המחתרת היהודית באלג'יריה

מפעל הזיכרון הציוני הדיר את סיפור שואת יהודי צפון אפריקה, על מרד גטו וורשה כולנו שמענו, אבל על המחתרת היהודית באלג'יריה? זה כבר סיפור אחר. סיפור המחתרת היהודית באלג'יריה של מלחמת העולם השניה מתעורר לחיים בסרטו של ד"ר רמי קמחי מאוניברסיטת אריאל- סיפור גבורה שטרם סופר, ואסור לנו לשכוח.

אייל רותם 12/04/2015

"מדובר בסיפור שטרם סופר". כך מתחיל את ההסבר על סרטו ד"ר רמי קמחי, מרצה בכיר בבי"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל. "השואה נתפסת כסיפור של יהדות אירופה בלבד, ועל אף הסיפורים והעדויות, אין מי שמתעניין ורוצה ללמוד על שואת יהודי צפון אפריקה. לא רק שהדבר פוגע במפעלי ההנצחה, אלא מדובר גם בפגיעה באחד הדברים המאחדים ביותר את העם שלנו. הקונצנזוס כיום, שהשואה היא שואת יהודי אירופה בלבד, התקבעה כל כך עד שאפילו צאצאים של יוצאי צפון אפריקה לא מודעים לקשר שלהם לכך, וחבל."

קמחי מוסיף ואומר: "כשהתחלתי לעסוק בנושא, עשיתי תחקיר וגיליתי שאף אחד לא מכיר את הסיפור הזה. הספר שנכתב על המחתרת היהודית באלג'יר ע"י גיטה עמיפז שיצא לאור בהוצאת משרד הביטחון בשנות ה-70, נותר מיותם על מדפי הספריה. הכרטיס שלו בספריית בית אריאלה בתל אביב נותר ריק, ואני הייתי הראשון שעיין בו. זאת תעלומה גדולה בעיני מדוע אין איש אשר מתעניין בסיפור הזה, במיוחד לאור העובדה שההיסטוריה של השואה לא משופעת בסיפורי גבורה יהודיים ובוודאי שלא בניצחונות יהודיים".

- פרסומת -

הסרט עוסק בסיפור המחתרת היהודית באלג'יריה של מלחמת העולם השניה. המחתרת פעלה בין השנים 1940-1942. מדובר על סיפורה של קבוצת יהודים בת 400 איש, שבעזרת מספר קצינים צרפתים קתולים הצליחה בעיצומה של מלחמת העולם השניה, בליל השמיני בנובמבר 1942, לכבוש את העיר אלג'יר, בירת אלג'יריה, מידי צבא וישי שמנו כ20,000 חיילים. במהלך המבצע, עצרה המחתרת את ראשי ממשל וישי והחזיקה בעיר לילה שלם אשר בסופו מסרו את מפתחות העיר אלג'יר לכוחות בעלות הברית שנחתו למחרת בבוקר בחופי העיר. זהו סיפור על התמודדות ולחימה על עצם הקיום, סיפור על גבורה יהודית ייחודית ויוצאת דופן שלא סופר עד עתה.

"ליל הפתאים", סרטו של ד"ר רמי קמחי, מרצה בכיר בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, ישודר במוצאי יום השואה (ה-16 לאפריל, יום חמישי), בערוץ הראשון בשעה 22:45.