברג' על העשרת האורניום הגבוהה, והודיעה שהשרידים נמצאו בצנטריפוגות המיועדות להעשיר אורניום בשיעור של 60% בלבד במתקן הגרעיני בפורדו, אולם לא נאמר שאיראן מעשירה אורניום באופן אקטיבי לרמה זו. סבא"א הודיעה כי היא מקיימת שיחות עם איראן על מקור הממצאים, ובטהראן טענו כי ייתכן ש"תנודות בלתי מכוונות" גרמו לכך.