מאבק דתי חילוני בחיפה

מאבק איתנים דתי ננטש בשבועות האחרונים בין תושבים דתיים לחילוניים על בית הכנסת בשכונת רוממה בירושלים.

הסאגה כוללת גילויי אלימות, נסיונות השתלטות, הפגנות ועצומות.

הרב שאר ישוב : "ההתנגדות מזכירה אנטישמיות"

עמיעד טאוב 16/04/2007

- פרסומת -

מאבק עז ניטש בשבועיים האחרונים בשכונת רוממה בחיפה.

הסיבה למאבק שהוביל לגילויי אלימות, עצומות והפגנות הינו מאבק דתי חילוני בשכונה.

החילונים מפחדים כי בית הכנסת השכונתי הוותיק יהפוך למרכז לימוד תורה חרדי.

אלו האחרונים מאשימים ארגון בשם "מעמקים" המזוהה עם חסידי ברסלב וכולל כ-30 חוזרים בתשובה בנסיון "השתלטות" לכאורה על בית הכנסת הוותיק ברחוב הצלפים בשכונת רוממה הישנה.

בית הכנסת הוותיק הוקם בשנת 1977 ושימש כמקום מפגש של דתיים וחילוניים בעיקר בחגים שכן במהלך השנה התקשו חברי בית הכנסת ובראשם הגבאי הוותיק הוניג להשלים מניין בבית הכנסת מה שהיווה גורם מרכזי להסכמתו לכניסת קבוצת ה"ברסלבים" לבית הכנסת.

עשרות תושבים חילוניים הגיעו למסקנה כי גם אם הוזמנו ע"י הגבאי הוותיק מהווה כניסתם של אנשי ברלסב לבית הכנסת השכונתי השומם בבחינת "ייהרג ובל יעבור" ויצאו למאבק.

תושבי המקום טענו כי מדובר בניסיון השתלטות חרדי על השכונה וכי הארגון אף מנסה לרכוש בתים בשכונה כחלק ממגמת ההשתלטות כביכול.

תושבי השכונה החלו במאבק כנגד קבוצת החוזרים בתשובה שכלל וועד פעולה, הקמת אתר אינטרנט , והפניית עצומה לראש עיריית חיפה יונה יהב.

המתיחות הגיעה לשיאה כאשר תושב השכונה בשם אמנון רם הוכה לטענתו בבית הכנסת ע"י אחד המתפללים ופונה לבית החולים כשהוא סובל משטפי דם.

לטענת גבאי בית הכנסת המדובר בפרובוקטור שהגיע לבית הכנסת במטרה לעצבן את הילדים ולעורר מהומות.

מעבר להפגנות והעצומות החליטו חברי וועד הפעולה החילוני כי כתושבים וותיקים בשכונה בית הכנסת שייך גם להם והחליטו לערוך בחירות להנהלת בית הכנסת ולבחור נציגים משלהם שיאסרו את כניסתם של החוזרים בתשובה למתחם.

נציגי הציבור הדתי באזור דוחים את הטענות בזלזול ומסבירים כי מדובר באנטישמיות לשמה כנגד לימוד תורה.

הוניג הגבאי הוותיק הגיב בזלזול גם לבחירות שנערכו. "אנשים שלא ביקרו בבית הכנסת מזה שנים , לא תרמו מאומה ואפילו לא הסכימו להשלים קדיש למשך עשר דקות לא יכולים להיות חברי וועד", "בית הכנסת שלהם כמו שתיאטרון חיפה שלי"הוסיף הוניג.

הרב דוד נציג תנועת "מעמקים" טען כי כי את כל המהומה עורר אדם שמנסה להשתלט על כספי בית הכנסת.

הרב שאר ישוב רבה הראשי של חיפה קרא השבוע לפיוס בין הרוחות ואמר כי הוא אינו מבין את פשר העוינות של החילוניים לאחיהם הדתיים.

עוד הוסיף הרב כי הוא מתפלא על היחס לצעירים שרק רוצים ללמוד תורה וכי הדבר מזכיר לו תקופות אפלות של אנטישמיות, העובדה שבית הכנסת שב לתפקד הינה גם לטובת תושבי השכונה החילוניים שמשתמשים בבית הכנסת בחגים וצריכים להודות על הגעת הצעירים לשכונה" הוסיף הרב.