חשש: תכנית 'המאה' תגרור צונמאי של בניה ערבית לא חוקית שעלולה למחוק את הישגי ההתיישבות

חברי המשלחת במהלך הסיור באזור. צילום: ללא קרדיט

את הדברים אמר ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי במהלך סיור בעקבות הבניה הבלתי חוקית הפלסטינית במרחבי המועצה ובסמוך לישובים הישראלים. עוד הוסיף דמרי: "ישנה אוזלת יד חמורה של המערכות השלטוניות. נגלה צונאמי בניה שתכתר את יישובינו ועלולה להפוך אותם למובלעות בתוך ים ערבים"

כמאה תושבים מהר חברון יצאו ביום שישי לסיור העמקה ומחאה בעקבות הבניה הבלתי חוקית שמקודמת על ידי הערבים במרחב היישובים כרמל, אביגיל, מעון וסוסיא, התושבים עברו בין מקבצי הבניה הרבים שהוקמו בין היישובים ועמדו על היקפי הבניה הלא חוקית שנבנו על גדרות היישובים.

הרכס המזרחי בהר חברון רצוף כולו יישובים ישראלים וברובו נתון בשטח c ואדמות מדינה נמצא תחת גלי בניה מסיבים ובלתי חוקים.

בשנים האחרונות פועלת הרשות הפלשתינית במימון אירופאי לקידום בניה לא חוקית אגרסיבית ושיטתית בכוונה להשתלט על שטחי c. הבניה מתרכזת במקבצים בין היישובים הישראלים בכוונה ליצר חיץ בניהם ולקטוע רצף ריבוני וטריטוראילי ישראלי באזור.

- פרסומת -

הבניה הערבית תואמת לעקרונות שפורטו בשעתו בתכנית פיאד, תכנית הקוראת ל'כיבוש שקט' והצבת עובדות בשטח. לאחר שמאבקם בדרך הטרור נכשל ודוכה בידי ישראל. ואכן בשנים האחרונות נצפים מאות מבנים חדשים, טרסות חקלאיות ופריצות דרכים המצביעות על מגמה ברורה לייצר רצפי התיישבות ערבית לא חוקית בין העיר חברון למדבר יהודה, בין מזרח ירושלים והפזורה הבדואית בנגב.

יוחאי דמרי ראש המועצה האזורית הר חברון מזהיר כי להערכתו זהו רק פרומו למצב המסוכן שעלול לבא אם תכנית טרמפ תאושר במתכונתה הנוכחית. "כבר היום כאשר השטחים בשליטתנו המלאה, ישנה אוזלת יד חמורה של המערכות השלטוניות למניעת טרור הבניה הערבי והאירופאי, על אחת כמה וכמה כשהשטח בין היישובים יוחזק לצרכי משא ומתן, נגלה צונאמי בניה שתכתר את יישובינו ועלולה להפוך אותם למובלעות בתוך ים ערבים" אמר דמרי.

בהתיחסו להבטחת ראש הממשלה להקפאת בניה בשטחים אלו, מוסיף דמרי: "כיוון שלא ראיתי שום אסמכתא כתובה, בחזון טראמפ המעידה על הקפאת בניה גם אצל הערבים בשטחי c, אינני רגוע כלל ובטח שלא הוצג בפנינו שום מנגנון יעיל לפיקוח."

פיני רוט תושב כרמל שנכח בסיור ופעיל במאבק סיפר: "מידי יום צצים בשטח בתים חדשים ולא חוקים שנבנים בין היישובים על ידי הערבים. הבניה פראית והכוונה לבנות רצף ערבי גדול שיחנוק את היישובים. תכנית טרמפ עבורם תהווה מנוף להמשך הבניה, בהבנתם השטח מופקע מישראל ועובר לידהם ומכאן הדרך קצרה לרצף ערבי שיכלא את היישובים. מטרת הסיור היא למחות, להשפיע ולהצביע על הבניה המשתוללת לכל כיוון ותופסת שטח שהוא החמצן של היישובים ושל מדינת ישראל. לצערי המנהל האזרחי לא מצליח להרוס את הבניה ולעמוד בקצב ההשתלטות ואנו כאן כדי למנוע את זאת."