שו"ת: כל מה שרציתם לדעת על מבחן פסיכומטרי והעזתם לשאול!

יש לכם הרבה שאלות על המבחן הפסיכומטרי? אתם לא לבד! לפניכם השאלות הנפוצות לגביו:

אביעד ברטוב 18/03/2020

שאלה: למה נועד מבחן פסיכומטרי?

תשובה: מטרתו של המבחן הפסיכומטרי היא לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לבצע סינון ראשוני למבקשים להתקבל אליהם ללימודי תואר בהסתמך על הציון של המבחן הפסיכומטרי ושל הבגרויות.

שאלה: מי צריך לעשות את המבחן?

תשובה: כל מי שרוצה להתקבל ללימודי תואר במכללה או אוניברסיטה, אשר דורשות ציון כזה או אחר במבחן הפסיכומטרי. כמו כן, לעתים אף יש להיבחן שוב לשם שיפור הציון שהתקבל בפעם הראשונה.

שאלה: איך בנוי המבחן?

- פרסומת -

תשובה: המבחן הפסיכומטרי מורכב משלושה חלקים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית. כל אחד מהחלקים עומד בפני עצמו ומהווה חלק מהציון הכולל. משך המבחן הוא 180 דקות, כאשר יש הפסקה אחת של עשר דקות לאחר מטלת הכתיבה.

שאלה: איך כדאי להתכונן לקראת מבחן פסיכומטרי?

תשובה: לקראת המבחן הפסיכומטרי ניתן להתכונן בשתי דרכים: בקורס ייעודי או באופן עצמאי ובעזרת ספרי לימוד ייעודיים. בעוד שההמלצה היא ללמוד במסגרת של קורס, יש כאלו שיעדיפו ללמוד באופן עצמאי.

שאלה: איך בוחרים ספרי לימוד לפסיכומטרי?

תשובה: קיימים ספרי לימוד שונים למבחן הפסיכומטרי וחשוב לבחור לפי המקצועיות שלהם ולפי הבהירות, בה הם כתובים ומנוסחים. כמו כן, חשוב לבחור את ספרי לימוד במהדורה העדכנית ביותר.

שאלה: האם יש אפשרות לקבל הקלות ללקויי למידה?

תשובה: כמו לקראת בגרויות, כך גם לקראת מבחן פסיכומטרי ניתן לקבל הקלות ללקויי למידה. יחד עם זאת חשוב לדעת, שגם אם קיבלתם הקלות במבחני הבגרות, הן אינן תקפות לגבי המבחן הפסיכומטרי ויש להגיש בקשה חדשה ולעבור אבחון חדש ותהליך חדש.

שאלה: למה ההקלות של הבגרויות אינן תקפות למבחן הפסיכומטרי?

תשובה: הזכאות להקלות במבחני הבגרות ניתנת על ידי משרד החינוך ואילו ההקלות במבחן הפסיכומטרי ניתנות על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה. היות שמדובר על שני גופים שונים, ההחלטות מתקבלות על ידי אנשים שונים ובתהליכים אמנם דומים, אך בכל זאת שונים.

שאלה: איך כדאי לבחור קורס פסיכומטרי?

תשובה: בחירת קורס פסיכומטרי צריכה להיעשות בעיקר לפי המקצועיות של צוות המורים. יחד עם זאת, מומלץ לבעלי לקויות למידה לבחור קורס פסיכומטרי ללקויי למידה, שהוא קורס ייעודי, שמטרתו היא לאפשר לתלמידים אלה להגיע לתוצאות הטובות ביותר שהם יכולים לצד ולמרות לקויות הלמידה שלהם.

שאלה: מה מיוחד בקורסים ייעודיים ללקויי למידה?

תשובה: הקורסים הייעודיים ללקויי למידה בנויים באופן כזה, שכל תלמיד מקבל את הכלים הדרושים לו כדי להצליח בבחינה הפסיכומטרית ממורה שמכיר את העבודה עם לקויי למידה ומנוסה בה. כמו כן, גם ספרי הלימוד מותאמים לצרכים השונים של בעלי לקויות למידה שונות.