חוק נגישות לנכים

במדינת ישראל, קיימת מערכת חקיקה רחבה בכל הנוגע לזכויות נכים. מה כולל חוק נגישות לנכים? ומה הייתה ההשתלשלות שהובילה לנוסחו הקיים כיום?

שילוט חניית נכים במודיעין. צילום: אביחי טבק

השתלשלות חקיקתית לאורך השנים

חקיקת חוק נגישות לנכים במדינת ישראל התרחשה כתהליך, שתחילתו בכינון חוק "שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות", שנחקק בשנת 1998.

החוק נועד לסייע לאנשים בעלי מוגבלויות שונות לממש את ההשתתפות השוויונית בחברה, אשר מגיעה להם כלשאר האזרחים.

בנוסף, החוק מגן על חירותם וכבודם, והסעיפים בו אמונים על נתינת מענה לצרכיהם של בעלי המוגבלויות, באופן אשר מצד אחד יאפשר את מיצוי יכולותיהם בכל תחומי החיים, ומצד שני יאפשר להם לעשות זאת בעצמאות המרבית.

רק בשנת 2005, נוסף פרק לחוק הנקרא חוק נגישות לנכים, העוסק בפן הפרקטי של הנגשת המרחב הציבורי לבעלי המוגבלויות.

- פרסומת -

החוק נוגע הן בהנגשה פיזית של המבנים והסביבה הציבורית, והן בהנגשה של נתינת שירות המסופק לכלל הציבור, כך שגם בעלי מוגבלויות יוכלו להשתמש בו בנוחות ובחופשיות.

החוק מחייב אף שטחי מסחר פרטיים, בנוסף למוסדות ולמקומות ציבוריים ברשות המדינה, כלומר, החוק מכסה את כל המרחב הציבורי, ללא שינוי הנובע מזהות בעל המרחב.

נסקור לעומק את המשמעויות המעשיות של החוק, כאשר נחלק אותן ל-2 סוגים, הנגשת המרחב והנגשת השירות.

הנגשת המרחב

הביטוי המוכר יותר למימוש עיקרון ההנגשה – הנגשה פיזית של המרחב הציבורי.
ניתן כמה דוגמאות להנגשת המרחב, המעוגנות בחוק:

  1. תחבורה ציבורית – על אמצעי התחבורה הציבורית להיות נגישים לנכים, כלומר לכלול מתקנים מותאמים למוגבלים בניידותם, שלטים בכתב ברייל וכדומה. חובה זו חלה הן על כלי התחבורה עצמם (אוטובוסים, רכבות, ואף מטוסים), והן על המערכת העוטפת שלהם, כגון תחנות אוטובוס או רציפי הרכבת. נציין כי מבחינת אוטובוסים, החובה חלה רק על אוטובוסים עירוניים, וטרם הוחלה על אוטובוסים בין עירוניים.
  2. חינוך – חלה חובת הנגשה על בתי ספר בהם לומדים ילדים בעלי מוגבלויות, כאשר הבניין הראשי של בית הספר חייב לכלול שירותי נכים, ובמידה ויש בו מדרגות, גם פיר מעלית. בנוסף, על פי חוק ניתן לבצע התאמות נגישות פרטניות מול בית הספר.
  3. דיור – המדינה מספקת סיוע במימון התאמת הדיור לצרכי הנגישות של בעל המוגבלות בניידות, למשל לצורך התקנת מעלון בכל גרם מדרגות, הנגשת השירותים וכדומה. בנוסף, המדינה מספקת חניית נכה עם תו ייעודי בסמוך לביתו של בעל המוגבלות.

הנגשת השירות

כאשר אומרים את הביטוי "הנגשה", הדבר הראשון שעולה באופן אסוציאטיבי הוא לאו דווקא הנגשת השירותים שנראים לנו בסיסיים, אך זוהי נקודה קריטית בנוגע לבעלי מוגבלויות, אשר לעיתים אף בפעולה הפשוטה ביותר בבנק הם נתקלים בקושי בשל כך שאינה מותאמת להם.
להלן מספר דוגמאות לפתרונות הנדרשים בחוק:

  1. גופים ציבוריים – המדינה מאפשרת לבעלי מוגבלויות מסוימות, בהתאם לאופי מוגבלותם, חלק מהזכויות הבאות, הכוללות פטור מהמתנה בתור, ליווי במהלך ביקור במשרד ממשלתי, סיוע במילוי טפסים, הנגשת מידע וכדומה.
  2. הליכים – המדינה מסייעת לבעלי מוגבלויות במידה והם נדרשים לקחת חלק בהליך משפטי או משטרתי.
  3. בחירות – קיימת חובת הנגשה לעמדות ההצבעה, בבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות. במקרה הצורך תספק המדינה מלווה לקלפי.