לאחר 134 שנים: ספרו של הרב ריינס על השמיטה ראה אור

היום בערב נערכה בישיבת הר ברכה השקת הספר "וזה דבר השמיטה" מכתבי הרב ריינס שהתגלו רק לאחרונה. בברכתם של הרב חיים דרוקמן, הרב אריה שטרן, הרב יהושע בן מאיר והרב דניאל שילה ורבנים נוספים הושק הספר ברוב עם והדרת מלך.

הרב ד"ר בועז הוטרר. צילום: יהושוע מנטל

לפני 134 שנה כתב הרב יצחק יעקב ריינס זצ"ל ספר מפורט על התנהלות המושבות בשנת השמיטה, כתב היד המלא של הרב נשרף, אך קונטרס שמהווה קיצור של הספר שרד ולפני כשנתיים סרקה אותו הספרייה הלאומית והעמידה אותו לרשות הציבור. הרב ד"ר בועז הוטרר ממכון המחקר התורני של ישיבת הרב ברכה עיין בכתבים וערך אותם לידי ספר שהוא למעשה התיעוד היחיד המפורט על ההיתר המפורסם לחובבי ציון להמשיך לעבוד את האדמה בשמיטה הראשונה בשנת תרמ"ט.

רבנים ואישי ציבור רבים השתתפו באירוע מרחוק ומקרוב. יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הרב חיים דרוקמן שלח ברכה מצולמת ובה תמך לאור האירועים האחרונים בראש ישיבת הר ברכה הרב אליעזר מלמד-"אני מבקש בהזדמנות זאת לברך את הרב מלמד, אשריך רבי אליעזר שאתה מזכה את עם ישראל כולו".

הרב אליעזר מלמד
הרב אליעזר מלמד. צילום: יהושוע מנטל

יו"ר תנועת המזרחי העולמי הרב דורון פרץ בירך אף הוא – "זה באמת כבוד לעמוד כאן בערב היסטורי זה" רבה של ירושלים לשעבר הרב אריה שטרן אמר-"זה מעניין לראות איך גדולי תורה דנים בדברים שלא היו קודם כמו הרב ריינס, אשריכם אנשי הר ברכה שעוסקים במצווה זו".

הרב יהושע בן מאיר עמד על האומץ שהיה לרב ריינס בנושא השמיטה-"לא מעט התנגדו להיתר של הרב ריינס וחברי סיעתו, אך הרב הלך עם שיטתו ההלכתית גם מול המתנגדים באומץ ובעוז". ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן שלח אף הוא ברכה מצולמת-"אני כל כך מתרגש על הספר החדש של מכון הר ברכה, מכון שהוא פאר היצירה".

- פרסומת -

ראש הישיבה הרב אליעזר מלמד הודה לנוכחים ולמברכים והדגיש-"היום אנחנו מציינים 120 שנה להקמתה של תנועת המזרחי שהיא מיסודות של הרב ריינס זצ"ל , תנועה שמבטאת את התורה שממנה תצא הגאולה."