קרבות אוויר בשמי ישראל: כך נראה תרגיל ה״בלו פלאג״ הגדול ביותר שנערך בארץ

8 מדינות, 70 מטוסים ו-1,500 אנשי צוות מכל העולם,  תרגיל הבלו פלאג השנתי של מדינות המערב נערך השבוע בישראל ודימה עשרות קרבות אוויר שכמותם לא נראו באזור בעשרות השנים האחרונות.

pixabay

טייסים מישראל, ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, יוון, הודו, איטליה וצרפת, יושבים יחד לארוחת צהריים. זאת לא התחלה של בדיחה, אלא תיאור של החיים בבסיס חיל האוויר הדרומי ״עובדה״, בשבוע וחצי האחרונים.

במסגרת התרגיל הבינלאומי Blue Flag התאספו יותר מ-1,500 אנשים מ-8 מדינות שונות, כדי לבלות יחד שבועיים בלמידה הדדית, אימונים משותפים ותרגול תרחישים שונים, בצורה המדויקת ביותר.

בשביל המשימה, גויסה טייסת 115 (״הטייסת האדומה״) – שמטרתה לדמות ולביים אויב גם בשגרה, כדי לאתגר את הלוחמים האוויריים ולהכין אותם ליום פקודה. במהלך התרגיל, ביצעו הכוחות המשתתפים תרגול מול איומים שונים, כמו טילי קרקע-אוויר, קרבות אוויר-אוויר, טיסה מול איומים קרקעיים ועוד.

לכוח בימוי האויב הצטרף עוד גורם ששינה את פני המערכה – מטוסי הקרב החמקניים f-35 ("אדיר") שמשתייכים לדור המתקדם ביותר של מטוסי הקרב, והשתתפו גם הם ככוח אדום, מה שדרש מהמתרגלים לשלב בין מטוסי קרב מדור 4 לבין מטוסים חדשים מדור 5.

- פרסומת -

האיום על מדינת ישראל מגיע מגזרות שונות – החל מרצועת עזה, דרך סוריה ולבנון, ועד איראן. האימון המשותף מאפשר לטייסות הישראליות ללמוד מחילות האוויר האחרים, ומכין את אנשיהן לתרחישים בזמן אמת, במטרה לשמר ולשפר את המוכנות וההגנה על שמי הארץ.

אז למה בכלל עושים תרגיל כזה? האימון הבינלאומי מהווה אתגר לצוותי האוויר ולצוותים הטכניים של כלל הצבאות המשתתפים. כל מדינה מביאה בנוסף לאנשי הצוות והמטוסים שלה, גם את תרבותה הארגונית הייחודית ושיטותיה המקצועיות, מה שמוביל להפריה הדדית חשובה.

pixabay

בתרגיל הזה, שקורה לראשונה מאז 2019, נרשמו גם כמה רגעים היסטוריים. כך למשל, זאת הפעם הראשונה שמתקיימת פריסה של צוות קרב בריטי, עם מטוסי ״יורופייטר״, מאז שנת 1948, עת קום המדינה. מטוסי הקרב הגרמניים ״טייפון״ טסו השנה לראשונה מעל משכן הכנסת בירושלים, כביטוי לזכר העבר ולעבודה המשותפת עבור עתיד משותף טוב יותר.

בפעם ראשונה גם פורסת כאן טייסת קרב מהודו עם מטוסי קרב מסוג "מיראז'", לצד טייסת קרב צרפתית עם מטוסי "רפאל", מה שלא נראה בעבר.

ויש עוד אירוע מיוחד – מפגש של 11 מפקדי חילות אוויר שונים מכל העולם, כשביניהם בולט מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות, בביקור ראשון והיסטורי בישראל מאז חתימת הסכמי אברהם.

לתרגיל הזה יש השפעה רבה בפן האסטרטגי-בינלאומי של מדינת ישראל – הוא מהווה גשר לשיתוף פעולה אזורי ולקידום יכולות משותפות.