פנחס ברסלואר: פרויקטים בנדל"ן בארץ ובחו"ל

צילום: freepik

פנחס ברסלואר התחיל את דרכו בתחום הנדל"ן בשנת 1990, כמתווך דירות, ובשנת 1996 כבר ביקש לנהל פרויקט של נדל"ן, מתוך הבנה שפרויקטים לבנייה הם תחום בר ביצוע, מה שהוביל אותו לרכוש קרקע בשנת 1997 לכמאה יחידות דיור.

משם כבר התפתחה דרכו בתחום הנדל"ן והוא ביסס את עצמו כמומחה מוביל בתחום. במאמר זה, מר ברסלואר עונה על כמה שאלות הנוגעות לפרויקטים לבנייה למגזר החרדי והחילוני.

מה לדעתך מייחד את תחום הנדל"ן בישראל?

הביקוש לנדל"ן בארץ גדול באופן משמעותי לעומת הזמינות. כלומר, תמיד יהיה מחסור בדירות, והפתרון היחיד הוא שינוי המדיניות על ידי הממשלה.

יותר מתשעים אחוזים מהפרויקטים של הנדל"ן בארץ שייכים למדינה, אבל המדיניות קובעת הימנעות משחרור קרקעות, או שחרור אדמות בהדרגה איטית.

האם יש לך ניסיון בפרויקטים של נדל"ן גם בחו"ל?
- פרסומת -

כן. בשנת 2006 ניהלתי משרדי נדל"ן באירופה. ביחד עם הצוות שלי, רכשנו נכסי נדל"ן בשווי של יותר מחצי מיליארד שקלים, עם מינוף של 95%. ברומניה רכשנו נכסי נדל"ן בשווי של עשרים מיליון שקלים והשבחנו את הקרקעות.

הנפקנו דוחות עם רווח עתידי של כעשרים מיליון שקלים, והמטרה הייתה להקים חברה ציבורית אחת עם הנפקה לבורסה, אבל אז התרחש המשבר בבורסה. למרבה המזל, לא חווינו הפסדים כלכליים ויכולנו להחזיר את הכספים לבנקים. זאת הייתה השגחה אלוקית.

מהם האתגרים המשמעותיים ביותר בתחום הנדל"ן?

בתחום הנדל"ן למגורים, אין היום מספיק דירות לזוגות צעירים ומשפרי דיור, ובעיה זו צפויה להימשך עוד שנים רבות.

מצד אחד, קובעי המדיניות בממשלה אינם מעוניינים "בפיצוץ בועת הנדל"ן" והורדת מחירי הדירות, אבל מצד שני, יש מגמה להורדת מחירי דירות. גם הקבלנים אינם מעוניינים להיכנס לכל מכרז, מכיוון שיש את מחיר השמאים ויש את המציאות.