כל השיטות של הדברת חולדות

צילום: freepik

אמנם ישנם אנשים שמגדלים חולדות כחיות מחמד, ומספרים על בעל חיים אינטליגנטי וידידותי מאוד – אבל רוב בני האדם מן הסתם לא רוצים לגלות אצלם בבית או בעסק חולדה. סיבה אחת היא שהמכרסם בעל השיניים החדות עלול לנשוך כשהוא מרגיש מאוים, ומדובר בנשיכה כואבת מאוד. סיבה שנייה היא שחולדות עלולות להעביר זיהומים שונים ובהם סלמונלה (חיידק שמתגלה לפעמים גם בביצים ועלול להוביל לשלשולים וכאבי בטן), טטנוס (מחלה שנגרמת עקב חיידק בשם קלוסטרידיוםטטני שעלול להיות מסוכן מאוד!) וגם קדחת נשיכת החולדה (מחלה נדירה שגורמת לשפעת לא פשוטה ובחלק מהמקרים גם לדלקת מפרקים שנשארת במשך שנים).

חשוב להדגיש כי הזיהומים הנ"ל עלולים לעבור גם דרך ההפרשות של החולדה, או ע"י מגע במזון או שתייה שהחולדה נגעה בהם.

מה חשוב לעשות כשרואים חולדה בבית או בעסק?

לחולדות אין כמובן אינטרס לנסות לתקוף בני אדם, וגם לא חיות מחמד, אבל אם הן מרגישות מאוימות כאמור הן עלולות להפוך לתוקפניות. בהתאם ההמלצה היא לא לנסות לתפוס לבד את המכרסם הזריז והחמקמק אלא להזמין חברה בעלת ניסיון בביצוע הדברת חולדות.

הדברת חולדות באמצעות רעל

הדברת חולדות באמצעות רעל היא שיטה שלא מומלצת ע"י אנשי מקצוע מנוסים. אמנם ישנם חומרים כימיים שיגרמו לחולדה למות, אבל המוות לא יהיה מידי. למעשה אין דרך לדעת בוודאות מתי החולדה תמות, כך שהדבר עלול להתרחש במקום מסתור שהיא מצאה לעצמה בבית או בעסק. במקרה כזה לא תדעו כלל שהחולדה מתה – עד שתריחו את הפגר, כשבשלב זה כבר מדובר על מפגע תברואתי חמור שעלול לגרום גם הוא לתחלואה.

- פרסומת -

במקרים אחרים החולדה המורעלת עלולה למות בחצר. במקרה כזה הגופה מייצרת שרשרת הרעלות שכוללת גם ציפורים, חתולי רחוב ואפילו כלבים שעברו באזור ובעליהם לא שמו לב לרגע שהכלב מתעסק עם הפגר.

לכידת חולדות באמצעות מלכודות

ברוב המקרים הדברת חולדות היא למעשה לכידתן. השיטה הנפוצה ביותר היא הצבת מלכודות, ולשם כך חשוב להיעזר במומחים בתחום כמו חברת מיכאל ובוריס הדברות.

כדאי לדעת שהחולדה חכמה מאוד, שרדנית וחמקמקה. הצבת מלכודות במיקומים לא מדויקים תאפשר למכרסם למצוא דרכים עוקפות למקומות שאליהם הוא רוצה להגיע, ואפילו להעלות את מפלס הזהירות. כשיש מספר חולדות בשטח הן גם יעבירו את המידע מאחת לשנייה.

לוכד מיומן יודע בדיוק איפה להציב את המלכודות, וזאת בזכות ההיכרות המצוינת שלו עם ההרגלים של החולדות. ישנן מלכודות שממיתות את המכרסמים (באמצעות מכת חשמל או מכה של קפיץ רב עוצמה) וישנן גם מלכודות הומניות שמאפשרות לתפוס את החולדה ואז לשחרר אותה בשטח פתוח.

כשהמיקום של החולדה ידוע, לוכד מיומן יוכל לתפוס אותה ביד או בעזרת מוט מיוחד, וכך להבטיח חזרה לשגרה מהירה מאוד.