המשטרה מונעת מח"כ אריאל לעלות להר הבית

אריאל וחברי סיעתו בשער המוגרבים לפני כחודש (צילום: רז קיל)

לאחר שאתמול נמסר לח"כ אריאל כי אושר הביקור הבוקר מנעה ממנו משטרת ירושלים לעשות זאת.

טולי פיקרש 08/04/2007

יו"ר סיעת 'איחוד לאומי – מפד"ל' ח"כ אורי אריאל הודיע כי יעלה היום להר הבית לתפילת יחיד.

אריאל הגיע כבר הבוקר לשער המוגרבים בשעה 7:30 בבוקר ורצה לעלותה להר, זאת לאחר שביצע את כל כללי ההלכה (בטהרה) ל"תפילה במקום המקדש לכבוד החג".

- פרסומת -

הביקור הטעון קיבל את האישורים המתאימים ואף הובטח לאריאל כי יזכה ללויי משטרתי אך בפועל לא כך היו הדברים.

הבוקר, הודיעו גורמי משטרה לח"כ אריאל כי לא תאושר עלייתו למקום כאשר גם פנייה לשר דיכטר השר לבטחון פנים ולניצב פרנקו מפקד מחוז ירושלים לא הועילה.

השניים טענו כי אינם מאשרים לו את העלייה להר הבית בשל החשש כי ה"וואקף והערבים 'יציתו' את הגיזרה".

"המשטרה משתמשת בכוח על חבר כנסת שלא על פי סמכות ורשות, ונותנת דוגמא שלילית", הגיב ח"כ אריאל, שהבטיח לעשות מאמץ לעלות להר הבית עוד היום. "זו החלטה בלתי הגיונית, בלתי אחראית ומצערת מאוד. בחג הפסח, בהיות המקדש בנוי, עלו מאות אלפי יהודים לתפילה בהר, וזהו המועד שבו בא לידי ביטוי הקשר האמיץ בין העם היהודי למקדש ולאלוקי ישראל. זהו הזמן הכי מתאים לעלות להר", ציין אריאל שהדגיש עוד כי "כיום אסור ליהודים להתפלל בהר הבית, והדבר מותר אך ורק למוסלמים.

ליהודים אף אסור להשתמש בכל סממן חיצוני של תפילה כמו נשיאת סידור או התעטפות בטלית. זאת, למרות שבג"ץ אישר פעמים רבות כי אכן הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, וכי תפילת יהודים היא מובנת מאליה. בג"ץ התנה את קיומה של תפילה כזאת בהסכמת המשטרה – והסכמה כזו מעולם לא ניתנה". ח"כ אריאל הבהיר כי הוא עולה להר הבית אך ורק למקומות המותרים על פי ההלכה, כלומר מסביב לאזור בו שכן בעבר המקדש עד חורבנו, ולא לשטח המקדש עצמו וכן הוא עולה בטהרה, כלומר לאחר טבילה במקווה ונעילת נעלי בד, בגלל קדושת המקום.

כזכור, לפני כחודשיים עמד מעלה המוגרבים במוקד חיכוך בין דתי, בעקבות סערה שחוללו עובדות שיקום במקום, שביצעה רשות העתיקות, באישור עיריית ירושלים. הערבים ובמיוחד פעילי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית קיימו הפגנות סוערות במקום ואיימו ב"אינתיפאדה שלישית".

מנגד, טענה ישראל כי לא מדובר בפגיעה במוסלמים, אלא בעבודות שיפוץ וחיזוק הגשר, שעמד בפני התמוטטות. העבודות גרמו לסערה גם במערכת הפוליטית, כאשר בימין קראו לממשלה לא להיכנע לאיומי הערבים ולהמשיך בעבודות ואילו במשאל תבעו את הפסקת העבודות. בעקבות מספר שבועות של הפגנות, בחלקן אלימות שלוו במעצרים, והסערה שהגיעה גם לעולם הערבי ואפילו לדיון באו"ם, החליטה החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי לבחון מחדש בניית הגשר במקום, כאשר במקביל נמשכות החפירות הארכיאולוגיות במקום. בעקבות המתיחות הרבה סביב בניית הגשר החדש, החליט ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, לדחות את בניית גשר המוגרבים ולקיים דיון בוועדות לתכנון ולבניה לגבי המשך העבודות.

בעקבות החלטתו של לופוליאנסקי, החליטה גם החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי להסיר את בקשתה המקורית לבניית הגשר.

לדברי מנכ"ל החברה, ניסים ארזי, החברה תבחן אלטרנטיבה לגשר, ואם לא תימצא חלופה תנסה החברה להגיש את הצעתה הנוכחית בתהליך הסטטוטורי של תכנון בניין עיר. בביקור שערכו בשעתו חברי סיעת 'איחוד לאומי מפד"ל' במקום, טען ח"כ אורי אריאל "הערבים כנראה חוששים שבחפירות יימצאו פריטים יהודיים, שיחזקו בעיני החברה הישראלית ובעיני העולם, את הזיקה של העם היהודי לארצו". אריאל האשים כי "חלק מהציבור הערבי נוהג בפרובוקציות ואלימות, ומתנהג כגיס חמישי".