טבח באיתמר: מחבל רצח את חמשת בני משפחת פוגל

צוותי זקא מפנים את בני המשפחה (צילום: ועד מתיישבי שומרון)

רצח אכזרי בישוב איתמר. שני מחבלים שחדרו לישוב רצחו באכזריות את בני משפחת פוגל: הרב אודי פוגל, בן 36 רעייתו רות פוגל, בת 35, ושלושת ילדיהם: יואב בן 11, אלעד בן 4 והדס, בת שלושה חודשים. שלושה אחים ניצלו מהטבח והם שוהים בבית הסבא והסבתא בנווה צוף.

עמי שרון 13/03/2011

זעזוע בשומרון ובבנימין לאחר שבערב שבת האחרונה חדרו מרצחים לישוב איתמר ורצחו באכזריות את חמשת בני משפחת פוגל: הרב אודי פוגל, בן 36, רעייתו רות פוגל, בת 35, ושלושת ילדיהם: יואב בן 11, אלעד בן 4 והדס, בת שלושה חודשים.

שלושת אחים נוספים ניצלו מהמתקפה הם הבת הבכורה תמר, בת 12, רועי בן 8 וישי בן השנתיים וחצי השוהים בבית הסבא והסבתא בנווה צוף.

- פרסומת -

בסביבות השעה 22.00, חדרו המחבלים לישוב וככל הנראה חיפוש בית ובו משפחה ישנה עד שחדרו לביתם של משפחתם פוגל ורצחו את ההורים והתינוקת ושני ילדים שישנו בחדר הסמוך. באורח פלא, לא הבינו המרצחים כי שני ילדים ישנים בחדר נוסף.

הנרצחים נרצחו בשנתם כאשר שהו במיטותיהם, הדס התינוקת נרצחה בזרועות אביה וגרונותיהם של כל בני המשפחה שוספו באכזריות.

מחקירה ראשונית עולה שמחבל אחד לפחות חמוש בסכין הצליח לחדור סמוך לשעה 10 בליל שבת לבית ביישוב איתמר שממזרח לשכם דרך חלון חדר הילדים. הם ניצלו את השעה המאוחרת ואת העובדה שבני הבית היו במיטותיהם, ודקרו למוות חמישה מהם. "המחבל הפתיע את המשפחה בתוך הבית כשכולם ישנים ודקר אותם", סיפר קצין שהגיע לזירה. המחבלים רצחו קודם את בן ה-11 ובן ה-4, ולאחר מכן את שני ההורים, כבני 40, ואת התינוקת. החמישה נרצחו במיטתם.

הבת הבכורה, תמר בת 12, שבה לביתה מאוחר יותר מפעילות ב'בני עקיבא'. עם הגיעה, לא הצליחה לפתוח את הדלת, והזעיקה את אחד השכנים. סמוך לשעה אחת בלילה שמע הילד רועי בן ה-8 את זעקות השכן ואחותו, התעורר ופתח את הדלת. בבית נמצא גם אח נוסף ישי בן שנתיים. אז התגלתה הזוועה והוזעקו כוחות הביטחון.

מנהל אגף המבצעים של מד"א גיל מוסקוביץ' שהגיע אף הוא לזירה סיפר: "בני המשפחה שכבו בשני חדרים. האב והתינוק על המיטה, האם הייתה שכובה על הרצפה, ובחדר השני שני הילדים הנוספים. המחבל שיסף את גרונותיהם וכל שהיה לנו לקבוע את המוות". צוות מתנדבי זק"א בפיקודו של מפקד זק"א מחוז ש"י גיל ביסמוט הגיע בליל שבת לזירה,"הגענו למקום במהירות וגילינו את בני המשפחה שנרצחו באכזריות רבה. התמונות היו קשות במיוחד, טיפלנו ועשינו כל מה שמותר לעשות במסגרת השבת, גופות הנרצחים נשארו בבית במשך כל השבת בשמירה של מתנדבי זק"א", סיפר גיל ביסמוט.

פרמדיק מד"א ירקון, כבהא מועאיוה, היה מהראשונים שהגיע לזירה. הוא סיפר כי "כשהגענו לאירוע ראינו מחזה מזעזע. לארבעה הדקורים הראשונים לא ניתן היה לעזור. בתום הסריקה הבחנתי בפעוט כבן 3 שהיו לו עדיין סימני דופק. ביצענו בו החייאה ממושכת אך נאלצנו לקבוע את מותו. זירת הרצח היתה מזעזעת, משחקי ילדים פזורים לצד שלוליות דם".

כוחות משטרה וצבא הגיעו למקום, אליהם הצטרפו גם אנשי היחידה המיוחדת ללחימה בטרור של המשטרה ויחידות מיוחדות של צה"ל – זאת על מנת ללכוד את המחבל או המחבלים שככל הנראה ברחו מזירת האירוע. ההערכה היא שמזג האוויר והערפל הכבד אפשרו להם להימלט במהרה ובלי שיבחינו בהם. התושבים באיתמר נקראו להישאר בבתיהם. מיד עם צאת השבת, הוקפצו לזירה צוות מורחב של מתנדבי זק"א מעמנואל והשומרון, כשדמעות בעיניים מזועזעים מהמראה המחריד טיפלו במשך שעות בעבודת הקודש של איסוף הממצאים וב'כבוד המת'. על פי בקשת ארגון זק"א, לא הורדו הגופות למכון הלאומי לרפואה משפטית, אלא כל מלאכת הזיהוי נעשתה בזירת הרצח, ד"ר יהודה היס מנהל המכון, הגיע לזירה ובפיקוחו של יו"ר ועד רבני זק"א הגאון הרב יעקב רוז'ה שליט"א בוצע מלאכת הזיהוי במקום.

משפחת פוגל גורשה מנצרים בגוש קטיף והתישבה בישוב איתמר. הלווייתם של חמשת בני משפחת פוגל תיערך היום בשעה 13:30 בהר המנוחות בירושלים. הספדים יינשאו בגבעת שאול. הרב אודי פוגל, קצין שריון במילואים, שימש כר"מ בישיבת ההסדר באיתמר, בראשה עומד תא"ל (מיל) הרב אביחי רונצקי.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף בני גנץ, מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי מזרחי ומפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף ניצן אלון, הגיעו לזירת האירוע וקיימו הערכת מצב מודיעינית ומבצעית.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, ביקר בבית המשפחה ביישוב איתמר לפנות בוקר ואמר כי "מדובר באירוע נפשע שבוצע בידי חיית אדם. המראות קשים והדעת אינה תופסת את שקרה. אנחנו מקיימים הערכת מצב רצופה ונמצאים בעיצומו של מאמץ מודיעיני ומבצעי. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר נניח ידינו על הרוצחים". הרמטכ"ל עדכן ממקום האירוע את שר הביטחון, מר אהוד ברק, על האירוע ועל הפעילות המתבצעת בעקבותיו.

מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי מזרחי, העביר את תנחומיי צה"ל למשפחה ולהתיישבות ביהודה ושומרון ואמר כי "אירע פיגוע קשה מאוד הלילה, על ידי רוצחים מתועבים ופחדנים, אשר באים באישון לילה והורגים ילדים, אישה ואבא על לא עוול בכפם. אנו במרדף אחר המבצעים ואני מעריך שבמהרה נשים ידינו עליהם ונבוא איתם בחשבון".

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה: "זהו אסון לאומי, רצח נתעב בידי רוצחים שפלים. ממשלת ישראל לא יכולה לומר 'ידינו נקיות'. בכל פעם שמעלה הממשלה יוזמות נסיגה מארץ ישראל, עונים הערבים בטרור וברצח. על ממשלת ישראל לענות בצורה הנכונה והראויה ולהכריז הערב על צתנופת בניה".

יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, אמר כי "הטבח באיתמר מחייב תגובה הולמת של הממשלה בהאצת הבניה ביו״ש ובמיגור קיני הטרור באמצעות צה״ל. יידע העולם כי מי שמחנך את ילדיו להסתה ולרצח אינו ראוי להגדרה עצמית".

השר לשירותי דת יעקב מרגי התייחס לפיגוע המתועב ביישוב איתמר ומגנה בחריפות, "אלו הם פירותיה הבאושים של ההסתה הפרועה ברש"פ ובראשם אנשי הדת המסיתים במסגדים" והוסיף "כעת חובתם של אנשי הדת בעולם למסע הידברות מיידי".

ח"כ חוטובלי אמרה כי:"הפגיוע האכזרי מחייב שינוי כיוון של ממשלת ישראל ביחס לרשות שמצמיחה טרור, לא ניתן להידבר עם חיות האדם שפוגעים בילדים תמימים".

תגובת מטות ערים לרצח באיתמר בעקבות נאום רוהמ: לצערנו הרב ראש הממשלה, גם בנאומו, יצר ויוצר אווירה מתרפסת של חדלון שעודדה את המחבלים הנפשעים וגרמה להם לבצע את זממם. במקום מדיניות פומבית וברורה שמעצימה את זכותנו הציונית על הארץ וחושפת את הגיחוך שבטענות המדיניות הפלשתיניות, במקום להכריז מייד, מאדמת איתמר, על מפת התיישבות שכוללת את איתמר, על החלת ריבונות באיתמר ובגב ההר, על בנייה ממשלתית נרחבת ומיידית באיתמר ובכל גב ההר, – ראש הממשלה מגמגם באופן מביש על כך ש"נקבע" מפת התיישבות מתישהו (מתי??). חבל שראש הממשלה ממלמל מילמולים, באמצעות שליחים שונים, על הקמת מדינת מחבלים בלתי הפיכה באזור איתמר כפרס וכניעה למחבלים מסוג זה וחבל שהוא מהרהר על חזרה על כך בנאום בר-אילן 2, תחת זאת היה עליו לקבוע זה מכבר מפת התיישבות שכוללת את יהודה ושומרון הבנויה ולהעצים את זכויות העם היהודי במקום ע"י החלת ריבונות, בנייה נרחבת והסברה ברוח ציונית. רוה"מ איננו מסוגל לומר שידיו לא שפכו את הדם הזה.