מהן הלכות הסוכה?

צילום: PIXABAY

הלכות בחג הסוכות מתקשרות לאופן שבו ההלכה דורשת להקים את הסוכה, כאשר הלכות סוכות משתנות לעיתים בהתאם לפרשנות והרבנים אשר מפרשים את פסוקי ההלכה השונים. בפועל, רוב הפרשנים מסכימים על אותם כללי הלכה כלליים, ובמדריך הבא נעבור על אלו.

בסופו של דבר, הלכות סוכות בקצרה בעצם מהוות סוג של מונח עבור הלכות העוסקות בכשרות מבנה הסוכה. במילים אחרות, ההלכה קובעת באילו סוכות כשר לשבת, בד בבד לקביעת ההגדרות לסוכות שאינן כשרות. באשר למקור ההלכות, נהוג לציין כי הפרשנים מתבססים על ספר דברים (ט"ז, י"ג–ט"ו).וכן ספר ויקרא (כ"ג, מ'–מ"ג). אלו הם עיקרי ההיבטים שאליהם מתייחסות הלכות סוכות:

  • הגדרת הלכות גובה ורוחב הסוכה.
  • הגדרת ההלכה הנוגעת לסכך הסוכה.
  • הגדרת הלכות סוכות הנוגעות לדפנות הסוכה.
  • הגדרת הלכת מיקום הקמת הסוכה.
  • הגדרת הלכות סוכות הנוגעות לקישוטי הסוכה.

באיזה גודל בונים סוכה כשרה?

בהלכה הנוגעת למבנה הסוכה, הדינים השונים נוגעים אמנם לצורת הסוכה, הגובה והרוחב שלה, אבל הדינים מדברים גם על מספר הדפנות וכן סוגי חומרי הבנייה המשמשים בהקמת הסוכה. כמו כן, דין הסכך צריך להילקח גם הוא בחשבון, כאשר בונים סוכה כשרה.

כלל האצבע הוא, שהסוכה צריכה להיחשב בתור מבנה ארעי, כלומר מבנה שאינו משמש למגורי קבע. בתוך כך, ההלכה קובעת כי גודלה המינימלי של הסוכה חייב להיות 7 טפחים (56X56 ס"מ או 69X69 ס"מ) לכל הפחות. זאת, בזמן שגובה הסוכה צריך להיות 10 טפחים לכל הפחות (80 ס"מ לדעת רבי חיים נאה).

סכך ודפנות הסוכה הכשרה

- פרסומת -

בעוד כי סכך הסוכה צריך להיבנות מחומרים טבעיים בלבד, אשר מספקים צל של 50% לכל היותר על הרצפה (מנקודת השמש הגבוהה), דפנות הסוכה יכולות להיות מיוצרות ובנויות מכל חומר. כמו כן, ניתן להתקין פתחים ודלתות בדפנות, כל עוד הפתחים אינם עולים על עשר אמות.

כדי שסוכה תהיה כשרה-הלכתית, היא צריכה להיבנות בעזרת שלוש דפנות לכל הפחות. עם זאת, בחלק מהמקרים ניתן להעניק כשרות גם לסוכות אשר בנויות על ידי 2 דפנות בלבד. זאת, בתנאי ש-2 הדפנות מחוברות בניצב ודופן שלישית סמלית, כאשר זו תהיה גדולה מטפח אחד ובמרחק קטן מ־3 טפחים מהדופן הצמודה.

היכן מקימים סוכה? – הלכת אושפיזין

חג סוכות כולו עוסק בהלכה של אושפיזין, כאשר מצווה זו מחייבת אתכם להקים את הסוכה במקום אשר אכן ראוי לארח אורחים, בני משפחה וחברים. לכן, זה פסול להקים את הסוכה במקומות עם ריחות רעים, פסולת, אבק וכולי.

לגבי הקישוטים, ההלכה קובעת שאין הגבלות מיוחדות לגביהם. עם זאת, יש להקפיד על מרווח של 32 ס"מ בין סכך הסוכה לבין הקישוטים שלה. אם אתם צריכים סיוע נוסף, צוות ISUKOT מזמין אתכם לקבל סיוע טלפוני – השאירו פרטים כעת או בצעו השוואת מחירים בין סוכות שונות.