א"ב יהושע: "אין מנוס מפתרון המדינה האחת. בגדנו במושג המולדת"

הסופר א"ב יהושע השתתף הבוקר בועידת "עם עולם" של מקור ראשון בפאנל בנושא "ישראל והעמים" יחד עם הרב אליעזר מלמד, פרופ' ידידיה שטרן וכתב התפוצות של מקור ראשון צביקה קליין. לדברי הסופר, "פתרון שתי המדינות אינו ישים, אין מנוס מפתרון המדינה האחת. בגדנו במושג המולדת".

הסופר א"ב יהושע נשא הבוקר דברים בועידת "עם עולם", ועידת התפוצות הבינלאומית השניה, שמקיים העיתון מקור ראשון במרכז מורשת בגין. א"ב יהושע התעמת עם רב היישוב הר ברכה הרב אליעזר מלמד בפאנל מיוחד בנושא ישראל והעמים- גלות תפוצות ועם סגולה. הפאנל התקיים בהנחיית כתב התפוצות של העיתון צביקה קליין והשתתף בו גם נשיא המכון למדיניות יהודית פרופ' ידידיה שטרן.

א"ב יהושע אמר כי לחם במשך 50 שנה לפתרון שתי המדינות אך לדבריו כיום "הוא אינו ישים גם בגלל ההתנחלויות וגם בגלל הפלסטינים ואין מנוס מפתרון המדינה האחת". לדבריו, הבעיה הגדולה של דורנו היא חוסר ההפרדה בינינו לבין הפלסטינים- "אנחנו חיים בתוך עם אחר, זאת תוצאה של הגרידיות שלנו אחרי 67', לכבוש עוד 22% מהארץ".

א"ב יהושע הדגיש את אמירתו של ז'בוטינסקי "שהגולה תחסל אותנו" ואמר כי "המשיכה לגלות, ההימצאות בגלות היא מקום אסוננו, אפשר למשוח הכול בשמן זית אבל אני לא יודע מזה עם סגולה. המושג היסודי של כל עם זה מולדת. בגדנו במושג המולדת."

- פרסומת -

א"ב יהושע הדגיש שנושא העלייה הוא חשוב וזו לדבריו הייתה גם הטעות ההיסטורית של עם ישראל- "הגלות טבועה בנו מאז יציאת מצרים" הדגיש יהושע "מעטים הבינו את המשמעות של העלייה כמו הרצל ובגן גוריון" על רקע זה ביקר יהושע את הממשלה וראש הממשלה נתניהו- "אני כועס על הממשלה שהיא לא מעודדת מספיק עלייה, חבל שלא שומעים את נתניהו מדבר על זה." פרופ' שטרן הגיב על דברי יהושע והדגיש את משמעות הגלות עבור היהודים- "יש כל הזמן יחסי פנים וחוץ, אני לא חושב שאפשר לפסול את הגלות שם נוצרה מרבית הספרות היהודית, יש לכך משמעות, גלות היא לא דבר פסול".

ועידת מקור ראשון
ועידת עם עולם של עיתון מקור ראשון. צילום: יחצ הועידה

הרב מלמד אמר כי החזון הדתי והעשיר של עם סגולה הוא המייחד את עם ישראל, "אנחנו רוצים להיטיב לכל העולם, החזון הזה נאמר במפורש לכל האבות- "ונברכו בך כל משפחות האדמה", יהושע לא נשאר אדיש לחזון האוטופי שהציג הרב והגיב "אני לא יודע מה זה סגולה, אבל אני מסכים שיש לנו חזון מוסרי ומה להציע לעולם ולכן אני שואל את הרב מלמד למה הוא לא מוכן לתת אזרחות למי שגר מטרים ספורים מכאן, מי שמתפרע עכשיו בשער שכם, למה לא להגיד להם דתך שונה אנחנו מכבדים את זה, אבל אתה חלק מאיתנו" יהושע אף תקף את עצם החזון וטען כי "המציאות שונה לגמרי מהתיאורים נוטפי שמן הזית של הרב". הרב מלמד המשיך ואמנם הודה שהמושג עם סגולה הוא מורכב אך הדגיש שהוא מאמין בו- "עם סגולה הוא מושג טעון, בדור שבו כולם מדברים על שוויון, אך הערכים שלנו נועדו להיטיב לכל העולם ולכן אנחנו עם סגולה." הערכים היהודים הם אלה שלדברי הרב מביאים את המדינה להצלחות- "בזכות הערכים שלנו יש לנו הרבה מפתחים ויזמים".