"לצלוח מלחמה ולספר": כאן ו-ynet בפרויקט משותף לציון 50 למלחמת יום הכיפורים

"לצלוח מלחמה ולספר" הוא יומן-מלחמה, שבו יביא רון בן ישי, פרשן ynet לענייני צבא וביטחון, את סיפורה הלא מצונזר של המלחמה יחד עם סיפורו האישי בכל ימי הלחימה. הסרט יעלה ביום שישי - בכאן BOX בטלוויזיות החכמות, באתר ובאפליקציה וב-ynet 

רון בן ישי בזמן מלחמת יום כיפור. צילום: עמנואל אלדמע

"לצלוח מלחמה ולספר" הוא סרטו של רון בן ישי בבימוי של אסף קוזין. אחרי 50 שנה רון חזר בפעם הראשונה לסלילים שצילם במלחמה. הסרט, בהפקת ynet, מספר את סיפור הלחימה בחזית תעלת סואץ ועושה שימוש בחומרים אותנטיים שצולמו ע"י מי שדיווח תוך כדי לחימה. חלק גדול מהצילומים צונזרו והאירועים והסיפורים מאחורי הקלעים לא פורסמו מעולם ונחשפים לראשונה.

חמישים שנה לאחר תום מלחמת יום הכיפורים, שב העיתונאי רון בן ישי, מי ששימש בזמן המלחמה ככתב צבאי של הטלוויזיה הישראלית, לארכיון תאגיד השידור הישראלי כדי לצפות בחומרים ששלח מן השטח, במהלך הלחימה, וברובם לא צפה מעולם.

מלחמת יום כיפור
מכתב הביתה. צילום: צדוק פרינץ

מתוך שעות רבות של חומר הגלם הארכיוני שסופק ע"י כאן, תאגיד השידור הישראלי – ynet הפיקו וערכו את הסרט.

- פרסומת -

בן ישי ישב משך שעות עם מנהלת הארכיון, בילי סגל, ויחד שלפו עשרות שעות של הקלטות וסרטים נדירים ששלחו צוותי רשות השידור מחזית סיני ורמת הגולן אל המערכת. שניים מאנשי רשות השידור, שעבדו יחד עם בן ישי בסיקור המלחמה, נפלו במהלך עבודתם, על משמרתם העיתונאית – טכנאי הקול, עופר הרשקוביץ ז"ל, שנהרג ביומה השני של המלחמה סמוך לאל-עריש ורפאל אונגער ז"ל, שנפל שבוע מאוחר יותר מפגיעת פגז בנגמ"ש שבו נסע לא רחוק מהתעלה.

חומרים רבים שנשלחו על ידי אנשי רשות השידור מהשטח, ותיעדו בזמן אמת את עומק המחדל המדיני והצבאי ואת היקף האבדות העצום בקרב לוחמי צה"ל – נפסלו לשידור ע"י הצנזורה הצבאית בזמן אמת, ומעולם לא הוצגו לציבור.

בן ישי הצטרף בראשית המלחמה לגדוד 87 של חטיבה 14, לסיור שחשף את התפר שבין הארמיות המצריות ואפשר בפועל את צליחת תעלת סואץ, ולקראת סוף המלחמה חבר לגדוד מילואים של הצנחנים, שפעל בסמוך לתעלה.

בדרך לאפריקה. צילום: רון בן ישי
חזית הדרום במלחמת יום כיפור
צוות טנק סמוך לתעלה. צילום: רון בן ישי

לאחר המלחמה קיבל בן ישי את צל"ש הרמטכ"ל על גילוי אומץ לב, קור רוח ותושייה, על כך שהציל פצועים תחת אש. וכך נכתב בתיאור המעשה:

"ביום 22 באוקטובר 1973, נלווה סגן רון בן ישי, ככתב הטלוויזיה, לאחד הגדודים שעסק בטיהור המצרים, ב'חיץ החקלאי' עד מבואות איסמעיליה. לעת-ערב, כאשר נסתיימה שליחותו כעיתונאי והוא עמד לעזוב את המקום, החלה הפגזה כבדה על כוחותינו. בהפגזה נהרגו ונפצעו עשרות מחיילינו, בכלל זה החובשים שנלוו אל הכוח. למרות האש הכבדה, לקח סגן רון בן ישי ציוד רפואי מחובשים שנפצעו וטיפל בפצועים כאיש מקצוע, כשהוא אף מבצע חסימות-עורקים בשעת-הצורך. במעשיו אלה גילה סגן רון בן ישי אומץ לב, קור רוח ותושייה והציל חייהם של פצועים רבים."

הצוות שהיה עם רון במלחמה: צלם – עמנואל אלדמע | צלם – צדוק פרינץ | צלם – בניה בן נון | איש הקול – עודד שפיץ.