לאחר שנים: החל שיקום בית העלמין "היהודי הישן" בחיפה

צילום: בני עקיבא

לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה הגיעו חניכי בני עקיבא לבית העלמין בחיפה במסגרת המיזם הארצי התנועתי " נר לנופל". הם נחשפו לכך שהחלק מהקברים העתיקים במקום לא תוחזקו וטופלו במשך שנים והם זקוקים לשיפוץ באופן מיידי. הנהגת המחוז יצרה קשר עם נציג המועצה הדתית- וכעת הגיעו לבית העלמין קרוב ל-100 חניכי התנועה על מנת להתחיל בשיקום ותחזוק המקום בו קבורים יהודים עוד מתקופת התלמוד, נרצחי פרעות תרפ"ט, ממייסדי ארץ ישראל, רבנים ומנהיגי קהילות ועוד. בהמשך- צפוי להגיע למקום צוות של חניכי המחוז שיפעל במקום באופן קבוע על מנת לסייע בתחזוק המקום.

בית העלמין "כנסת ישראל" הוא בית העלמין היהודי הישן של העיר חיפה. מדובר באחד מבתי העלמין העתיקים בישראל כשהקבורה במקום החלה עוד בתקופת היישוב היהודי הקדום בעיר המוזכרת בתלמוד. אחד מהקברים המפורסמים ביותר הוא של האמורא רבי אבדימי. במקום נקברו גם מייסדי העיר ותושביה הראשונים וחלוצי המושבות החדשות באזור בחלקה "החדשה" החל מ-1860. בבית העלמין קבורים נרצחי מאורעות תרפ"ט ומאורעות תרצ"ו-תרצ"ט ותלמידי חכמים מהפזורה היהודית באימפריה העות'מאנית שביקשו שיעלו את עצמותיהם לקבורה בארץ ישראל. בנוסף, במקום נקברו רבני קהילות מכל העדות והמגזרים ואישים שחייהם הם חלק בלתי נפרד מתקומת ארץ ישראל עוד טרם קום המדינה.

במהלך מיזם "נר לנופל" שמקיימת תנועת בני עקיבא לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה הגיעו חניכי התנועה גם לבית העלמין העתיק בחיפה על מנת להדליק נר, להציב דגל ולקרוא פרקי תהילים על קבריהם של נרצחי הטרור שקבורים במקום. החניכים ממחוז חיפה בתנועה נחשפו לכך שחלק ממצבות הקברים לא שופצו ולא טופלו כבר שנים ארוכות, ובחלקן אף לא ניתן לקרוא את הנכתב על המצבה.

צילום: בני עקיבא

בעקבות זאת, הנהגת המחוז בתנועה יצרה קשר עם נציג המועצה הדתית בעיר על מנת לסייע לשיפוץ וניקוי המצבות בבית העלמין. כעת, במסגרת סמינריון מיוחד של צוותי נחשון בעיר הגיעו כ-100 חניכים וחניכות על מנת להחזיר את המצבות למצב ראוי ומכבד. החניכים ניקו את המצבות ושחזרו בצבע את הכתוב על המצבות. בין היתר הקברים שטיפלו בהם היה קבר אחים בו נטמנו יחד יהודים שנרצחו במאורעות תרפ"ט. בהמשך, צפויים להגיע חניכים מהמחוז באופן קבוע למקום לסייע בתחזוק המקום- בין היתר בגיזום הצמחיה והשמשת הגישה לקברים.

- פרסומת -

מזכ"ל בני עקיבא יאיר שחל: "בית העלמין העתיק בחיפה מסמל באופן מיוחד את הקשר ההסטורי והחיבור שלנו לארץ הזאת. הקשר לתקופת התלמוד, למנהיגי הציבור היהודי בישראל, לאלו שמסרו את נפשם על תקומת הארץ, אנשי עשייה שפעלו למען היישוב היהודי ועוד. זוהי חובתנו לפעול על מנת שאלו הקבורים שם יהיו חלק מהזיכרון הלאומי שלנו כשעלינו תמיד לחיבור הדור הצעיר לשרשרת הדורות של עם ישראל לאורך השנים."