כריכים מסביב לעולם

תמונה: freepik

במאה ה-18 הסנדוויץ' קיבל את שמו על שם הרוזן ג'ון מונטאגיו מהעיירה סנדוויק. אבל ישנן לא מעט עדויות שגם לפני כן, אנשים רבים מצאו את הפתרון לקחת איתם את הארוחה לדרך בין שתי פיסות לחם כנוח ומזמין.

מעניין לראות כיצד כל תרבות יצרה לעצמה את הכריכים המאפיינים אותה.

הכריכים האהובים במדינות שונות

  • ארצות הברית

המדינה שהכי מזוהה עם הג'אנק פוד, הביאה לנו את גרסאות הג'אנק פוד לסנדוויצים בצורת כריכי ההמבורגרים ברשתות המזון המהיר. סנדוויצ'ים נוספים שפופולאריים בארצות הברית הם הBLT – , זהו כריך המורכב מבייקון, חסה ועגבנייה. הסלופי ג'ו, כריך העשוי מלחמניית המבורגר שבתוכה בשר טחון, והקלאב סנדוויץ' שמורכב משלוש פרוסות לחם קלוי שביניהן שתי שכבות שונות של מילוי, בשר הודו בשכבה התחתונה, ובייקון, חסה ועגבנייה בשכבה העליונה. מניו אורלינס מגיע כריך ה"פו בוי" שמורכב מבאגט במילוי מטוגן, חסה, עגבנייה, מלפפונים חמוצים ומיונז. המילוי המטוגן יכול להיות צדפות, שרימפס, סרטנים, עוף, רוסטביף ועוד…  בנוסף, מאוד אהוד על הילדים בארצות הברית כריך חמאת בוטנים וריבה הנקרא בקיצור PB&J.

  • ישראל
- פרסומת -

ישראל היא מדינת מהגרים ולכן מתאפיינת בעירוב תרבויות. ניתן למצוא כאן סוגי אוכל מתרבויות שונות זה לצד זה.

בין הכריכים הפופולאריים בישראל ניתן למצוא את השווארמה בפיתה שהיא מאכל טורקי, שניצל מחזה עוף בבאגט, המעורב ירושלמי, הפלאפל בפיתה שהוא ככל הנראה מאכל מצרי, כריך הפריקאסה הטוניסאי המורכב מלחמנייה מטוגנת שבתוכה טונה, תפוחי אדמה מבושלים, ביצה קשה, אריסה ולימון כבוש, ועוד שילובים תרבותיים מעניינים.

אצל הילדים הישראלים כריך שוקולד השחר פופולארי מאוד וגם כריכי גבינה צהובה, טוסטים, כריכי חביתה, כריכי טונה, כריכים עם גבינה לבנה או גבינת קוטג', וכריכי ביצה קשה.

  • בריטניה

המדינה שהכי מזוהה עם "שעת התה" עם כריכוני המלפפונים. כריך מלפפונים מורכב משתי פרוסות דקות של לחם לבן ללא הקרום הקשה, מרוחות בחמאה ועליהן פרוסות דקות של מלפפונים. בצפון אנגליה מקובל לאכול כריך בשם "בוטי" שהמילוי שלו הוא שכבת חמאה ומעליה בייקון שמונח מעט לאחר שבושל. לפעמים מורחים בכריך גם מיונז. ישנה גרסה של הכריך שנקראת "צ'יפס בוטי" כאשר את הבייקון מחליף צ'יפס.

  • איטליה

באיטליה נוכל למצוא את הטרמיציני שהם כריכים משולשים המורכבים משתי פרוסות לחם לבן ללא הקשה, במילוי טונה, זיתים ופרושוטו (שוק וירך חזיר מומלחות ומיובשות או מבושלות).

  • צרפת

צרפת שמזוהה עם מאפים ובאגטים מביאה לנו את הפאן-באניה. מדובר בכריך העשוי מלחם לבן עגול והמילוי שלו הוא סלט ניסואז.

  • בארגנטינה

בארגנטינה נפוץ "סנדוויץ' דה מיגה". מדובר בכריך שעשוי משלוש שכבות לחם לבן ללא הקשה. על הלחם לרוב מורחים חמאה, מרגרינה או מיונז. המילוי בשכבה התחתונה הוא לרוב פרוסת נקניק כלשהו כגון: שינקן, פסטרמה או סלמי, והמילוי בשכבה העליונה יהיה לרוב גבינה צהובה.