כל מה שרציתם לדעת על כלונסאות ויסודות לבניין

צילום: Dimitris Vetsikas from Pixabay

כדי שהבתים שלנו יצליחו להישאר על תילם אנחנו צריכים שיהיו לנו יסודות חזקים. אנחנו יודעים כי היום, התקן הישראלי כמו התקן במדינות אירופה וארצות הברית, מתייחס במלוא הרצינות לתפקיד של הכלונסאות, יסודות המבנה, בתהליך הבניה. כלומר, עלינו להבין כי עבודה לא נכונה בשלב הזה עלולה לסכן את תהליך הבניה כולו וכמובן, את שלומם של המתגוררים בנכס. במאמר הבא אנחנו נסביר כל מה שצריך לדעת על כלונסאות. על תהליך העבודה, כמו כן על תהליכי הבדיקה והחקירה של העבודות בשטח. אנחנו מתחילים עכשיו.

מה הם בעצם כלונסאות

אנחנו מדברים על מוטות מיוחדים עשויים ברזל. אשר אותם אנחנו מניחים באדמה בבורות מיוחדים. כדי שאלו יחזיקו מעמד ולא יזוזו מהמקום. אנחנו יוצקים סביבם, בתוך הבור, בטון איכותי. זה מאפשר לנו להחזיק אותם וסביבם לבנות את השלד של המבנה. אנחנו עוד מעט נסביר הכל בנוגע לסוג הקרקע עליו אנחנו עובדים וסוג הבטון הדרוש לנו כדי להבטיח כי אותם כלונסאות לא יזוזו כלל.

אנחנו צריכים לקחת בחשבון כי לפני ביצוע העבודה עצמה האדמה חייבת להיות ישרה ומוכנה לעבודה. הרי בתכנית הבניה, מחליט האדריכל או המהנדס, מה יהיה גובהם של אותם כלונסאות. כדי להבטיח כי הגובה של כל אחד מהעמודים הללו יהיה שווה בדיוק, אנחנו צריכים לראות כי העבודות מתנהלות על קרקע ישרה ונוחה לעבודה. קדיחת הבורות תיעשה באמצעים מתקדמים. כאשר הקונסטרוקטור ייחשב מה צריך להיות עומק הבור כדי להבטיח את שלמותו של המבנה. לצורך העניין, ככל שהנכס עתיד להיות גדול יותר וגבוה יותר, כך יש למקם את היסודות בעומק רב יותר. כמובן, חשוב לבצע את החישוב על ידי איש מקצוע מנוסה, המחזיק באישורים הדרושים.

כמה מילים על הבטון עצמו

כאמור, כדי שהכלונסאות לא יזוזו, אנחנו צריכים בטון איכותי. עלינו לקחת בחשבון כי בכל איזור בארץ, אופי העבודה משתנה. זאת משום שהקרקע משתנה ממקום למקום. לצורך ההמחשה, העבודה על אדמת גיר, כמו זו הנעשית בירושלים ובגליל, בדרך כלל נחשבת פשוטה יותר. אדמת גיר לא נוטה לזוז לעיתים קרובות כך שאנחנו יכולים להיות בטוחים. לעומת זאת, במישור החוף ,הסיפור אחר. באדמה חולית, אנחנו חוששים מכך שהבורות בהם הנכנו את הכלונסאות כמו יתמוטטו. נסו לדמיין את עצמם חופרים בור בחוף הים, כמה זמן ייקח לחול לשקוע פנימה? בשביל זה אנחנו משתמשים בחומר בשם בנטונייט. בנטונייט הוא חומר הידוע בתור זה שיכול לעזור לנו לייצב את קירות הבור ולהחזיק את הכלונסאות במקומן. גם בנטונייט כמו בטון רגיל, נבדק לאחר מעשה.

- פרסומת -

החוק מחייב בדיקה של הבטון בו השתמשנו ליציקה או בנטונייט, תלוי במקרה כמובן. על ידי מעבדה מקצועית. זאת כדי להבטיח כי העבודה נעשתה על הצד הטוב ביותר וכי אין חשש לשלומם של הדיירים בבניין העתידי או לעובדים בשטח העבודה.

יש נושאים בהם לא כדאי להקל ראש

אמנם החוק מחייב על בדיקות בטון בעת הקמת הכלונסאות וכן הלאה. אבל ישנם לא מעטים אשר בוחרים באנשי מקצוע לא מנוסים עבור הבדיקה. אבל אנחנו מפצירים בכם לא לוותר ולדרוש שירות מקצועי ואיכותי. כך גם תחסכו זמן. הרי חברה מנוסה יודעת לעבוד בתוך לוח זמנים צפוף ולספק תוצאות במהירות. מהצד השני, באופן הזה, אנחנו יכולים להיות בטוחים בכך שהבדיקה נעשתה על הצד הטוב ביותר וכי לדיירים בנכס לא נשקפת סכנה עתידית.