ואלה שמות המצביעים

מה הקשר בין שמות המצביעים לפתקי ההצבעה שהטילו בקלפי? ולמה לא רצה האברך החרדי להצביע לפייגה וייס שהתמודדה על ראשות הממשלה?

אליעזר שפר 08/03/2009

בעודני מנסה לפענח את התוצאות של הבחירות לכנסת על ידי פילוח של המצביעים לפי אזורים, מקומות ושכונות ובהשוואה לתוצאות הבחירות המוניציפאליות, הזדמנה לי פגישה עם חבר שתחביבו הוא זיהוי השתייכות חברתית עפ"י שמות האנשים. לדבריו, ניתן לזהות הצבעות ומצביעים לפי שמותיהם. למרות התהיות והספקות שהיו לי כלפי התיאוריה המוזרה של חברי הטוב, התחלתי בבדיקה. והרי התוצאות לפניכם.

כאשר השמות הפרטיים באים בכפילויות והשמות הם: שלמה זלמן, אשר זעליג, משה לייב, אברהם יעקב וכד' – ברור וידוע שהאנשים הללו שייכים לציבור החרדי וגם מצביעים בדרך כלל עבור מפלגה חרדית. אם שמותיהם: אהרן יואל, אברהם יצחק – חזקה עליהם שהם מחרימים את הבחירות, באשר הם משתייכים לחסידות סאטמר או לשתי החצרות של חסידי הר' אהרל'ך.

- פרסומת -

לעומת זאת, אם שמותיהם: נחמן, נתן – ברור שהם חסידי ברסלב. יוחנן – שייך לחסידי קרלין ויצחק (אי'צה) מאיר הוא ללא ספק חסיד גור. רוצה לומר שאין משפחה חסידית בלי שם אחד לפחות של אחד האדמו"רים זצ"ל לדורותיהם, ואלה רובם ככולם מצביעים עבור אגודת ישראל.

יוצאי הדופן הם בעלי השמות: מנחם מענדל – רובם ככולם חסידי חב"ד שחרגו הפעם ממנהגם בעבר והצביעו ברובם עבור האיחוד הלאומי.

כאשר נדרשתי לשמותיהם של הדתיים לאומיים, התברר לי שגם אצלם ניתן לזהות מצביעים לפי שמות, כאשר החלוקה היא בין החרד"לים (חרדים לאומיים), הצד"ליים (ציונים דתיים לאומיים). ובכן, אצל החרד"לים השמות הנפוצים הם: לבנות – צביה, הודיה, תהילה, מוריה ואיילת השחר. לבנים – צבי יהודה, אריאל. אגב, בדקתי קלפי בשכונה חרד"לית מובהקת בירושלים וכמחצית מהשמות של המצביעים בגילאי 18-25 היו השמות הללו. אצל הצד"לים מצויים יותר השמות: יואב, איתן, אוֹרי, נועם, דביר, יהונתן, ברק. ואצל הבנות: רויטל, הדס, נועה.

רבים מהחרד"לים והצד"לים נותנים שתי שמות לבנים ולבנות, כאשר השם הראשון הוא שם כעין מודרני, ואילו השני על שם סבא או סבתא ז"ל. כמעט ואין אחד או אחת שקורים להם בשם השני – למה? לאחר העיון של השמות הנפוצים אצל החרדים והדתיים, ולאחר שמצאתי כי ניתן לקבוע היכן, באילו ערים ושכונות מתגוררים בעלי השמות השונים.

להמחשה: הקורא את השם צביה בכנס נשים בקרית משה ירושלים, סביר מאוד להניח שמחצית מהנוכחות יגידו "כן!". לאחר שנוכחים לדעת שאמנם ישנה זיקה ושייכות בין השמות לבין הצבעתם בקלפי, חשבתי שמן הנכון לבדוק את התופעה גם בציבור החילוני.

ובכן התוצאות הן על פי מודעות האבל בעיתונים. בעוד שהנפטר (הסבא) והנפטרת (הסבתא) נושאים שמות שגרתיים כמו: שרה, לאה, רחל, רבקה וכד', הרי לילדים שמות מודרניים יותר, כמו: יעל, מיכל. ואילו לנכדים ולנינים שמות חדשים לחלוטין, כמו: ענת, תומר, קרן, סיגל, יובל, עומר, רעות, הילה, שחר, הדר, מעיין, עדי. וגם שמות שניתנים לבנות ולבנים כאחד, כמו: דניאל, שרון ועוד. מתוך סקרנות, בדקתי את אלה שמפרסמים במודעות האבל שציוו את גופם למדע האם לנכדיהם ולניניהם שמות מיוחדים.

ובכן, זה נכון! השמות שמצאתי אצלם הם: איה, גאיה, מאיה וניקול. האם יש קשר בין הדברים, והאם זה מקרה שהם גרים בכפר שמריהו או בהרצליה פיתוח.

מה דעתכם הגולשים? אנא שלחו שמות נוספים למאגר של אתר החדשות דתילי לקראת הרשימה הבאה ולקראת פורים הבעל"ט

ולסיום: שאלתי אברך ירושלמי עבור מי הצבעת בבחירות לכנסת? והוא השיב לי ביידיש עסיסית בתרגום חופשי לעברי: הצבעתי עבור כצל'ה משום שלא רציתי את פייגא וייס. לקח לי כמה שניות לפענח ולהבין שכוונתו לצפורה (פייגא) לבני (וייס).