התקציבים לחמ"ד תקועים? בנת"ע ממליצים – חינוך מעורב הוא הפתרון

כיתה מעורבת. צילום: rawpixel

על רקע הקשיים התקציביים, תנועת נאמני תורה ועבודה קוראת להורים לבחון מחדש את ההפרדה בחינוך היסודי. הרב צבי קורן, ראש תחום חינוך בנאמני תורה ועבודה: "לחינוך מעורב בגילאי היסודי, יש יתרונות חברתיים, פסיכולוגיים וחינוכיים רבים, ואפילו בחינוך לצניעות".

בתי ספר רבים בחמ"ד התרגלו לקבל תקציב מיוחד אשר ניתן כתוספת שעות. במוסדות נפרדים, התקציב הזה נדרש כדי לפתור את חוסר האיזון שנוצר במספרי התלמידים בכיתות, כתוצאה מהפרדה מגדרית. עם הקמת הממשלה החדשה וקשיי התקציב בהשפעת הקורונה, מתברר שכעת אין מימון לתקציב שכזה, ובמקומות רבים בהם קיימת הפרדה מגדרית, שאלת ההפרדה עולה לדיון מחודש.

על כן, קורא הרב צבי קורן, ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה, לבחון את ההזדמנות שנוצרה כתוצאה מקשיים תקציביים, בנוגע להפרדה בבית הספר היסודי.

"בחינוך מעורב אין איסור הלכתי, ולדעתנו לחינוך מעורב בגילאי היסודי יש אפילו יתרונות, דווקא בחינוך לצניעות". אומר הרב קורן ומוסיף, "הבנים והבנות לומדים להתנהל יחדיו בצורה נעימה, מתוך כבוד הדדי, ובגבולות קונסטרוקטיביים".

- פרסומת -

עוד מוסיף הרב קורן כי "התנהלות זו מכינה אותם בצורה מיטבית לחיים בחברת מבוגרים שבה פעילים נשים וגברים, ששיתוף הפעולה שלהם נעשה בצורה בריאה ונעימה, עם כבוד אנושי זה לזה, בגבולות ההלכה, ולא במתח מתמיד ומזיק. יתרה מכך, לחינוך מעורב בגילאי היסודי, יש יתרונות חברתיים, פסיכולוגיים וחינוכיים רבים".

על פי הנתונים שמציגים בתנועת נאמני תורה ועבודה, ניתן לראות את כי בתחילת שנות ה-2000 היתה מגמת הפרדה מהירה מאוד, אך עם זאת, החל משנת 2017 ישנה עליה מתונה בקרב תלמידי כיתה א' הלומדים בכיתה מעורבת. כאמור, לאור המציאות הכלכלית, קוראים בתנועת נאמני תורה ועבודה לציבור בכלל ולהורים בפרט לבחון מחדש את הנושא.

אחוז התלמידים בכיתות א' הלומדים בכיתות מעורבות בנים ובנות יחדיו (47% בשנת תש"פ)
אחוז התלמידים בכיתות א' שלומדים בכיתות נפרדות (53% בשנת תש"פ).

*את הגרפים המצורפים בכתבה ערך אריאל פינקלשטיין, על פי נתוני משרד החינוך