הרב דוד לאו: "הייתי רוצה שכל אחד יכבד את חברו ושלא רק נסמס האחד לשני או שנעלה סטטוסים".

הרב האשכנזי הראשי לישראל הרב דוד לאו, השתתף בכנס הארצי "חיים כהלכה" שנערך בישיבת ההסדר ראשון לציון בראשות הרב שלמה לוי ביוזמת נציגי הבית היהודי בראשון לציון. ראש הבית היהודי בראשל"צ, עו"ד אלי יבלון :"שוויון בנטל הוא הרצון להרתם לחיים הציבוריים".

עידן הראל 12/08/2013

מאות משתתפים השתתפו בכנס "חיים כהלכה" שהתקיים בישיבת ההסדר בראשון לציון בראשות הרב שלמה הלוי. הכנס נערך במעמד הראשל"צ, הרב שלמה עמאר והרב הראשי האשכנזי הרב דוד לאו.

את הכנס הנחו אנשי התקשורת חגי חדיף ושאול מייזליש שאף שימש כחבר ועדת ההיגוי לקבלת פרס הכנס ומושביו כללו נושאים חברתיים מגוונים בהם: דתיים לצד חילוניים החיים בצוותא ברשות המקומית, השבת לצד החיים העירוניים, שילוב העלייה האתיופית במרקם החיים העירוניים, תרבות יהודית במהלך שעות הפנאי ועוד. עוד נטלו חלק סגנית השר ציפי חוטובלי, חברי הכנסת ניסן סלומיאנסקי ואיילת שקד, נשיא אוניברסיטת בר אילן הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ', ראש הבית היהודי בראשל"צ חבר המועצה עו"ד אלי יבלון, ראש ישיבת הסדר פתח תקווה הרב יובל שרלו, ראש תנועת עם שלם, הרב חיים אמסלים, אלוף (מיל') עוזי דיין, ראש העיר ראשל"צ דב צור, המשורר רוני סומק, רבנים, מכובדים ואישי ציבור רבים. בתום הכנס ראש הישיבה הרב שלמה לוי, הרב שלמה אישון, חבר המועצה עו"ד אלי יבלון ופרופ' הרשקוביץ' חלקו את פרס הכנס על תכנון עיר על פי ההלכה לרב יוסף סרי.

- פרסומת -

במהלך הכנס ציין הראשל"צ, הרב שלמה עמאר: "בהיותי אב בית דין בבאר שבע הגיע איש בליעל שהתעלל במשפחתו ובאותם ימים בתי המשפט לא היו כל כך מחמירים, אך נתנו לו בכל זאת 12 שנות מאסר ובסופו של דבר הוא נתן גט בעל כורחו. אם יש רצון ויש עבודה אפשר לפתור בעיות גם בנושא של שבת וגיור. צריך למצוא דרכים ולשפר את השירות, אני טוען שהדיונים של מערך הגיור וגם של צה"ל כשרים בדיעבד. הפתרונות צריכים להימצא בתחום של הסבלנות ההדדית והלוואי שכולנו היינו יכולים להשפיע ולקרב ואלו הדברים שאנו צריכים לשאוף אליהם".

הרב האשכנזי הראשי לישראל הנכנס, הרב דוד לאו הודה לראש הישיבה הרב שלמה לוי ולחבר המועצה עו"ד אלי יבלון על קיום הכנס וציין כי: "לאחרונה הציע לי סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהאן, לקיים מדי שנה יום זיכרון לרבני ישראל, כל פעם יום זיכרון לרב אחר במועד אחר. עוד ציין הרב לאו: "תמיד מתקיים הדיון סביב תרבות ופרנסה בשבת, ותמיד צריך לזכור בראש ובראשונה שכאשר אנו נהנים, מישהו אחר עובד. זה לא דבר פשוט – התחרות גדולה מאוד והפיתוי הכספי גבוה מאוד. במה הייחוד שלנו כעם יהודי במדינה יהודית ומה הדבר שאנו יכולים לשדר כלפי חוץ? הייתי רוצה שכל אחד יכבד את חברו ושלא רק נסמס האחד לשני או שנעלה סטטוסים. בנקודה זו מותר לנו לחזור אחורה ולכן יש לנו את השבת היהודית שמציעה לנו אפשרות של תרבות וישיבה בצוותא. יוצאת היום מראשון לציון קריאה לנסות ליצור מסגרת על פי ההלכה לשאלה לאן מועדות פנינו, כי אם נדע מאין באנו גם נדע היטב להכין את עצמנו לדרך אליה אנו הולכים".

ראש עיריית ראשון לציון דב צור סיפר כי מנערותו הוא מתפלל מדי שבת בבית הכנסת וציין: "אנחנו צריכים לאפשר לאותם אנשים חילונים שעל גבול בית הכנסת והולכים ליהנות מזיווה של תורה לאפשר להם את הכניסה, בדיוק כפי שהרב הספרדי הראשי של ראשון לציון, הרב דוד הלוי ז"ל אפשר לי בהיותי נער".

ראש הבית היהודי בראשל"צ, עו"ד אלי יבלון ציין: "אני מבקש לומר תודה לאב הרוחני שלנו, הרב שלמה לוי ולשאול מייזליש שהיה ממוציאי הפועל של הכנס הנפלא הזה ולראש העיר שלנו דב צור ובעז"ה שישיבת ההסדר המופלאה הזו תמשיך להקרין את אור התורה. לכנס מטרה חשובה מאוד: לייסד תהליך של דיון קבוע שבו נציג נושאים של בעיות יום יום ולכל אחד מאיתנו ישנם קשיים אמיתיים כיצד לנהוג. אני מאחל לכולנו שבעזרת השם נמצא דרך שתוביל לדיון אמיתי וענייני בשאלות שנוגעות לכולנו כדתיים וגם לאלו ששומרים פחות. עוד ציין עו"ד יבלון כי: "אני מבקש לפנות אל הרבנים הראשיים והמנהיגים הדתיים. כולם מדברים על שוויון בנטל אך השוויון האמיתי בנטל הינו הרתמות הרבנים לשאלות והסוגיות הסבוכות שאנו ניצבים בפניהן. אתם אלו שמנהיגים את העם ויכולים לדאוג לאחדות ועם כל הכבוד לחברי הכנסת והפוליטיקאים, הרי שחוקים לא קובעים את דרך החיים של ההלכה, וישנה רק דרך הלכתית אחת וזו דרך התורה ומי שאחראים על כך אלו רבינו ומורינו. שוויון בנטל הוא הרצון להרתם לחיים הציבוריים ולא רק בשאלות וסוגיות של נטילת חיים וסכנת חיים, אלא בכל דבר שנוגע לצורת החיים שלנו בעיר ואם התחלנו לעסוק בנושא שחייב להיות לו המשך הרי שזהו שכרנו".

האלוף ( מיל') עוזי דיין ציין בדבריו כי: "לא יכול להיות שיגדלו במדינה יהודית דמוקרטית ילדים שלא יודעים מהו תנורו של עכנאי ולא ייתכן שישראלים לא יודעים להגיד קדיש. היהדות הציונית לאומית חייבת להתמקד בשלושה דברים- לא להתחמק מהיעדים הלאומים התרבותיים הזהותיים העיקריים שהראשון בהם הוא גיור. דבר שני הינו מעמד האישה ולדעתי יש בזה מהפכה שקטה והבנות הצעירות שהולכות לאולפנות דואגות למהפכה זו, והדבר השלישי הוא כלל ישראל: אתם לא יכולים להמשיך להיות סגורים באליטות שלכם, אתם חייבים להיות בכלל ישראל, זהו תפקידכם בציונות הדתית".

סגנית שר התחבורה, ח"כ ציפי חוטובלי: "זכיתי להיות תלמידה של הרב שלמה לוי ומדי יום שישי ללמוד שעה חברותא ותפיסת עולמו הינה מעורבות קהילתית. אני חושבת שצריך להחזיר את ה"יהודיות" ושהשבת תהיה יום מנוחה מכל פעילות עסקית וגם תחבורתית כולל נסיעה בשבת. הרעיון שבמדינה יהודית תתקיים תרבות של חילול שבת תוך ויתור עם הסכמים נראה לי מוזר ובהחלט נראה לי עניין חינוכי ותרבותי".

הרב רפי פוירשטיין, מראש רבני צוהר: "אסור לקיים כפייה דתית כי חוק המנוחה לדוגמה אינו חוק הלכתי. עם זה, יש חוק נישואין וגירושין שעליו כן הייתי נלחם, שכן אם יתבטל לגמרי הרי שנהיה כשני עמים. אין לי בעיה עם זה שהמדינה כופה, אלא השאלה את מי זה משרת. שאלת הזהות היהודית במדינה צריכה להיפתר אחרת. הזהות היהודית של המדינה תתקדם בחינוך ובשינוי בשירותי הדת במדינת ישראל ולא בכפייה של גורמים דתיים".

יו"ר תנועת עם שלם, הרב חיים אמסלם: "יש כ-30 מיליון אנשים בעולם שעד לפני כמה מאות שנים היו יהודים וחלקם עדיין שומר על סממנים יהודיים, ומאות אלפים מהם רוצים לחזור להיות יהודים. אם מיליון עולים היו מגיעים אלינו מכוח השבות הבעיה הדמוגרפית הייתה נראית אחרת לגמרי. ללא גישה הלכתית שמתבססת על מסורת הפסיקה, נוצר לי ריב גדול מאוד עם מפלגת ש"ס שהייתי חבר בה. עם זה, רציתי להיות חלק מהציונות הדתית, אך היה לה קשה לקבל לובש זקן מזרחי ולהאמין שהוא חלק מתפישת עולמה והאידאולוגיה שלה".

ח"כ איילת שקד: "החלטתי מההתחלה להפיל חומות ולהיות אשה לא דתייה במפלגה דתית ולעמוד בראש הוועדה לגיוס חרדים. אני מנסה להבין אותם, מה הצרכים שלהם וכיצד ניתן לעבוד ביחד. אני נמצאת במהלך של חקיקה שמטרתו קידום נושא הגיוס לצה"ל וכניסה למעגל העבודה, אבל מוצאת את עצמי היום צריכה להגן על ישיבות ההסדר מפני הדתיים במפלגות האחרות ומנסה יחד עם החכ"ים החרדים למצוא מתווה משותף שיהיה מקובל על כולם בלי לפגוע במגזר שהוא חלק מרכזי וחשוב בעמנו. כולנו חלק מעם ישראל ואני מכבדת מאוד כל אדם שבחר לחיות על פי דרכו. בעיניי לימוד תורה הוא ערך חשוב ביותר ואני מנסה להסביר את זה גם לחבריי הדתיים וגם החילוניים".