המקווה ההיסטורי של קישינב בירת מולדובה הוקם מחדש

למעלה ממאה וחמישים שנה לאחר שהוקם, המקווה המרכזי של קישינב ששרד את הקומוניזם וקריסת מסך הברזל עבר שיפוץ מאסיבי לטובת יהודי מולדובה, דרום אוקראינה ורומניה

צילום: יחצ

המקווה של קישינב בירת מולדובה שנבנה לפני כ-150 שנה בחצר בית הכנסת הגדול של העיר, זכה שיטבלו גדולי ישראל וצדיקים מפורסמים שהתגוררו ופעלו בשטח הגיאוגרפי של דרום מזרח אירופה. לאורך עשרות שנים, המקווה היה המקווה היחיד מדרום לקייב ששירת אלפי יהודים מרומניה, דרום אוקראינה ומולדובה. לפי חלק מהעדויות, יהודי אודסה היו מגיעים למקווה שהיה במרחק של יום נסיעה שלם.

גם במהלך שנות השלטון הקומוניסטי היה המקווה פתוח וסייע למשפחות רבות לשמור על גדרי הטהרה. לפני כ-40 שנה, לאחר שנים של עזובה והזנחה – בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת, ערך הוועד להצלת נדחי ישראל עבודות תחזוקה במקום לשם המשך השימוש בצורה בטיחותית.

בשנים האחרונות, בזכות פעילות הקהילה היהודית בראשות רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן, מורגשת התעוררות ופריחה יהודית משמעותית עם משפחות רבות שמבקשות לשוב לכור מחצבתם ולשמור על תרי"ג מצוות ועל חיי משפחה טהורים.

מקווה קישינב
עזובה והזנחה. המקווה ההיסטורי לפני השיפוץ. צילום: יחצ

כחלק מההתעוררות התורנית, יצאה הקהילה לפרוייקט שיפוץ ושדרוג מאסיבי של המקווה ההיסטורי שסבל מהתיישנות, בלאי ומכת קור קשה שפגעה בתשתיות המקווה לפני כשנתיים. בהשקעה של למעלה ממאה אלף אירו, הפך המקום למקווה מפואר, מרווח וחדשני מחומרים איכותיים ביותר לריצוף, לקירות ולשאר חלקי המבנה. הנדיב מר ניר גואשציני פתח את ליבו הרחב ותרם את הוצאות החידוש הגבוהות לעילוי נשמת אביו מר דניאל גואשציני ז"ל.

- פרסומת -

המקווה המחודש נבנה על פי כל כללי ההידור ולפי כל שיטות הפוסקים, כולל שיטת חב"ד והחומרות הנהוגות עפ"י שיטת החזון איש ובהכוונתו הצמודה של הרב מנחם מנדל סגל ראש אגף המקוואות בבני ברק.

לדברי רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן: "זהו רגע היסטורי ומרגש עבור יהדות מולדובה ויהדות מזרח אירופה בכלל. גדולי הדורות שפעלו באזורים עלה לפני שנים רבות לא שיערו את החשכה שתוטל על היהדות וקיום המצוות במדינות אלה שהיו מרכז יהודי תוסס. כיום עם סיום שיפוץ המקווה הותיק אין כל ספק שהדבר יסייע ויעזור בחיזוק והרחבת גבולות הטהרה והקדושה בקישינב ובמקומות הסמוכים לה ויקרב יהודים נוספים לשמירת התורה והמצוות כהלכתם".

הרב פנחס זלצמן במקווה המחודש. צילום: יחצ