התקנת מערכות סולאריות

מערכות סולאריות
צילום:pixabay

במדינה שטופת שמש כמו ישראל, הייתם מצפים שאנרגיה סולארית תהיה הרבה יותר משמעותית מאשר היקפי הייצור והשימוש בה בפועל. אך המשך שינויי האקלים ובעיקר הוזלת מערכות סולאריות וצעדים ממשלתיים לפיתוח התחום והתמריצים הניתנים להתקנת מערכות כאלו, בהחלט יכולים לסמן כיוון מגמה. התקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל אפשרית על גגות מסחריים וציבוריים אך כמובן גם על גגות של בתים פרטיים והחל מ-2021 גם על גגות של בנייני דירות. רוצים לדעת עוד? המשיכו לקרוא ומיד יגיעו כל הפרטים.

כאשר מדובר על מערכות סולאריות, הכוונה היא כמובן למערכות פוטו-וולטאיות לייצור חשמל, על בסיס פאנלים מיוחדים המשתמשים באור השמש וממירים אותו לחשמל שניתן להשתמש בו במקום או להזרימו לרשת החשמל הארצית תמורת תשלום מחברת החשמל.

מתי נשתמש במערכת סולארית?

התשובה לשאלה זו היא שבאופן אידיאלי, כל הזמן ובכל מקום נשתמש בחשמל המיוצר ממערכת סולארית פוטו-וולטאית, כי זהו חשמל נקי, משמעותית אקולוגי יותר מאשר ייצור חשמל באמצעים של שריפת דלקי מאובנים והוא מגיע ממקור אנרגיה מתחדש – מהשמש עצמה. המציאות הטכנולוגית כיום גם הופכת את החשמל הסולארי, בקנה מידה של מדינה, לזול יותר לעומת ייצור חשמל מגז טבעי, ולמרות זאת עדיין היקפי השימוש בחשמל סולארי בישראל קטנים מדי, גם בהשוואה ליעדים וגם בהתחשב בפוטנציאל.

מערכת סולארית לייצור חשמל אפקטיבית ביותר כמובן בזמנים בהם יש קרינת שמש ישירה, קרי בשעות האור ובימים שאינם מעוננים באופן כבד. מכאן, מערכות אלו מייצרות חשמל רק בשעות היום והתפוקה שלהן פוחתת מהותית במצבים של עננות כבדה וכהה. למרבה המזל, בישראל רוב מוחלט של הימים בהירים ועם שמש חזקה. לראיה, יש ברחבי ישראל ישובים או בתים שכמעט כל צריכת החשמל שלהם מגיעה ממערכת סולארית על הגג, לעיתים בגיבוי של גנרטור וגם כמובן עם מערך סוללות לאחסון החשמל המיוצר במשך היום.

איפה מותקנות המערכות הסולאריות בישראל?

- פרסומת -

בכל המדינה יש מערכות סולאריות המותקנות על גגות מבנים ובתים וגם יש כמה תחנות ייצור גדולות בשטחים פתוחים גדולים (גם פוטו-וולטאיות וגם תרמו-סולאריות). מכיוון שמערכת כזו חייבת חשיפה ישירה לקרינת השמש, הן מותקנות על פי רוב על גגות חשופים. מערכת סולארית לייצור חשמל יכולה להיות מותקנת על גג של בית פרטי צמוד קרקע, על גג בניין דירות משותף וכמובן שעל גגות תעשייתיים, מסחריים וחקלאיים המספקים שטח גג גדול ואפשרות להקמת מערכות גדולות יחסית.

היום, לאור רגולציה ממשלתית ותכניות עידוד אנרגיות מתחדשות, אין כמעט גג גדול (על מבנים תעשייתיים, מסחריים וחקלאיים) שאין עליו מערכת של פאנלים סולאריים. התעריפים על חשמל סולארי ממתקנים גדולים וגם ביתיים ירדו לאורך השנים, אך גם עלות המערכות עצמן, כך שעדיין מדובר על השקעה משתלמת ועל בחירה אקולוגית מאוד.

מערכות סולאריות ביתיות – לחסוך ולהרוויח כסף מהגג שלכם

תחום מרתק וחשוב עבור אנשים פרטיים הוא התקנת מערכות סולאריות על גגות פרטיים. במשך שנים זה היה אפשרי רק בבתים פרטיים צמודי קרקע, אך שינוי חקיקה בסוף 2020 מאפשר לראשונה התקנת מערכת סולארית גם על גג בתי דירות משותפים, עם הסכמה של לפחות שני שלישים מהדיירים בבניין.

מערכות אלו מייצרות חשמל מהשמש ומאפשרות עבודה לפי שני מודלים:

  • חשמל סולארי בצריכה עצמית עם אפשרות למכירת עודפים לחברת חשמל (לפי 48 אגורות לקוט"ש).
  • חשמל בצריכה עצמית מהרשת הארצית ומכירת כל העודף מחשמל סולארי לחברת החשמל (תעריף מכירה של 48 אגורות לקוט"ש).

אמנם יש השקעה ראשונית לא מבוטלת, אבל מדובר על פתרון אקולוגי במיוחד וגם כזה שיכול לייצר החזר השקעה ויצירת תזרים מזומנים מהגג שלכם. חשוב לציין שיש פטור מתשלום היטל השבחה על מערכות סולאריות על גגות בתים, לצד תמריצים ממשלתיים נוספים שאפשר ליהנות מהם.

הכי נוח, יעיל ומשתלם להתקין מערכת סולארית פרטית כבר בשלב בניית הבית ולהתחיל לייצר חשמל מיד. אבל כמובן שאפשר גם להתקין מערכת מאוחר יותר.

הערה 1

Comments are closed.