מעשיות משוטטות בסמטאות הירושלמיות

בית הכנסת קהל חסידים (צילום: אליעזר שפר)

אליעזר שפר יצא למסע בסמטאות ירושלים וברשת הוירטואלית בעברו ובמשנתו של רבי יוסף עקיבא שלזינגר זצ"ל מגדולי הרבנים החרדים בהונגריה, שעלה לארץ ישראל קרא להקמת מדינה יהודית התיר תקיעת שופר בשבת שחל בראש השנה וחלם על הקמת גדודי צבא עבריים שייקראו: "שומריאל" ו"לוחמיאל".

אליעזר שפר 02/05/2012

מעשיות משוטטות בסמטאות הירושלמיות ומחפשות מחבר וסופר (על פי שם ספרו של הסופר יוסל בירשטיין "סיפורים רוקדים ברחובות ירושלים").

בדרכי ברחוב יפו בירושלים, ממהר לתפילת מנחה בבית הכנסת "קהל חסידים" בשכונת נחלת שבעה, א. ניגש אלי ושאל: האם אתה מהרדיו? השבתי לו בהומור: לא, אני מטבריה. הוא עמד על דעתו ותוך כדי שהוא מלווה אותי לבית הכנסת, חזר וביקש שאדבר בתוכנית "מלווה מלכה", המשודרת בקול ישראל לאחר חצות של מוצאי שבת על חידוש הסמיכה בארץ ישראל ועל מאות הרבנים שהתכנסו בטבריה כדי לדון בחידוש סמיכת חכמים בימינו.

- פרסומת -

ביקשתי לדעת, האם בכינוס שלהם הם עסקו גם במשנתו של רבי עקיבא יוסף שלזינגר, מגדולי הרבנים החרדים בהונגריה, שעלה לארץ ישראל וקרא להקמת מדינה יהודית והתיר תקיעת שופר בשבת שחל בראש השנה.

"על הרב עי"ש – עקיבא יוסף שלזינגר עליך לשאול את הרב נ.", אמר לי וחייג עבורי לסלולרי שלו, תוך כדי שהוא מספר לי שהרב מתגורר כיום בצפת והכריז על עצמו כאדמו"ר מקולומיאה, למרות שבמקורו הוא בכלל "מתנגד" ליטאי.

בשיחה הטלפונית עם הרב נ., הוא סיפר לי שהוא מכיר היטב את משנתו של הרב עי"ש, וכי כל הרעיון של מדינת היהודים שעליו דיבר וכתב הדוקטור הרצל, לקוח כולו מהרב עי"ש שאותו פגש בביקורו בירושלים ואין שום חידוש אצל הרצל שלא שמע או לקח מהרב עי"ש.

כרזה ציונות (צילום: אליעזר שפר)

הרב נ. גם שאל היכן אני נמצא בשעה שאני מדבר עמו טלפונית, והשבתי לו שאני נמצא ברחוב יואל משה סלומון בשכונת נחלת שבעה. הוא אמר לי שזה סימן טוב, כי כל הקרקעות שנגאלו מהישמעאלים בעמק עכור, היא פתח תקוה, נקנו בכספים שהשיג רבנו עי"ש מתורמים בחו"ל.

לאחר תפילת מנחה, התחלתי במסע דיגיטאלי מרתק בקורות חייו, בעברו ובמשנתו של רבי יוסף עקיבא שלזינגר זצ"ל והרי הממצאים לפניכם: הרב עקיבא יוסף שלזינגר המוכר בקיצור עי"ש, נולד בפרשבורג הונגריה בשנת תקצ"ז – 1837 ולמד אצל ה"כתב סופר" (בנו של החת"ם סופר) ובישיבה של המהר"ם שיק. בראשית דרכו הצטרף למלחמת החורמה של האורתודוקסים כנגד הרפורמה והרפורמים. ואף פירסם את הספר לב העברי ברוח צוואתו של החתם סופר "חדש אסור מהתורה".

בשנת תר"ל – 1870 החליט לעלות לארץ ישראל ובדרכו נפגש עם רבי יקותיאל יהודה טייטלבאום בעיר סיגעט שניסה לשכנעו שלא לעלות. כאשר לא נענה לדרישתו, פורסם כרוז כנגדו. כאשר הגיע לירושלים, התיישב בעיר העתיקה בשכונת המוגרבים, במקום שממנו ניתן לצפות על עבר הבית ומקום המקדש והחל לפעול לשם רכישת קרקעות להתיישבות יהודית בארץ ישראל, לקיים הלכה למעשה חקלאות יהודית ואף להקים מדינה יהודית וצבא יהודי.

את משנתו פירסם בספר ברית עולם, שעורר כנגדו את זעמם וחמתם של קנאי ירושלים, שאף הכריזו חרם כנגדו. כמו כן, הציע עי"ש לחדש את פתיל התכלת בציצית, הקרבת קרבן פסח ותקיעת שופר גם בשבת של ראש השנה.

ההתנגדות אליו הגיע לשיא כאשר פירסם את חיבוריו בית יוסף החדש ואת החוברת שמרו משפט כנגד שלטון הכוללים בכלל ושל כולל הונגריה במיוחד.

כאשר ביקשתי לדעת אם אמנם הרב עי"ש נפגש עם הדוקטור הרצל. אמר לי הרב נ. שהוא מיוצאי חלציו של עי"ש שישנה שמועה כזו ויבדוק עבורי. אם אתם, גולשים יקרים, יודעים או יכולים לדעת על פגישה בין הרב לדוקטור – אנא הודיעו לי.

אגב, החבורה של דורשי משנתו של עי"ש בשכונת נחלאות בירושלים ובעמנואל שבשומרון, חידשו את מסורת קרבן פסח שהקריבו השנה כהלכה בירושלים במקום סמוי מן העין.

מכל מקום, אני רק בראשית הדרך, ואתם מוזמנים להצטרף אלי למסע המאלף כדי לגלות את דמותו ואישיותו המיוחדת והבלתי שגרתית של הרב עי"ש, תלמיד חכם מופלג, ירא שמים, בעל אורחות חיים חרדיים לחלוטין, ובו זמנית גם גואל קרקעות, מקים יישובים וחולם על הקמת מדינת יהודים עם גדודי צבא שייקראו: "שומריאל" ו"לוחמיאל".