בקבר הרשב"י או אצל הספר: אילו מתנות לחלאקה מומלצות?

תספורת ראשונה חלאקה
חלאקה לילד אצל הספר. צילום: יונתן וייס

טקס החלאקה הוא טקס יהודי שנערך כאשר ילד מגיע לגיל שלוש שנים, ובו מתבצעת התספורת הראשונה לילד. ישנן מחלוקות בדבר מקור הטקס, אך רבים גורסים כי הוא הגיע מחכמי הקבלה, אם כי יש החולקים על כך. הטקס קשור קשר חזק לל"ג בעומר – יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי – המצוין כל שנה בתאריך י"ח באייר על פי הלוח העברי, מכיוון שעל פי עדויות האר"י הוליך את בנו הקטן למירון בתאריך זה על מנת לערוך לו את הטקס. טקס החלאקה היה רווח בקרב יהודי ארצות ערב, כמו תימן ומרוקו, ובחלקים מקהילות ספרד, אך עם העלייה למדינת ישראל המנהג התפשט גם בקהילות אשכנז.

על פי רוב, משפחתו של הילד מזמינה לטקס קרובי משפחה וחברים, על מנת לחגוג את המנהג. כאשר יש מוזמנים באירוע, הן המוזמנים והן בעלי השמחה קונים לעיתים מתנות ומזכרות לכבוד האירוע, ובקניית כמויות גדולות של מזכרות (מצד בעלי השמחה למשל), כדאי להשקיע מעט מחשבה ולרכז הזמנה מול חברה העוסקת בתחום של יבוא מוצרי פרסום על מנת להוזיל עלויות ולפשט את התהליך, וכך לחסוך זמן, כסף ודאגות.

מתנות לאורחי החלאקה

באירועים כגון זה נהוג להעניק מתנות קטנות – מזכרות, אם תרצו – לאורחים, על מנת לחזק בהם את הקשר לאירוע ולגרום להם להיזכר בו בכל פעם שיראו או ישתמשו במזכרת שקיבלו. טקס החלאקה סובב בדרך כלל סביב הילד, והרבה פעמים נקשר לכניסת הילד לחינוך לתורה ומצוות, אף שאין מקור לקשר זה. לכן, מתנות או מזכרות מתאימות לאורחי החלאקה יכללו חפצים הקשורים ליהדות.

  • תפילת הדרך לאוטו – תליון קטן או דף שניתן להניח באוטו או לתלות מהמראה. העלות בדרך כלל עומדת על מספר שקלים ליחידה.
  • נוסח קריאת שמע שעל המיטה – מתאים במיוחד לילדים. בדרך כלל ספרון קטן או דף, עלותו בין שמונה לעשרים שקלים.
  • כיפה ממותגת – מתאים לכולם, יכול לשמש בתור מזכרת נחמדה אך לא שימושית, וחלק מהאורחים עלול להתעלם מהמזכרת. עלות בין 15 ל25 שקלים.
קבר הרשבי
קבר הרשבי במירון. צילום: משטרת ישראל
- פרסומת -

מתנות לחוגג החלאקה

המתנות לילד החלאקה גם הן ישאו בדרך כלל אופי מסורתי או דתי, כזה שמסמל את תחילת דרכו של הילד בעולם היהדות. נהוג להביא מתנות לא גדולות, עקב חשיבותו הפחותה של האירוע ביחס לאירועים כמו ברית או בר מצווה, אך ראוי לתת דבר מה שיוכל לשמש את הילד. לפיכך, הצעות מתאימות למתנות לילד החוגג יהיו, למשל:

  • קופת צדקה – כדי לחנך אותו לתרומה וחשיבה על האחר. בנוסף, לפי חלק מהדעות, נהגו בעבר לתת תרומה למקום החלאקה כמשקל השיער הגזוז, מה שיוצר קשר ישיר למאורע.
  • ציצית – מסמלת את השייכות של הילד למסורת, ונמצאת עליו בתור בגד של ממש.
  • גביע קטן עם שם ­- חפץ ייחודי של הילד שמסמל את הקשר שלו עם המסורת. מתאים במיוחד אם מכירים את המשפחה מקרוב.
  • סידור – שימושי וכדאי לילדים ממשפחות דתיות. אפשר אפילו לכתוב הקדשה לילד.
  • ספר לימוד אותיות – הורים רבים מתחילים ללמד את ילדיהם קריאה וכתיבה גם לפני כיתה א', וספר כזה יוכל לעזור להם מאוד. מאידך, ספר כזה הוא מתנה יקרה יותר מאחרות.