מה התפקיד של קולט שמש?

הפתרון העיקרי לחסכון בחשמל בימי הקיץ הוא דוד השמש. דוד השמש למעשה רותם לעזרו את קרני השמש, קולט אותן ובאמצעותן מחמם את המים שאנו כה אוהבים לרחוץ בהם לאחר יום ארוך. אז מהו בעצם קולט שמש, מה השימושים הנפוצים בו ומה יתרונותיו? הרבה מעבר למה שאתם חושבים.

הגדרת תפקיד

כשמו כן הוא. קולט השמש קולט את קרני השמש, ובמקרה של דוד השמש הוא מחמם את המים הקרים המוזנים מהדוד דרך מערכת צנרת מפותלת עד שהמים מגיעים לטמפ' המכוונת, ישנם סוגים של קולטי שמש כגון קולט שמש נחושת, ברזל ועוד. מיקומו בזווית לכיוון דרום תאפשר קליטה מקסימלית של קרני שמש במשך שעות היממה, בהתאמה לחצי הכדור בו אתם נמצאים (כדור הארץ כן?).

שימושים

כן, דוד השמש הוא הנפוץ ביותר. אך כיום, אפשר להתנתק מחברת החשמל תמורת ולעבור לשימוש בלוחות שמש סולאריים. המעבר לאנרגיה סולארית לבית תעלה לכם כ- 0.553 אגורות עבור 1 קילו – וואט בשעה. כל 10 מטר רבוע של מערכת יכולים להפיק 1 קילוואט. בתנאי השמש של ישראל, ניתן לייצר עבור כל לוח 1 קילוואט כ-1650 קילוואט-שעה (קוט"ש) בשנה.
התקנה של מערכת של 10 מטר רבוע תחסוך לצרכן 912 ₪ בשנה. התקנה של מערכת בגודל פי 10 מזה, 100 מטר רבוע, תחסוך כ-9100 ₪ בשנה.
במהלך כל חייה של המערכת, לאורך 25-30 שנה, היא צפויה להניב לכם חיסכון כספי בעלות החשמל בהיקף של 220,000-270,000 ₪.
עלות ההתקנה של המערכת משתנה בהתאם לצרכיו של הלקוח. עלות ההקמה המשוערת של מערכת בגודל של שימוש ביתי ממוצע תעלה כ- 70,000. עלות זו היא ההוצאה המרכזית עבור כל זמן השימוש בה, וההשקעה במערכת חשמל סולארית לבית תחזיר את עצמה בתוך- 8 שנים. מדהים!

כיום יש תחנת כוח סולארית בסמוך לקיבוץ אשלים בנגב, אך היא אינה מספקת חשמל באופן סדור ליישובי האזור, מאחר ועדיין נבחנת סוגיית הנזקים לסביבה. שימושי קולט השמש מלאים בפוטנציאל למעבר לאנרגיה ירוקה בתחומים רבים, כך שהדרך לייצור מופחת של חומרים מזהמים לצורך ייצור אנרגיה מגיעים לקיצם.