ואראך מתבוססת בדמיך ואומר לך בדמיך חיי

בדמייך חיי (צילום: ש.משי - דוברות זק"א)

הרב אליעזר שינוולד ראש ישיבת ההסדר במודיעין ובוגר "מרכז הרב" מבכה את התלמידים ההרוגים ומודיע לערבים שלא למדו את ההיסטוריה היהודית כי למרות הכאב רוחה של הציונות הדתית רק תתעצם.

הרב אליעזר שינוולד 09/03/2008

ער רב וכאב צורב מרחף בחלל עולמנו – בערב שבת ר"ח אדר ב'. כולנו מבכים על החללים הרבים שנפלו על קידוש ד' בפיגוע.

מאידך, צריך גם להודות על הנס הגדול שאירע לנו.
המחבל הנתעב היה מצויד בשני אקדחים, רובה קלשניקוב עם תשע מחסניות, שבהם כ-300 כדורים!!! עם כמות עצומה של כדורים היה יכול להתרחש פיגוע גדול בהרבה, ואין ספק שזו היתה כוונתו וכוונת משלחיוף אלא שמעצור בנשק, (תופעה נדירה בנשק מסוג זה) ונסיון לתפעל אותו, אפשר לקצין צנחנים, בוגר הישיבה, להתקרב למחבל ולהרוג אותו.

- פרסומת -

זה לא מקרה – שהמחבל ושולחיו בחרו את ישיבת מרכז הרב, דווקא, כיעד לפיגוע רב נפגעים קשה ומכאיב.

הרב שינוולד.להעצים את הרוח

אין הדבר סוד שישיבת מרכז הרב מזוהה בעיני רבים כספינת הדגל של הציונות הדתית. גם אם הכותב פסול לעדות על הישיבה בה גדל ובה למד אצל הרב צבי יהודה קוק זצ"ל והרב אברהם שפירא זצ"ל שכיהנו כראשי הישיבה, הרי שישיבה זו, מאז הקמתה בידי מרן הרב קוק זצ"ל, ובמיוחד בחיי ממשיכו של בנו מרן הרב צבי יהודה קוק זצ"ל היוותה מבוע ומעיין רוחני מרכזי שתרמה תרומה מכרעת לצמיחת משנת הציונות הדתית. הישיבה היתה למוסד שבו גדלו ועיצבו את השקפת עולמם דמויות מובילות בציונות הדתית.

ככל הנראה בא המפגע משורות החמאס, זה שבית מדרשו שואב את ההשראה מבית המדרש של הפונדמנטליזם האיסלמי הרדיקאלי. בבית מדרש זה מבינים היטב מה שלפעמים אחרים לא מבינים, שבית יוצר לרוח לאומית, הוא יעד איסטרטגי לא פחות מאשר יעד צבאי רגיל. רוח ועוצמה אידאולוגית הם המקור לחוסן הלאומי ולתעצומות הלוחם בשדה הקרב. ברוח זו הם מבקשים לפגוע, בה הם רואים אוייב לא פחות מאשר בלוחמים.

במבצע חומת מגן שימש הכותב כסגן מפקד חטיבת שריון שהשתתפה בכיבוש העיר שכם. בליל הגיוס למבצע, משהתברר שנתוני הגיוס מגיעים לכמאה ועשרים אחוז, אמר למפקדים: "את המבצע הזה ניצחנו – עוד לפני שירינו את הכדור הראשון". לתמיהתם של המפקדים – הסביר שבסוג הלחימה הנוכחי הקרב הוא על הרוח, על ביטויי האמונה בצדקת הדרך, ועל החוסן הלאומי, ועל הנכונות לצאת ולהלחם כדי לשמר את האינטרסים החיוניים שלנו.

במשך תקופה ארוכה נוצר הרושם אצל אויבנו שאנו, חברה שבעה ומפונקת, איבדנו את הנכונות לצאת ולהלחם, ולשלם את המחיר, אם ידרש כדי להבטיח את האינטרסים שלנו. העובדה שכאשר נקראו למלחמה, מסוכנת, ובעיתוי קשה לאזרח הקטן, הגיעו מאה ועשרים אחוז, מלמדת שהנכונות קיימת. צריך רק את המנהיגות המתאימה שתדע לנתב אותה כראוי ולהוציאה מהכח אל הפועל.

אכן, מבצע זה היווה קו פרשת המים, שגרם מפנה בהתעצמות חסרת תקדים של הטרור בשלהי שנת 2002.

אולם, אלה שתכננו ושילחו את המפגע לא למדו את לקחי ההיסטוריה של העימות רב השנים בין הערבים לביננו. רוחנו לא תישבר. מהיכרות רבת שנים עם ישיבת מרכז הרב, נוכל לומר בפסקנות שלמרות הכאב הגדול של האובדן, הפיגוע הקשה של אמש לא רק שלא ישבור את הרוח אלא רק יעצים אותה.

אולם, לא רק בישיבת מרכז הרב, אלפי תלמידיה ובוגריה הפזורים בארץ ובעולם המפיצים את אור התורה, והמעורים בעשיה יומיומית במדינה ובצה"ל, לא רק שלא יחלשו אלא אף יתחזקו ויעצימו את מפעלם. ממש כשם שאנו נוהגים לומר בערב פסח את הפסוק – ואראך מתבוססת בדמיך – ואומר לך בדמיך חיי ואומר לך בדמייך חיי.

נבכה את מתינו שנפלו חלל במאבק המתמשך על עצמאותינו ועל האחזותינו בארצנו, ונעצים את הרוח, את לימוד התורה, ואת העשיה הציונית בכל אתר ואתר וגם כאן בעירנו מודיעין.

צילום: ש.משי – דוברות זק"א