נשיאת העליון מגיבה על התלונות שהוגשו נגדה

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון. צילום: israeltourism, CC BY 2.0 - ויקיפדיה

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הגיבה היום (שלישי) על שלוש התלונות שהוגשו נגדה לנציב שירות המדינה, בעקבות נאומה נגד שר המשפטים לוין והרפורמה המשפטית. לטענת הנשיאה, התלונות "משוללות יסוד".

סך הכל הוגשו חמש תלונות על ידי ארגון "בצלמו", עמותת "האמת תנצח", התנועה למשילות ודמוקרטיה, חבר הכנסת יצחק פינדרוס וישראל מאיר סילמן, לנציב תלונות הציבור על שופטים נגד נאומה. הם טוענים כי הנשיאה הפרה את כללי האתיקה של שופטים בכך שמתחה ביקורת על הממשלה והכנסת.

הנשיאה חיות כתבה לנציב: "כנשיאת בית המשפט העליון, ראיתי חובה לעצמי להביע עמדה ולהשמיע את הדברים שאמרתי במושב הפתיחה של הכנס, ביחס לתוכנית שאותה הציג שר המשפטים במסיבת עיתונאים עם כניסתו לתפקיד. זאת, נוכח ההשלכות חסרות-התקדים של תוכנית זו על הרשות השופטת ועל מערכת היחסים בין רשויות השלטון בישראל".

"בנסיבות שנוצרו", כתבה חיות, "ובניגוד לטענות שהעלו המתלוננים, אינני סבורה כי היה בכך משום הפרה של הכלל הקבוע בסעיף 18 לכללי האתיקה, אף לא של חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959 ,או של הוראות 536.42 ו-537.42 לתקשי"ר. להבנתי וכפי שצוין לעיל, הוראות אלה אינן חלות על דברים שנושאת נשיאת בית המשפט העליון מתוקף תפקידה כראש המערכת, והמיועדים להגן על המערכת מפני פגיעה במעמדה כרשות עצמאית ובלתי תלויה" .

- פרסומת -

הנציב, שופט בית המשפט העליון בדימוס אורי שוהם, דחה את התלונות שהוגשו לו נגד הנשיאה חיות וכתב: "מקובלים עליי דברי הנשיאה בתגובתה לתלונות, ולפיהם היא פעלה מתוקף תפקידה, כמי שעומדת בראש מערכת בתי המשפט, על מנת להגן על המערכת מפני כל ניסיון לפגוע בעצמאותה וביכולתם של השופטים, הנמנים על מערכת זו, למלא נאמנה את תפקידם כמשרתי הציבור".