הדתיים כובשים את המסך הקטן

סרוגים (צילום: יחסי ציבור חברת yes)

הטלוויזיה היא כבר מזמן לא בועה סגורה של חילונים ממרכז הארץ. בשנים האחרונות, ניתן לראות הצטרפות של יותר ויותר תכנים וכוכבים דתיים, במגמה שזוכה לחיבוק חם מקהל הצופים. אבל מה הסיבות לכך ומה צופן העתיד? הנה כל התשובות.

עידן הראל 03/02/2016

המסך הקטן נחשב עד מספר שנים לנחלתם של יוצרים צעירים וחילונים בלבד. רוב המפיקים והכותבים הגיעו מגוש דן ותל אביב והתכנים עצמם עסקו רק בזוגיות, בילויים ופנאי. יחד עם זאת, לאחרונה ניתן לזהות שינוי משמעותי במגמה. הטלוויזיה היא כבר לא בועה סגורה אלא כר פורה ליצירה דתית ומרגשת. יותר סדרות מביאות אל המסך את ההווי הדתי והחרדי והשאלה היא מה הסיבה לכך. מי כבר הבין את הפוטנציאל?

ראשית, חשוב לציין את היוצרים שמגיעים מהעולם הדתי וניצלו את השנים האחרונות כדי להתפתח מבחינה מקצועית. כיום, קיימת נגישות גדולה לתכנים טלוויזיוניים מכל רחבי העולם וכל יוצר יכול להביא לידי ביטוי את העולם שלו. יוצרים שהגיעו מהעולם הדתי משתמשים בטכניקות טלוויזיניות על מנת להעביר סיפור מקורי, מרגש וחדשני. שנית, הם מודעים לכוח של הטלוויזיה ומתמסרים אליו.

- פרסומת -

השילוב בין יוצרים מוכשרים ופלטפורמה תומכת מסייע להפקת הסדרות ולשידורן לאורך זמן. בכל הנוגע לטלוויזיה רב ערוצית, נדמה שחברת YES הבינה היטב את הפוטנציאל הגלום בסדרות שעוסקות בהווי הדתי והחרדי. על קצה המזלג אפשר למנות את "סרוגים", "שטיסל", "אורים ותומים" ועוד. נדמה כי היד עוד נטויה בכל הנוגע לתמיכה ביוצרים דתיים ובהפניית הקשב למה שיש להם לומר. ההיבט הרגולטורי של לוח השידורים עוד סיבה להצלחה של התכנים הדתיים על גבי המסך הקטן קשורה להיבט הרגולטורי.

לא כל צופי הטלוויזיה יודעים את זה, אבל זכייניות הערוצים המסחריים מחויבות לפי תנאי הרישיון שלהן לשדר סדרות שעוסקות בכל ספקטרום החברה הישראלית. הימים בהם יוצרים חילונים התעסקו רק בעצמם נגמרו. הזכייניות ורשתות השידור משקיעות הון תועפות בהפקת תכנים פלורליסטיים, בין היתר על ידי הפניית הזרקור לאוכלוסייה הדתית והחרדית.

חשוב לציין את החיבוק החם שמקבלים התכנים הדתיים מהציבור הרחב ומקהל המבקרים. אם בהתחלה היה איזשהו חשש מפני המגמה, הרי שבמהירות גילו בערוצי השידור שמדובר על מכרה זהב. בסופו של דבר, ישראל היא מדינה מעניינת שבה ניתן למצוא סיפור משפחתי טוב כמעט בכל קהילה. הדתיים כובשים את המסך הקטן לא רק כי הם מוכשרים ונתמכים על ידי הזכייניות, אלא גם ואולי אפילו בעיקר בגלל שיש להם הרבה חומר לעבוד איתו. הקהל מתחבר לתכנים ומצביע בשלט לטובת הסדרות המומלצות. הטלוויזיה הישראלית משתנה לנגד עינינו בתהליך מדהים ודינאמי. מבחינת הצופים מדובר על יתרון משמעותי, כי כיום ניתן לצפות במגוון תכנים מבלי להתאמץ. הסדרות הישראליות מציבות תחרות מול תכנים בינלאומיים ואף זוכות לעדיפות.