תא"ל עופר וינטר: התנגדתי ליציאה לפעולה ב"יום שישי השחור"

מי שהיה מח"ט גבעתי ב"צוק איתן" התייחס בהרצאה לתקרית שבה נהרגו שלושה לוחמים: "לא היה נכון לצאת לאיתור המנהרה בהפסקת אש". גורם שהשתתף בדיון שקדם לפעולה: "היה חשש מהפעלת המנהרה". כך מפרסם הבוקר (ג'), הפרשן לענייני צבא וביטחון של "ישראל היום", יואב לימור

עופר וינטר
עופר וינטר. צילום: דובר צה"ל

אירוע שלא פורסם ממבצע "צוק איתן" מסעיר בימים האחרונים את צה"ל. מדובר בהתנהלות שקדמה לאירועי "יום שישי השחור", שבו נהרגו רס"ן בניה שראל, סגן הדר גולדין וסמ"ר ליאל גדעוני בפעילות של סיירת גבעתי שהסתבכה.

הפעילות המדוברת התבצעה ביום שישי, 1 באוגוסט 2014. באותו בוקר הוכרזה הפסקת אש למשך 72 שעות, ביוזמתם של מזכ"ל האו"ם באן קי מון ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי. למרות הפסקת האש, יצא כוח בפיקודו של שראל לפעילות לאיתור מנהרה באזור רפיח. מחבלים שיצאו ממנהרה תקפו את הכוח, הרגו את שלושת הלוחמים וחטפו את גופתו של גולדין, שמוחזקת מאז בעזה.

בהרצאה שנשא בחודש שעבר בפני חניכי קורס מח"טים, חשף תא"ל עופר וינטר כי התנגד לפעילות הזאת. וינטר פיקד על חטיבת גבעתי במהלך "צוק איתן", ולדבריו סבר כי לא נכון לצאת לפעילות בזמן שהוכרזה הפסקת אש. וינטר העריך כי הסיכון לכוח גדול מהסיכוי לאתר את המנהרה, והביע חשש מכך שהפעולה תסתבך.

ערב הפעילות הביע וינטר את התנגדותו בפני מפקד האוגדה דאז מיקי אדלשטיין, שהחליט בכל זאת לאשר אותה. עמדתו של אדלשטיין נסמכה על כך שהמודיעין העדכני של השב"כ וצה"ל מאותו היום קבע מפורשות כי באזור רפיח עובר תוואי של מנהרה התקפית, שטרם אותרה למרות כמה מבצעים שקיים גדוד הסיור של גבעתי בגזרה.