חודש למבצע "שומר החומות" | מה חושב המגזר הדתי חושב על הצלחת המבצע?

אפקטיבי יותר מאשר "צוק איתן" אך לא מדובר בניצחון; לא יצליח להשיב את השקט לתושבי הדרום או להרתיע משמעותית את החמאס; נכשל בניסיון לרסק את הרצון של חמאס להיאבק בישראל

שומר החומות
ארכיון. מטח טילים ליישוב הדרום. צילום: ללא

סקר מיוחד שהזמין הפרויקט לניצחון ישראל (IVP) של פורום מזרח תיכון – ישראל אותו ערך מכון מדגם, ומתפרסם לראשונה בדתילי – חדשות המגזר הדתי,  מלמד על תחושותיהם של אנשי המגזר הדתי בנוגע למבצע "שומר החומות".
על פי תוצאות הסקר בפילוח המגזר הדתי בישראל, פחות מחצי מהנשאלים (45%) ענו שישראל היא זו שניצחה במערכה, בעוד 36% ענו כי אף אחד מהצדדים לא ניצח.

בנוסף, כ-58% ענו ש"שומר החומות" היה מבצע אפקטיבי יותר מאשר מבצע "צוק איתן" ב2014. חצי מהנשאלים ענו כי לדעתם המבצע לא היה אפקטיבי בהשבת השקט לתושבי הדרום, קצת יותר מחצי מהנשאלים (54%) ענו כי המבצע היה אפקטיבי בהרתעה מול חמאס, אך נתון מרכזי מלמד כי כ-74% מהנשאלים בקרב המגזר הדתי ענו כי המבצע לא הצליח לרסק את הרצון של החמאס להמשיך ולהיאבק בישראל.

כ-79% מהנשאלים ענו כי "המבצע היה צריך להימשך עד לריסוק יכולת ורצון חמאס להילחם בישראל והחזרת השבויים והנעדרים", אך כ-70% השיבו כי הממשלה קיבלה החלטה נכונה שלא להכניס כוחות רגליים לרצועת עזה בשביל השגת המטרה הזו.

85% מהנשאלים ענו כי "לא ניתן להגיע להסכמות אמיתיות עם ארגוני טרור. הפתרון הוא רק תבוסה מוחלטת".
למעלה מ86% מהנשאלים טוענים כי ישראל צריכה להפחית אספקת חומרי בניין כולל ציוד דו שימושי, 77% טוענים כי ישראל צריכה למנוע מימון קטארי לרצועת עזה, ו-100% מהמשיבים ענו כי ישראל צריכה לחסל את מנהיגי חמאס גם בין מבצעים.

- פרסומת -

המשיבים העמידו בראש הדירוג של מטרות ממשלת ישראל את השבת הבנים (43.6%) לאחר מכן את הרתעת חמאס (21.8%), פירוק חמאס מנשקו (17.6%) ושבירת רצון החמאס להמשיך להלחם (15%).

כ-74% ענו כי הם מתנגדים להשקעה ישראלית בעזה, 65% טוענים כי ישראל לא צריכה למנוע מיהודים לעלות להר הבית או לעצור פינוי תושבים פלסטינים משיח ג'ראח.

הפרות הסדר בהר הבית ביום ירושלים. צילום: דוברות המשטרה

באשר לכיבוש עזה על מנת לעקור את חמאס אחת ולתמיד, יש רוב דחוק של 47.8% שמסכימים מול 42.2% שענו שישראל לא צריכה לכבוש את עזה. 87% ענו כי "אין שום אפשרות לפיוס עם חמאס. תבוסה מוחלטת של חמאס היא הדרך היחידה להביא את הסכסוך הזה לקיצו".
כ-40% ענו כי הגדרת הניצחון הישראלי על עזה היא כאשר "הפלסטינים מוותרים על המטרה שלהם לחסל את מדינת ישראל", ורק 14% ענו כי הסכם שלום וסיום הסכסוך הוא בעיניהם ניצחון ישראלי. בנוסף, קרוב ל84% ענו כי חשוב שמדינת ישראל תביס את אויביה.

הסקר נערך בימים האחרונים על ידי מדגם ארצי מייצג של 503 אזרחים בגילאי 18 ומעלה טעות הדגימה: 4.4%. הסקר נערך באופן מקוון וטלפוני.