בעקבות עתירה לבג"ץ: המדינה תפעל להקמת מערך בחינות הלכה לנשים

בתשובת המדינה לעתירה שהגישו נשות הלכה לאפשר להן לגשת לבחינות ההלכה של הרבנות הראשית, הודיע היועמ"ש מנדלבליט כי במצב הקיים ישנם קשיים משפטיים הנוגעים לאופן התנהלות הרבנות, וכי המדינה תפעל להקמת מערך בחינות תורניות חלופי שיהיה פתוח באופן שווה לנשים.

הרבניות (צילום: רחלי אביישר)

העתירה, שהוגשה ע"י עורכי הדין אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג מארגון 'עתים', שמייצג את עותרות, בשיתוף עם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן וארגון 'קולך', מצביעה על אפליה שנגרמת לנשות הלכה, שאינן יכולות לגשת לבחינות שעורכת הרבנות הראשית מטעמה של מדינת ישראל. מציאות זו יוצרת חסם מקצועי במסגרת תפקידים תורניים שונים, ואף במגזר הציבורי שבו הצלחה במבחנים אלו עונה על תבחינים למשרות שונות.

בעתירה כתבו עוה"ד: "ברוח דבורה הנביאה, מספר הולך וגדל של תלמידות חכמים "עושות מעשה", שוקדות השכם והערב על תלמודן וצוברות חכמת נשים עמוקה מני ים. ביכולתן של נשים אלו לתרום תרומה עצומה לבניית ביתו הרוחני ותורני של עם ישראל, והן מהוות, כפי שפתחנו בראשית העתירה, חלק מהנס של התחדשות עם ישראל בארצו. אין זה כי אם צו השעה שיינתן לכך מקום במסגרת בחינותיה ההלכתיות הממלכתיות של מדינת ישראל".

ניצחון לנשות ההלכה. (צילום: 'עתים')

כפי שהתפרסם באתר YNET, לקראת דיון בבג"ץ, שתוכנן להתקיים בעוד כשבועיים, הודיעה פרקליטות המדינה כי בחודשים האחרונים יזמה סדרת פגישות עם הגופים הרלוונטיים – הרבנות, המשרד לשירותי דת, משרדי החינוך וההשכלה הגבוהה וכן נציבות שירות המדינה – על מנת לייצר מסלול שבו יתאפשר לנשים לקבל את ההסמכה המבוקשת.

לשם כך הודיעו כי יוקם מערך בחינות תורני נוסף, חלופי, מחוץ לרבנות הראשית, אשר ינוהל ויופעל על ידי גורם אחר ויהיה מיועד לנשים וגברים שאינם מבקשים לכהן בתפקיד רבני מטעם הרבנות הראשית. אלו שיעברו את הבחינות בהצלחה, יוכלו גם הם לזכות בהטבות כלכליות-תעסוקתיות זהות לאלה שמקנה הצלחה במבחני הרבנות הראשית. פתרון זה נועד להבטיח הכרה בלימודים תורניים של נשים, והוא צפוי להיות מופעל על ידי משרדי החינוך וההשכלה הגבוהה, בתיאום עם המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית ובתמיכת נציבות שירות המדינה.

עורכי הדין שניצחו בעתירה (צילום: 'עתים')
- פרסומת -

במדרשות תורניות ברחבי הארץ לומדות מאות נשים, שאינן זכאיות כיום לכל הכרה רשמית על לימודיהן. בשנים האחרונות הלכו והתרבו מסלולי לימוד תורניים שמעניקים הכשרה הלכתית לנשים, שזהה להכשרה אותה עוברים גברים לקראת בחינות הרבנות, בין השאר במדרשת עין הנצי"ב ובמדרשת אור-תורה לינדנבאום. אולם, בעוד שלימודי הגברים מאפשרים גישה לבחינות והכרה לתפקידים מגוונים, אפשרות זו חסומה בפני נשים.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' מסר: "המציאות מדברת בעד עצמה. עוד ועוד נשים למדניות נוטלות על עצמן תפקידי הנהגה הלכתיים. יש בכך ברכה גדולה לעולם התורה שנעשה עשיר יותר עבור הציבור המאמין. תשובת המדינה נותנת פתח לשינוי המצב האבסורדי, שבו דווקא הרבנות הראשית לישראל היא זו שבולמת פריחה של העולם התורני. אנו מקווים שהרבנות תיקח אחריות ותסייע בקידום הנושא ונבחן לגופו של עניין כל פתרון שיוצע במסגרת העתירה על פי היכולת לחזק את ידן של נשים שעוסקות בלימודי הלכה, על מנת שנוכל להגדיל תורה ולאדירה".