תכנון בתי כנסת – איך עושים זאת בהצלחה?

תמונה: pixabay

תכנון בית כנסת הוא תחום מרתק וזאת תודות לכך שיש שילוב בין שני עולמות – העולם הרוחני והעולם הפרקטי. כמו כן, מבחינת אתגר מקצועי, מדובר על אתגר שהינו מורכב במיוחד וזאת משום שהמבנה צריך לעמוד בכל מיני דרישות וכמו כן יש להתחשב בהיבטים שונים הקשורים להנדסת אנוש ולשמירה על ההלכה והמסורת. להלן מספר סוגיות אדריכליות שיש לקחת בחשבון, כאשר מתכננים מבנה כמו בית כנסת:

כיוון בית הכנסת

אחד הגורמים המשמעותיים המשפיעים על המבנה של בית הכנסת הוא הכיוון. יש לתכנן את המבנה, כך שיפנה מזרחה לכיוון ירושלים. כמו כן, יש לקחת בחשבון את קיר המזרח וארון הקודש, אלו יהוו את העוגן שישפיע על תהליך התכנון כולו. מבחינת האדריכל, המשמעות היא שיש לו חופש פעולה מוגבל.

הכניסה לבית הכנסת

יש להתחשב בשני דגשים מרכזיים – אחד הוא טכני והשני הוא מהותי. מה הכוונה? הדגש הטכני מתייחס לכניסות רחבות. כלומר, יש לאפשר כמות גדולה של מתפללים שיעברו בכניסות בו זמנית, כאשר התפילה מתחילה וכאשר היא מסתיימת. הדגש המהותי מתייחס לעניין הכניסה לבית הכנסת. האם היא תהיה פרונטלית או צדדית.

החלונות של בית הכנסת

כמו בכל מבנה, לחלונות יש יתרונות גדולים ומשמעותיים בהם, נוף, אור, תחושת מרחב וכו'.
כאשר מדובר על חלונות בבית הכנסת, יש לשים לב שלא להפוך את היתרונות שהחלונות מספקים לחסרונות ומה הכוונה? אם נשקף נוף טבעי מהחלונות, הרי שהמתפללים ייהנו מאווירה מרגיעה אבל מה קורה אם החלון של בית הכנסת פונה לשביל הכניסה? במצב כזה, המתפללים רואים את כל מי שנכנס לבית הכנסת או את מי שנמצא ברחבה החיצונית של בית הכנסת והדבר עשוי לגרום להסחות דעת וכך המתפללים לא יצליחו להתרכז בתפילה. על כן, האדריכל צריך לתת תשומת לב ודגש לכל נושא החלונות שיהיו במבנה בית הכנסת וכמובן למיקומם.

דלת כניסת הנשים

- פרסומת -

מדובר על נושא חשוב, שחל בו שינוי בשנים האחרונות. אם בעבר, דלת הכניסה, הייתה צדדית וצנועה, היום אדריכלים מתכננים כניסות רחבות יותר, מרשימות ובולטות יותר.

ומה לגבי עזרת נשים?

גם כאן חל שינוי, שכן היום יש העדפה בקרב אדריכלים לתכנון של עזרות נשים שיהיו לא סטנדרטיות. לדוגמה, עזרת הנשים תהיה בנויה בצורה מדורגת וכך לכל הנשים השותפות לתפילה תהיה זווית צפייה מיטבית ולא רק לנשים בשורה הראשונה.

נגישות, נגישות ועוד נגישות

כיום יש חובה ליישם נגישות בכל מבנה ציבורי. כך גם לגבי בתי כנסת. על כן, התכנון יכלול מעברים רחבים, מקומות ישיבה שיהיו מיועדים לבעלי מוגבלויות, רמפות לכיסאות גלגלים ועוד. כל אדריכל חייב להתמצא בנושא הנגישות וליישם אותו בתכנון מבנה ציבורי כמו בית כנסת.

כמה מילים לסיכום…

מומלץ לקחת את שירותיו של משרד אדריכלות המתמחה בתכנון של מבני ציבור ובפרט תכנון בתי כנסת. בסופו של דבר, עם תכנון שיעשה על ידי אדריכלים מוכשרים ומנוסים, בית הכנסת יכול להיות מבנה מושלם שיענה על צרכי הקהילה.